bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۷ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
درگذشته در نوشتاری در این مطبوعه آوردم که «سلامت»،« بهداشت» و «درمان» یکسان و به یک معنا نیستند. کار«بهداشتی» و «درمانی» ضرورتا به سلامت نخواهد انجامید. این‌که جوان بوشهری بهترین خدمات بهداشتی و درمانی را دریافت کند اما شغل نداشته باشد یا نابرابری را حس کند، به معنای سالم بودن نیست.
عیسی صفوی:
درگذشته در نوشتاری در این مطبوعه آوردم که «سلامت»،« بهداشت» و «درمان» یکسان و به یک معنا نیستند. کار«بهداشتی» و «درمانی» ضرورتا به سلامت نخواهد انجامید. این‌که جوان بوشهری بهترین خدمات بهداشتی و درمانی را دریافت کند اما شغل نداشته باشد یا نابرابری را حس کند، به معنای سالم بودن نیست. همکاران کوشا و علمی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیان می‌کنند که مدت‌ها است که قادر به ترک استفاده حذف پلاستیک (نایلون) برای انتقال نان از نانوایی به منزل نشده‌اند. آنها وسایل غیر پلاستیکی را برای این کار به شکل ارزان‌تر در خدمت مشتریان قرار داده‌اند اما باز هم استقبالی صورت نگرفته است؟! باید پرسش کرد چرا؟ آیا آموزش خوب صورت نگرفته است؟ آیا فرایند انتقال پیام به درستی صورت نگرفته است؟ آیا گیرنده پیام آمادگی لازم را ندارد؟آیا نانوایی مقصر است؟ باید چه کرد؟ همه می‌دانیم که انتقال نان گرم در پلاستیک (نایلون) به سلامتی آسیب می‌زند. 

چه کسی از این فرایند سود می‌برد؟ یا این‌که کسی سود نمی‌برد اما آسیب‌های این فرایند معرفی نشده است؟ آیا تحقیق و مطالعه در این راستا وجود دارد؟ بهترین پیشنهاد در این راستا کدام است. شهروندان بوشهری می‌توانند با مشارکت در این طرح در قالب «محقق»،« سفیر سلامت» و «پیک سلامت» نقش اجتماعی و اخلاقی خود را پیاده کنند. اندیشگاه سلامت شهرستان بوشهر آمادگی پذیرش طرح‌های پیشنهادی در این راستا را دارد. همچنین همکاران معاونت بهداشتی از این آمادگی برخوردار هستند که وسایل جایگزین را به شهروندان ارائه دهند. بدیهی است که استقبال شهروندان کار را آسان‌ترخواهد کرد.

 ارائه پیشنهاد از طرف سازمان‌ها و ادارات مرتبط گامی اساسی در این راستا خواهد بود. رسانه‌ها می‌توانند گامی اساسی در این زمینه بردارند. هر اقدامی در این راستا گامی اساسی در ارتقای سلامت شهروندان بوشهری خواهد بود. تاکید می‌شود که تحقیق باید در پی دلایل استقبال نکردن شهروندان از وسایل جایگزین به جای نایلون (پلاستیک) باشد. شهروندان و محققان متقاضی می‌توانند پیشنهادها و ایده‌های خود را به این رایانامه Eisa_sm@ahoo.com ارسال کنند.
*رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی

برچسب ها: سلامت ، بهداشت ، نان ، رسانه
نام:
ایمیل:
* نظر: