bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۸۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
مدیر حج و زیارت استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
گاه آن آمد که با مردان سوي ميدان شويم/يک ره از ايوان برون آييم و بر کيوان شويم/راه بگذاريم و قصد حضرت عالي کنيم/خانه پردازيم و سوي خانه يزدان شويم/طبل جانبازي فرو کوبيم و در ميدان دل /بي‌زن و فرزند و بي‌خان و سر و سامان شويم... .
930 بوشهری، راهی سرزمین «نور» می‌شوندبامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
گاه آن آمد که با مردان سوي ميدان شويم/يک ره از ايوان برون آييم و بر کيوان شويم/راه بگذاريم و قصد حضرت عالي کنيم/خانه پردازيم و سوي خانه يزدان شويم/طبل جانبازي فرو کوبيم و در ميدان دل /بي‌زن و فرزند و بي‌خان و سر و سامان شويم... . بار دیگر عزم خانه خدا کرده‌اند تا تجدید عهد و پیمان کنند و به یاد بیاورند که: «هر آینه ما انسان را از گل خالص آفریدیم، سپس او را نطفه‌ای در جایگاهی استوار قرار دادیم، آنگاه از آن نطفه، لخته خونی آفریدیم و از آن لخته خون، پاره گوشتی و از آن پاره گوشت، استخوان‌ها آفریدیم و استخوان‌ها را به گوشت پوشانیدیم، بار دیگر او را آفرینشی دیگر دادیم در خور تعظیم است خداوند، از آن بهترین آفرینندگان». 
نخستین اعزام‌ها به سرزمین نور و پاکی تا چندی دیگر آغاز می‌شود و زائران راهی خانه خدا می‌شوند تا تجدید میثاق کنند با خدای آسمان‌ها و زمین. او که قادر است و حکیم. او که عالم است و رحیم. او که عزیز است و جلیل. 

در ادامه برای بررسی جزئیات سفر زائران خانه خدا با مدیر حج و زیارت استان بوشهر گفت‌وگو کردیم. عبدالرسول رنجبر در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که چه تعداد کاروان و چه تعداد نفر از استان بوشهر راهی سرزمین نور می‌شوند، تصریح کرد: از استان بوشهر 7 کاروان با 4 پرواز راهی سرزمین نور و وحی و عشق می‌شوند. 2 کاروان از بوشهر، 1 کاروان از دشتستان، 1 کاروان از دشتی و تنگستان، 1 کاروان از دیر، کنگان، جم و عسلویه، 1 کاروان از گناوه و دیلم و 1 کاروان اختصاصی از اهل سنت سراسر استان مجموع کاروان‌های استان را تشکیل می‌دهند. کاروان‌های استان بوشهر با 160 و 135 نفر، دشتی و تنگستان با 85 و دیر، کنگان، جم و عسلویه با 85، دشتستان با 160، گناوه با 110 و کاروان اهل سنت با 135 به همراه پزشکان، روحانیون و عوامل اجرائی در مجموع 930 نفر می‌شوند. 

رنجبر در پاسخ به این سوال که تاریخ نخستین اعزام‌ها و بازگشت آنها چه زمانی است، گفت: کاروان‌های استان بوشهر، 28 و 29 تیرماه راهی خواهند شد و براساس برنامه‌های هماهنگ و اعلام شده، تاریخ بازگشت آنها در سوم و چهارم شهریورماه خواهد بود. 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آمار زائران امسال در مقایسه با سال قبل، کاهش داشته یا افزایش، خاطرنشان کرد: آمار زائران امسال در مقایسه با سال قبل تفاوت چندانی ندارد و با احتساب عوامل اجرائی همراه کاروان‌ها در حدود 60 نفر نسبت به سال قبل کاهش داشته است. 
مدیر حج و زیارت استان در ادامه با بیان این‌که تمهیدات و امکانات لازم برای زائران عزیز فراهم شده و همه کاروان‌ها با پزشک، روحانی و عوامل اجرائی دیگر تامین هستند، تاکید کرد: کاروان‌های بالای 135 نفر، دو روحانی دارند و استان بوشهر در مدینه و مکه دو مدیریت هتل دارد و مدیریت کاروان‌ها نیز کاملا مجزا از مدیریت هتل‌هاست. هر کاروانی مدیر مختص به همان کاروان را دارد. رنجبر درباره هزینه‌ها نیز گفت: با توجه به متفاوت بودن درجه هتل‌ها، هزینه‌ها نیز متفاوت خواهد بود. 
 وی در پاسخ به این سوال که آیا برای زائران استان جلسات توجیهی و آموزشی لازم برگزار شده یا خیر، تاکید کرد: هر شهرستانی موظف است دست کم 10 جلسه آموزشی برای زائران خود برگزار کند و در تاریخ 18 تیرماه نیز همایش سراسری زائران استان در مجتمع فرهنگی-هنری 9 دی برگزار می‌شود. 

مدیر حج و زیارت استان در توصیه به زائران یادآور شد: ضروری است که زائران به مسائل و آموزش‌هایی که در جلسات توجیهی به آنها گوشزد می‌شود، توجه کنند. با توجه به این‌که در فصل گرما هستیم، زائران جانب احتیاط‌های لازم را داشته باشند و به ساعات رفت و آمدشان نیز توجه کنند. به توصیه‌های مدیر کاروان توجه کافی داشته باشند. داروهای مورد نیازشان را حتما با خود ببرند، به محدودیت باری که می‌توانند به همراه بیاورند دقت کنند و پیش از سفر، آمادگی جسمی و روحی لازم را کسب کنند. 
از دیگر مواردی که زائران خانه خدا بایست به آنها توجه کنند، استفاده از کفش مناسب است، به نحوی که هیچ‌گونه فشاری به پا وارد نکرده و سبب تغییر فرم طبیعی استخوان‌بندی پا نشود. برخی از حجاج به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند که برای کنترل آن داروهای تخصصی مصرف می‌کنند که باید آن را با خود همراه داشته باشند، چرا که همراه نداشتن داروهای اختصاصی به هر علت و مصرف نکردن آن، موجب عود یا تشدید بیماری در طول سفر خواهد شد. همچنین اگر زائران خانه خدا داروی خاصی مصرف می‌کنند، برای مصرف حداقل 40 روز، باید آنها را در سفر همراه داشته باشند.

یکی دیگر از نکاتی که در سفر حج باید به آن توجه داشت، مواظبت از داروهای اختصاصی زائران است، چرا که در عربستان فراهم کردن دارو به سادگی امکان‌پذیر نیست و داروهای موجود در کشور عربستان با قیمت‌های بسیار زیاد عرضه می‌شود، البته لیست داروهای غیرمجاز و ممنوعه که زائران نباید در سفر حج 97 به همراه داشته باشند نیز از سوی سازمان حج و زیارت اعلام شده که زائران باید از همراه داشتن آنها پرهیز کنند.

علاوه بر این، زائرانی که از سمعک، عینک، عصا و سایر وسایل اختصاصی پزشکی و بهداشتی استفاده می‌کنند، باید آن را در سفر همراه داشته باشند و از آنها مراقبت کنند، به همین دلیل زائرانی که از عینک استفاده مى‌کنند، قبل از سفر باید از همراه داشتن آن و یک عدد اضافی اطمینان پیدا کنند و در همه مراحل سفر مواظب عینک خود باشند، چرا که تهیه، تعویض یا تعمیر آن، افراد را با مشکلات زیادی روبه‌رو مى‌کند.
امید که این سفر معنوی، رهاوردهای معنوی برای زائران داشته باشد و سفری توام با سلامتی، آرامش خاطر و شادی برای راهیان سرزمین نور و عشق باشد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: