bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۷
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست درباره شکست این سازمان در زمینه حفاظت از تنوع زیستی توضیحاتی داد.
حمید ظهرابی روز گذشته در نشست سالانه معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی کشور که به میزبانی شیراز برگزار شد، در توجیه چرایی شکست در حفاظت از تنوع زیستی، گفت: منافع ما با منافع بومی محلی و مردم در تضاد بوده و تا این تضاد رفع نشود، موفق نخواهیم شد.
ظهرابی با بیان این‌که برای رفع تضاد منافع سازمان حفاظت محیط زیست و منافع بومی محلی باید شجاعت و از خودگذشتگی داشت، حفاظت زیست‌محیطی را مهم‌ترین سیاست سازمان حفاظت محیط زیست دانست و تصریح کرد: برای اجرائی شدن مدیریت زیست‌بومی باید قدم‌های جدی برداشته شود.

وی با بیان این‌که اگر بخواهیم بترسیم و منتظر بمانیم تا یک نفر بیاید و قوانین دست و پاگیر را از میان بردارد و جاده را صاف کند، راه به جایی نخواهیم برد، تاکید کرد: مدیران محیط زیست باید شجاعانه در جهت رفع چالش‌هایی که ٥٠ سال است حلقوم محیط زیست را فشار داده است، گام بردارند.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور با ابراز گلایه از سکوت مدیران در دفاع از پیشنهاداتی که خودشان مطرح کرده‌اند، گفت: همکاران ما در استان‌ها باید به‌دنبال یک تحول جدی باشند و اگر دلشان به حال محیط زیست می‌سوزد، عافیت‌طلبی را کنار بگذارند.
ظهرابی با تاکید بر این موضوع که هدف ما برقراری پیوند بین منافع حفاظت محیط زیستی با منافع زیستی مردم محلی و مناطق است، مدیریت مشارکتی و جامع‌نگر را رکن اصلی محیط زیست برشمرد و اظهارکرد: با قاطعیت می‌گویم که با دستورالعمل‌ها و قوانین موجود امکان اجرای طرح‌ها در مناطق تفرجگاهی فراهم است.
وی با اشاره به راه‌اندازی شورای مشورتی در سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پارک ملی گلستان گفت: نه در این موضوع و نه موضوع شکار، سازمان حفاظت محیط زیست تسلیم فشارها نخواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص معادن اظهار کرد: متاسفانه این سازمان در زمان تدوین قوانین مربوط به معادن به‌ویژه ماده ٢٤ به‌خوبی در مجلس شورای اسلامی نقش خود را ایفا نکرد و امروز با قانونی مواجهیم که کاملا به سود بهره‌برداری است .
ظهرابی از پیگیری‌ها برای اصلاح ماده ٢٤ قانون معادن در قالب یک کمیته خبر داد و گفت: اگر این چارچوب اصلاح شود می‌توان گفت که گامی مطلوب برداشته‌ایم. با استانداران در سراسر کشور درباره اصلاح این ماده قانونی مکاتبه کرده‌ایم .
وی خواستار توجه جدی به طرح‌های تکثیر و پرورش گونه‌های در معرض تهدید در استان‌ها شد و تاکید کرد: گونه‌هایی مانند درنا، یوزپلنگ، سیاه خروس و ... در معرض تهدید هستند و در وضعیت نامناسبی قرار دارند و نباید آنها را رها کرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور همچنین به طرح‌های هادی روستایی اشاره و خاطرنشان کرد: اگر قرار است بخشی از منابع اراضی ملی به روستایی اضافه شود، باید پیشنهاد آن از سوی اداره کل استانی ارائه شود تا با تائید و تصویب آن در شورای‌عالی محیط زیست پس از کسر اراضی به روستا اضافه شود 
به گفته وی، هر جا که نیاز به پروانه شکار باشد درخواست‌ها اعلام شود تا ظرفیت شکار برای استان درخواست‌دهنده در سال ٩٧ مشخص شود .
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خواستار اطلاع‌رسانی به‌موقع و شفاف مدیران در رسانه‌ها شد و گفت: کلیدواژه‌ای که با آن سازمان حفاظت محیط زیست را مورد هجمه قرار می‌دهند، پنهان‌کاری است. برای مثال با وجود این‌که ١٣ بار در خصوص صدور ١٥٠ فقره مجوز شکار مصاحبه شد اما باز هم به پنهان‌کاری متهم شدیم.

برچسب ها: محیط زیست ، طبیعت ، مدیران
نام:
ایمیل:
* نظر: