bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۶ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
با وقوع پدیده گرد و غبار در بوشهر و اهواز؛
گرد و غبار در خوزستان به 66 برابر حد مجاز رسید. این خبر چیزی کم از حادثه پلاسکو که روز گذشته سالروزش بود، ندارد.
اینجا نَفَس برای زنده ماندن نیستبامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
 گرد و غبار در خوزستان به 66 برابر حد مجاز رسید. این خبر چیزی کم از حادثه پلاسکو که روز گذشته سالروزش بود، ندارد. این خبر به مصداق واقعی کلمه «فاجعه» است. 29 دی ماه روز هوای پاک بود. انجمن‌های محیط زیستی، دوستداران طبیعت و برخی مسوولان دوستدار هوای پاک یا مدعی آن، به پاکسازی مناطق آلوده، رهسپار طبیعت شدن، استفاده از دوچرخه و ... متوسل شدند تا به سهم خود، روز هوای پاک را گرامی داشته‌ باشند. این در حالی است که روز گذشته هوای پاک آبروداری نکرد و با ریزگردها و کاهش دیدهایی که منجر به تعطیلی مدارس و لغو پروازها شد، نشان داد که قانون هوای پاک تنها در حد شعار و تبلیغات مانده و ما در عمل کاری از پیش نبرده‌ایم و امروز خوزستان دیگر نفس نمی‌کشد. 

مدارس و مراکز دانشگاهی 20 شهر خوزستان به دلیل تداوم گرد و خاک امروز (یکشنبه) تعطیل اعلام شد. براساس اعلام استانداری خوزستان، مدارس و مراکز دانشگاهی شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شادگان، باوی، کارون، حمیدیه، هویزه، دشت آزادگان، شوش، رامشیر، هندیجان، اندیمشک، دزفول، امیدیه، ماهشهر، رامهرمز، گتوند و شوشتر امروز (یکشنبه) به دلیل تداوم پدیده گرد و خاک تعطیل هستند و ساعت شروع به کار ادارات نیز با دو ساعت تاخیر خواهد بود.
گرد و غبار در خوزستان در شرایطی 66 برابر حد مجاز اعلام شد که مدیرکل هواشناسی خوزستان از ورود توده جدید گرد و خاک عراقی به آستان برای امروز (یکشنبه) خبر داد.
کوروش بهادری با بیان این‌که گرد و خاک فعلی در استان که ناشی از ورود توده گرد و خاک عراقی در روز گذشته به استان و همچنین آثار وقوع پدیده گردوغبار با منشا محلی در روز گذشته بود تا اواخر وقت شب گذشته در استان ‌ماند، تصریح کرد: از صبح امروز توده گرد و خاک جدیدی در کشور عراق شکل می‌گیرد و وارد استان می‌شود که می‌تواند همه مناطق استان را درگیر پدیده گرد و خاک کند.

وی با اشاره به این‌که منشا این توده جدید نیز منشا توده گرد و خاکی است که از کشور عراق وارد استان شد، خاطرنشان کرد: پدیده گرد و خاک در کل استان از صبح امروز تا بعدازظهر همان روز ادامه دارد و ضعیف‌تر از گرد و غبار دو روز اخیر خواهد بود. در شبانه‌روز گذشته تاراز با منفی 3 درجه سانتیگراد و امیدیه با 25 درجه سانتیگراد به ترتیب خنک‌ترین و گرم‌ترین نقاط استان بوده است. همچنین در این مدت نوسانات دمایی اهواز بین 13 تا 23 درجه سانتیگراد بوده است. گرد و غبار در استان خوزستان در حالی است که استان بوشهر نیز از این پدیده مستثنی نبود.
 
در همین راستا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان این‌که میزان غلظت ریزگردها در بوشهر افزایش یافته و به پنج برابر استاندارد جهانی رسیده است، گفت: میزان ذرات معلق در هوای شهر بوشهر به ۷۸۶ میکروگرم بر متر مکعب رسیده است.
حسین دلشب با اشاره به این‌که شاخص جهانی کیفیت هوا ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است، تصریح کرد: میزان غلظت ریزگردها در بوشهر روز گذشته به پنج برابر استاندارد جهانی رسیده است. بوشهر امسال فقط ۹ روز پاک داشته است. در ۱۰ ماهه امسال ۲۰۵ روز هوای سالم و ۹ روز هوای پاک ثبت شده است. برای گروه حساس نیز ۴۳ روز هوای سالم و هفت روی هوای ناسالم ثبت شده است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که باید فرهنگ هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف را به وجود آوریم، گفت:‌ امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست بتواند یک تسهیل‌گر باشد و از جایگاه خود برای پاسداری از حقوق مردم استفاده کند.
کاوه مدنی در نشست تخصصی نحوه اجرا کردن قانون هوای پاک خاطرنشان کرد: از قانون هوای پاک به عنوان «قانون نفس» یاد می‌کنیم، چون اجرای این قانون حق تنفس را به شهروندان بر می‌گرداند. همه می‌دانیم مصوب کردن اسناد یک فرایند طولانی است و این یک واقعیت است که اسناد بالادستی مناسبی برای کاهش آلودگی هوا داریم اما در اجرا ضعف داریم.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه  با اشاره به این‌که تصمیم گرفتیم که کمتر حرف بزنیم و کمتر شعار بدهیم و بیشتر اجرا کنیم و تمرکز خود را بر عملیاتی کردن قوانین بگذاریم تا بتوانیم شرایط برای همکاری با دستگاه‌های مختلف و جلب مشارکت مردم را مهیا کنیم، تاکید کرد: شعاری که کار خود را با آن در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز کردیم، ۸۰ میلیون محیط‌بان است، چون حفظ محیط زیست به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر: