bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۸ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
بیکاری دوبرابری زنان در مقایسه با مردان؛
شمار زنان تحصیل‌کرده و دانشگاهی کشور بیش از دو برابر مردان است و دولت می‌کوشد در سایه اقدامات هدفمند با فرصت‌سازی شغلی این فاصله را کم کند.
دولت به دنبال ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان استبامداد جنوب:
شمار زنان تحصیل‌کرده و دانشگاهی کشور بیش از دو برابر مردان است و دولت می‌کوشد در سایه اقدامات هدفمند با فرصت‌سازی شغلی این فاصله را کم کند.
معصومه ابتکار در جریان سفر یک روزه به استان مرکزی در جمع اصحاب رسانه در اراک، افزود: اشتغال‌زایی از سیاست‌های محوری دولت تدبیر و امید است و در فعالیت پنج ساله دولت درصد قابل توجهی از فرصت‌های شغلی ایجاد شده برای زنان بوده است. 
به گفته وی، معاون زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری، اشتغال‌زایی زنان سرپرست خانوار را به عنوان هدفی مهم دنبال می‌کند و در این زمینه اقدامات عملی متعددی در سطح ملی صورت گرفته که تشکیل ستادی در دستگاه‌های اجرائی با هدف مساله‌شناسی و پیگیری مشکلات معیشتی و نیازهای این قشر از جمله آنهاست. 

معاون رئیس‌جمهوری در امور بانوان و خانواده با بیان این‌که 44 درصد از اشتغال ایجاد شده کشور در 9 ماه امسال برای زنان بوده و تلاش شده با اعطای تسهیلات در اشتغال پایدار این قشر حرکت‌های ماندگار انجام شود، خاطرنشان کرد: اشتغال فراگیر زنان سرپرست خانوار به صورت ویژه دنبال می‌شود تا این طیف بتواند با دریافت تسهیلات به خود استقلالی دست پیدا کند و به همین منظور نیز اعطای تسهیلات ویژه برای آنان در مدیریت امور زنان و خانواده استانداری‌ها دیده شده است. 
به گفته وی، دولت می‌کوشد الگوی اشتغال‌زایی زنان را با محوریت تخصص و مهارت‌های حرفه‌ای به پیش ببرد و افزایش توان حرفه‌ای در این قشر از برنامه‌های جدی است. 
این در حالی است که آمارها از نرخ اشتغال و بیکاری زنان در ایران می‌گویند. بالاترین نرخ اشتغال زنان در استان خراسان جنوبی با 91.4 درصد به ثبت رسیده، این در حالی است که کمترین نرخ آن نیز با 55.6 درصد مربوط به کهگیلویه و بویر احمد است. 

آمار ارائه شده در این خصوص اما به قدری عجیب است، چرا که قبل سال 1385 فرد شاغل به کسی اطلاق می‌شد که حداقل یک روز در هفته مشغول به کار بوده باشد ولی این تعریف در سال 1385 تغییر کرده و به کسی که یک ساعت در هفته مشغول به کار باشد هم اطلاق می‌شود.
در میان آمارهای ارائه شده، آمارهایی از «مشارکت اقتصادی زنان» به چشم می‌خورد و گرچه نام همان دو استان یعنی خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویر احمد در صدر و قعر جدول دیده می‌شود اما درصد مشارکت اقتصادی زنان در این دو استان به ترتیب  19.3 و 5.8 درصد است.
بر اساس گزارش‌های مرکز آمار تا پایان سال 94، کرمانشاه با 60.2 درصد بالاترین «نرخ بیکاری زنان» در سنین 15 تا 29 را به خود اختصاص داده است و خراسان جنونی با 28.68 درصد پایین‌ترین رتبه بیکاری زنان در این سنین را دارد.

مقایسه روند بیکاری جوانان به تفکیک جنسیت نشان می‌دهد که نرخ بیکاری زنان جوان همواره بالاتر از مردان جوان بوده است و در سال‌های اخیر این اختلاف بیشتر هم شده است. همچنین نرخ بیکاری مردان از سال 1375 تا سال 1386 نزدیک به دوبرابر شده است. کمترین نرخ بیکاری مردان جوان در سال 1375 با 13.7 درصد و بالاترین نرخ بیکاری آنان در سال‌های 1380 و 1386 هر یک با 27.6 درصد بوده است.
همچنین در مورد زنان نیز نرخ بیکاری در بازه زمانی سال 75 تا 90 افزایش یافته است. به این ترتیب کمترین نرخ بیکاری زنان 15 تا 29 ساله در سال 1375 با 20.9 درصد و بالاترین نرخ بیکاری آنان به سال 1390 با 40.3 درصد تعلق داشته است، این در حالی است که نرخ بیکاری همه سنین در سال 1376 برابر 13.8 درصد بوده و با کاهش دو درصدی در سال 94 که به 11 درصد رسیده است. 
براساس گفته‌های مسوولان، بیکاری دوبرابری زنان در مقایسه با زنان در حالی است که بر به کارگیری زنان در پست‌های مدیریتی تاکید می‌شود و فرهنگسازی ضعیف مدیران اجرائی درخصوص جایگاه سیاسی زنان در جامعه، نگاه سنتی خانواده‌ها به نقش زن در حوزه خصوصی خانواده و تلاش‌های کمرنگ خود زنان برای ارتقای جایگاه فرهنگی سیاسی و اجتماعی‌شان در جامعه از جمله عوامل مهم مغفول ماندن ظرفیت زنان در سطح جامعه و کشورمان است.

هر چند بیکاری فقط مختص زنان نیست و بیکاری فارغ‌التحصیلان در سال‌های اخیر از اهمیت خاصی برخوردار شده و تبدیل به یک چالش اساسی شده است. این موضوع زمانی به یک چالش اساسی تبدیل شد که کشور با رشد روزافزون جمعیت دارای تحصیلات عالی که به نوبه خود نتیجه افزایش بیش از حد ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بود، مواجه شد. رفع جدی این معضل از آنجا که آسیب‌های اجتماعی بسیاری به دنبال دارد، ضرورت انکارناپذیری است که نیازمند عزمی جدی است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: