bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۷ - ۳۰ دی ۱۳۹۶
۱۳۹ پروژه بخش صنعت، معدن و تجارت در پسابرجام با حجم سرمایه‌گذاری 2/8 میلیارد دلار در هیات سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب رسیده است
 ۱۳۹ پروژه بخش صنعت، معدن و تجارت در پسابرجام با حجم سرمایه‌گذاری 2/8 میلیارد دلار در هیات سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب رسیده است. یکی از بخش‌های قابل توجه در جذب سرمایه‌گذاری خارجی حوزه صنعت، معدن و تجارت است، بخش‌هایی که شاید قبل از برجام امید چندانی به رشد و پویایی آنها با توجه به شرایطی که در دولت نهم و دهم تجربه کرده بودند وجود نداشت اما با موفق بودن روند مذاکرات خارجی ایران با کشورهای 5+1 مجددا بارقه‌های امید به‌منظور رونق آنها شکل گرفت تا بتوان تولید کشور را به‌ویژه در حوزه صنعت و معدن توسعه بخشید؛ هرچند به‌دلیل حل نشدن مشکلات بانکی در این بخش هم آن‌گونه که باید انتظارات پیش نرفت.

سرمایه‌گذاری خارجی در شرایط پیش و پسابرجام تفاوت معناداری دارد؛ به‌طوری که کشور در سال ۲۰۱۵ در تمامی بخش‌ها فقط دو میلیارد و ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی توانست جذب کند. 50 طرح از ۱۳۹ پروژه مصوب با سرمایه‌گذار خارجی پس از برجام به بهره‌برداری رسیده است و ۸۹ پروژه آن نیز در مراحل اجراست. بر اساس اطلاعاتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار خبرنگار ایسنا قرار گرفته است، اسپانیا، آلمان و ایتالیا کشورهای عمده سرمایه‌گذار در ایران پسابرجام هستند.

در سایه برجام بسیاری از کشورهای جهان برای برقراری روابط سرمایه‌گذاری و تجاری وارد ایران شدند و سرمایه‌گذاری خارجی در سطح کشور شتاب گرفت و با فرصت‌های ایجاد شده پس از برجام ارتقای رتبه ریسک سرمایه‌گذاری در کشور از هفت به شش رسید.
 امکان‌پذیر شدن جذب تسهیلات خارجی برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها، افزایش تعداد موافقتنامه‌های تشویق متقابل و حمایت سرمایه‌گذاری، رفع محدودیت در مقاصد و بازارهای صادراتی و در نتیجه امکان‌پذیری تحقق هرچه بیشتر برون‌گرایی در اقتصاد از دیگر نتایج به‌دست آمده برجام است.

نام:
ایمیل:
* نظر: