bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
از یک‌سو اروپایی‌ها با ایرباس‌های مختلف در راه تهران هستند و از سوی دیگر گفته می‌شود بوئینگ آمریکا هم پیشنهاد فروش سری 747، 777 و حتی 787 که مدرن‌ترین هواپیمای مسافربری تولید شده در این ابرکمپانی است را به ایران داده است.
 ایران نیاز به صدها فروند هواپیمای مسافربری دارد و خطوط هوایی کشور از این نظر آمادگی آن را دارند که با سرمایه کافی اقدام به خرید این هواپیماها کنند. پس از توافق وین و احتمال بالای امضای این توافق در تهران و واشنگتن، شرکت‌های مختلف هوایی سرگرم مذاکره با ایران برای فروش هواپیماهای مسافربری خود هستند.

از یک‌سو اروپایی‌ها با ایرباس‌های مختلف در راه تهران هستند و از سوی دیگر گفته می‌شود بوئینگ آمریکا هم پیشنهاد فروش سری 747، 777 و حتی 787 که مدرن‌ترین هواپیمای مسافربری تولید شده در این ابرکمپانی است را به ایران داده است. اما در تهران، کسی نمی‌خواهد همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد بگذارد و روس‌ها نیز از این مساله آگاه هستند و تلاش می‌کنند با اصلاح سیاست‌های بد گذشته خود، اعتماد طرف ایرانی را جلب و جذب کنند.



روس‌ها که با توپولف‌های پرحادثه خود خاطره خوشی در ایران نداشته و ندارند، اکنون با یک هواپیمای جدید آمده‌اند تا علاوه بر بازار منطقه در ایران نیز فروش خوبی داشته باشند. خرید سوپرجت 100 ساخت صنایع هواپیماسازی روسیه از مباحث مطرح در مذاکرات معاون علمی و فناوری رییس جمهور با وزیر صنایع روسیه در سفر به روسیه بود.

سورنا ستاری که همزمان با نمایشگاه بین‌المللی هوافضایی ماکس 2015 به مسکو سفر کرده پیش از گشایش این نمایشگاه با دنیس مانتوروف، وزیر صنایع روسیه در زمینه فناوری‌های فضایی دیدار و گفت‌و‌گو داشته که یکی از بحث‌های مهمی که در این رابطه صورت گرفته همکاری در تولید و خرید هواپیمای سوپرجت 100 بود که ظرفیت حمل 100 مسافر را دارد.

بنا بر اعلام منابع خبری روسیه، طرف روسی به ایران پیشنهاد داده که ضمن خرید سوخوی سوپر جت 100، تولید انبوه آن را در خود ایران انجام دهد. ماکسیم سوکولوف، وزیر حمل و نقل روسیه هم چندی پیش از انجام مذاکراتی برای تحویل هواپیماهای مسافربری روسیه به ایران خبر داد.

سوخو سوپرجت ۱۰۰ یک هواپیمای مسافربری جت منطقه‌ای در دسته ۷۵ تا ۹۵ صندلی است. توسعه طرح ساخت هواپیما از سال ۲۰۰۰ در بخش هواپیماهای مسافربری شرکت روسی سوخو با همکاری عمده بوئینگ به عنوان همکار اصلی شروع شده و اولین پرواز این هواپیما در ۱۹ مه ۲۰۰۸ انجام شد. نخستین پرواز مسافربری تجاری این هواپیما هم در سال 2011 (اردیبهشت 1390) توسط خط هوایی ارمنستان (آرماویا) با پرواز یک فروند از این جتها که به افتخار نخستین فضانورد جهان، یوری گاگارین نامیده شد بود در مسیر ایروان به مسکو صورت گرفت.

سوخوی سوپر جت 100 اولین هواپیمای صد نفره دنیاست که به صورت «Fly by Wire» هدایت می‌شود و نحوه کنترل آن برای خلبان و کمک خلبان هیچ فرقی با هواپیماهای مدرن «ایرباس» ندارد و از همان مکانیزم استفاده کرده است بدین معنی که سطوح فرامین هواپیما توسط فرمان‌های الکترونیکی هدایت می‌شوند و در نتیجه کمترین میزان فشار را برای خلبان به‌همراه دارد و از طرفی دارای بیشترین میزان دقت است.

به ادعای سازندگان، این هواپیما مجموعه‌ای از تمامی هنرنمایی‌های صنعت هواپیمایی در غرب و شرق است که تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتور، ارابه‌های فرود، سیستم‌های الکترونیکی و دیگر قطعات شرکت‌های معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich و Sutton هستند، بنابراین از نظر سیستمی این هواپیماها هیچ فرقی با هواپیماهای تولید شده در غرب ندارد.

برچسب ها: سوپر جت ، سوخو 100 ، ایران
نام:
ایمیل:
* نظر: