bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۵۰
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۵ - ۰۳ مهر ۱۳۹۴
گلایه‌های خانواده‌های شهدا از بدقولی مسوولان؛
دردهایی که خانواده شهدا دارند کم نیستند؛ دردهایی از جنس همه مشکلات مردم اما با بار اضافه. مشکلاتی که اگر از نزدیک با آنها آشنا نباشیم، نمی‌توانیم درک درستی از آنها داشته باشیم
بامداد24/هدی خرم‌ آبادی: «کنج دیوار مدرسه تنها نشسته است. با کسی حرف نمی‌زند. بغضی در گلو دارد که هر لحظه در حال ترکیدن است. فقط به یک تلنگر نیاز دارد، نزدیکش می‌روم و کنارش می‌نشینم.

از او علت ناراحتی‌اش را می‌پرسم. با حسرت به چشمانم می‌نگرد. آهی می‌کشد و سفره دلش را برایم باز می‌کند. می‌گوید بچه‌های مدرسه پشت سرم حرف می‌زنند و با من بازی نمی‌کنند. آنها به من می‌گویند پدر تو شهید شده و شما بدون این‌که کار کنید و زحمت بکشید به شما پول می‌دهند اما مادر من در یک شرکت بسته‌بندی میگو کار می‌کند و شبها خسته از کار برمی‌گردد. 

من برای بچه‌های مدرسه تعریف نمی‌کنم که ما چگونه زندگی می‌کنیم و مادرم کجا کار می‌کند. من وقتی که می‌بینم بچه‌ها دست در دست پدرانشان به مدرسه می‌آیند و با کشیدن دستی به روی سر فرزندشان آنها را راهی کلاس می‌کنند حسرت می‌خورم اما خم به ابرو نمی‌آورم....».

دردهایی که خانواده شهدا دارند کم نیستند؛ دردهایی از جنس همه مشکلات مردم اما با بار اضافه. مشکلاتی که اگر از نزدیک با آنها آشنا نباشیم، نمی‌توانیم درک درستی از آنها داشته باشیم. این روزها بسیاری از خانواده شهدا خرج می‌کنند و به نام آنها هر کاری که دوست داشته باشند، انجام می‌دهند اما وقتی سراغ آنها می‌روی، می‌بینی به‌اندازه‌ای که از آنها هزینه شده،  به آنها رسیدگی نشده است. 

در هفته دفاع مقدس هستیم. به مناسبت این هفته پای درد دل برخی از فرزندان شهید نشستیم تا شاید با گوش سپردن به مشکلاتشان، خود را در درد آنها شریک کنیم. ‌هر چند در ذهن برخی متاسفانه شهدا و جانبازان مرفهین بی‌درد هستند اما گزارش زیر روایت دیگری است از شرایط معیشتی آنها. 

یکی از فرزندان شهید در خصوص مشکلات این قشر به بامداد جنوب گفت: در حال حاضر پدران و مادران شهید با کهولت سن دست و پنجه نرم می‌کنند و این در حالی است که هیچ کدام از مسوولان بنیاد شهید سراغی از آنها نمی‌گیرند. مشکل امروز ما کهولت و بالا رفتن سن این پدران و مادران آسمانی است. وی افزود: بسیاری از این پدرها و مادرها که با رضایت خاطر به‌سبب حفظ مرزهای میهن، امروز فرزندانشان در کنارشان نیست، روی تخت بیمارستان‌ها هستند اما معلوم نیست که مسوولان که این همه مدعی هستند، کجا حضور دارند.

این فرزند شهید در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چه تسهیلاتی به شما تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: هیچ تسهیلاتی به‌جز کار و یک وام مسکن برای تمام طول زندگی. وی با بیان این‌که این تسهیلات برای فرزندان جانبازان هم ارائه می‌شود و البته ما هم انتظار زیادی نداریم،گفت: خواهش ما آن است که ما را هزینه نکنند. 

وی در ادامه با اشاره به این‌که بنیاد به پدرها و مادرهای شهیدان سر نمی‌زند، یادآور شد: هم‌اکنون شرایط و وضعیت رفاهی جانبازان مناسب‌تر از فرزندان شهداست. پدران و مادرانی که به‌خاطر آبروی امروز ایران و ایرانی فرزندانشان را در کنار خود ندارند، تنها نیاز دارند که با سر زدن و احوالپرسی کردن به آنها نشان بدهند که هنوز هم به یاد فرزندانشان هستند، هنوز هم فرزندان آنها ارزشمند هستند، با جویای حال آنها شدن می‌توان به آنها تسلی خاطر داد و خیالشان را راحت کرد و گفت، ما می‌دانیم که فرزندان شما برای حفظ وطن اسلامی خود خون دادند و ما خون آنها را پاس می‌داریم. 

وی درباره برخورد کارکنان بنیاد یادآور شد: رفتار و برخورد کارکنان بنیاد شهید بسیار خوب است ولی عملکرد آنها رضایت‌بخش نیست، در حال حاضر مادر شهیدی در حدود یک میلیون حقوق می‌گیرد و مادر دیگری بین ششصد تا هفتصد تومان! یعنی به اندازه حقوق اداره کار! 

یکی دیگر از فرزندان شهدا در همین راستا می‌گوید: در حال حاضر فرزندان شهدا با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند، از جمله مشکل مسکن. دولت، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده که با هماهنگی بنیاد شهید صد متر زمین به فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و همسر و پدر و مادر شهید و جانباز 25 درصد واگذار کند که این مهم تا کنون صورت نگرفته است، به‌جز عده کمی آن هم در مناطقی همانند دیلم و آبدان.اکنون هم بهانه می‌آورند که هر کسی وام گرفته مشمول این طرح نمی‌شود و همسر شهید را هم حذف کردند و به پدر و مادر شهید هم واگذار نمی‌کنند. 

این فرزند شهید به یکی دیگر از مشکلات عمده خانواده‌های شهدا اشاره کرد و یادآور شد: اجرا نشدن قانون جامع ایثارگران از طرف دستگاه‌های اجرائی به بهانه نداشتن بودجه یکی دیگر از مشکلاتی است که خانواده شهدا با آن درگیر هستند.

وی همچنین با بیان این‌که سلیقه‌ای عمل کردن دستگاه‌ها در اجرای قوانین ایثارگری اختلال‌های بسیاری را به‌منظور اجرای صحیح قوانین برای خانواده‌های شهدا رقم زده است، افزود: نداشتن ضمانت اجرائی برای آرائی که از کمیسیون ماده 16 ایثارگری صادر می‌شود، مشکل‌سازاست. یعنی اگر مَنِ فرزند شهید از نحوه اجرای قانون در دستگاه اجرائی شکایت کنم و رای کمیسیون به‌نفعم صادر شود و دستگاه اجرا نکند، به هیچ کجا نمی‌توانم شکایت کنم، چراکه این آرا ضمانت اجرا ندارند. 

این فرد در ادامه گفت‌وگوی خود یادآور شد: متاسفانه بنیاد شهید به وظایف خود به‌درستی عمل نمی‌کند و هیچ حمایتی از فرزندان و خانواده‌های شهدا صورت نمی‌دهد، آن هم به این بهانه که بنیاد تنها دستگاه خدمت‌رسان است نه حمایت کننده. وی در ادامه اذعان کرد: دستگاه‌های اجرائی زیر بار پرداخت بیمه تکمیلی ایثارگران نمی‌روند و بهانه‌شان هم نبود بودجه است. به‌راستی اگر بودجه نیست، پس چرا قانون تصویب می‌کنند، هدفشان از این کار چیست؟ آیا می‌خواهند مردم را علیه ما تحریک کنند؟ حتی نماینده ایثارگران در استانداری می‌گوید مردم اینجا را با بنیاد شهید اشتباه گرفته‌اند! 

این فرزند شهید ادامه داد: زمانی که یک فرزند شهید در اداره‌ای استخدام می‌شود، همه کارکنان آن اداره به چشم یک متجاوز به او نگاه می‌کنند که باز هم فرزند شهیدی استخدام شد اما اینان فراموش کرده‌اند که فک و فامیل مدیرکل و معاون و دوستان آنها چگونه وارد آن اداره شده‌اند. 
یکی دیگر از فرزندان شهدا به بیمه طلایی درمانی اشاره کرد و گفت: در زمینه تمدید این بیمه مشکلات فراوانی داریم و این بیمه در بسیاری از موارد هم کارآیی ندارد. وی نیز انتقاد به مشاور استاندار در امور ایثارگران را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: نیاز به یک نماینده از طرف جامعه ایثارگری در استانداری احساس می‌شود، ما در استانداری یک آدم زنده می‌خواهیم که از جنس خودمان باشد. 

در حالی که ردیف کردن دیگر مشکلات خانواده شهدا در حوصله این مبحث نمی‌گنجد، بامداد جنوب می‌تواند ده‌ها خانواده شهید را در استان نام ببرد که تاکنون مسوولان بنیاد شهید حتی یک‌بار سراغ آنها را نگرفته‌اند. متاسفانه حوزه مسوولیت‌پذیری این افراد تا جایی است که ماشین آنها می‌رود و کافی است به‌سراغ روستاهای دورافتاده بروید که تنها هنر بنیاد شهید زیبا کردن آرامگاه شهدا است، در حالی که بسیاری از خانواده آنها خانه هم ندارند. البته ما از مشکلات اقتصادی و کمبود شغل در کشور مطلع هستیم اما بنیاد با اندکی تدبیر و با استفاده از سهمیه‌هایی که دارد، با مدیریتی صحیح می‌تواند بسیاری از مشکلات خانواده شهدا را حل کند. 

بامداد جنوب در هفته‌های آینده بیشتر به مشکلات خانواده‌های شهدا خواهد پرداخت و در این زمینه بیشتر خواهد نوشت. 

نام:
ایمیل:
* نظر: