bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۷
مدیرکل محیط زیست استان بوشهر هشدار داد:
فصل پیش رو، فصل استقبال مردم از شناگاه‌هاست که به سبب نبود امکانات تفریحی و فصل گرما، «شنا» یکی از علاقه‌مندی‌های ساحل‌نشینان است اما با ورود فاضلاب به دریا، ممنوعیت شنا و تهدیدهایی که برای شهروندان به دنبال دارد، یکی از دغدغه‌های بسیار مهمی است که با وجود پوشش رسانه‌ها و مطبوعات اما..
بامداد جنوب: 
فصل پیش رو، فصل استقبال مردم از شناگاه‌هاست که به سبب نبود امکانات تفریحی و فصل گرما، «شنا» یکی از علاقه‌مندی‌های ساحل‌نشینان است اما با ورود فاضلاب به دریا، ممنوعیت شنا و تهدیدهایی که برای شهروندان به دنبال دارد، یکی از دغدغه‌های بسیار مهمی است که با وجود پوشش رسانه‌ها و مطبوعات اما عزمی برای حل این معضل مهم مشاهده نمی‌شود.

در همین راستا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان این‌که این استان دارای شناگاه‌های متعددی است، بر پایش این شناگاه‌ها تاکید کرد و گفت: 14 شناگاه در شهرستان‌های دیلم، گناوه، بوشهر، تنگستان، دیر و خارگ از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست پایش می‌شود.
حسین دلشب از پایش نوار ساحلی شهرستان‌های عسلویه و کنگان خبر داد و تصریح کرد: شش شناگاه در ساحل شهر بوشهر، سه مورد در بندر گناوه و بندرهای دیر، خارگ، دلوار، عامری و دیلم هر کدام یک شناگاه هستند که به صور مستمر پایش زیست‌محیطی می‌شوند.
به گزارش تسنیم، وی، شناگاه‌های بنادر محمد عامری و دلوار تنگستان، پارک لیان و بندرگاه بوشهر را از جمله شناگاه‌های بکر و پاک استان دانست و تصریح کرد: رعایت الزامات زیست‌محیطی دیگر شناگاه‌‌های استان بوشهر، نسبی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به این‌که شناگاه پارک سیادت و جفره بوشهر مورد استقبال مردم است، گفت: این شناگاه‌ها به سبب نزدیکی به مرکز شهر بوشهر بیشتر مورد استقبال گردشگران در استفاده از تفریحات دریایی قرار می‌گیرد.
دلشب، شناگاه‌ پارک سیادت و جفره  بوشهر به سبب  تخلیه فاضلاب آلوده معرفی شده است، افزود: میزان خروجی فاضلاب آن به حدی است که بوی مشمئزدهنده‌ای گردشگران را آزار می‌دهد.
وی، بنادر ریشهر و پلاژ بانوان را از شناگاه‌ها ساحل بوشهر دانست و با بیان این‌که استقبال قابل توجهی از این شناگاه‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: این شناگاه‌ها به سبب روان آب‌های سطحی و زهآب‌های مناطق مسکونی به طور نسبی دارای آلودگی زیست‌محیطی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر به آلودگی شناگاه‌های دیلم و گناوه اشاره و تصریح کرد: خروجی پساب فاضلاب به سواحل گناوه و دیلم در نیمه نخست سال به تصفیه‌خانه فاضلاب هدایت می‌شود ولی در نیمه دوم به سبب وقوع بارندگی‌ها خروجی منهول فاضلاب این شهرها باز می‌شود که همین امر سبب آلودگی شناگاه‌های موجود در این دو شهر است.
دلشب از نصب پرچم برای معرفی آلوده بودن شناگاه‌ها خبر داد و بیان کرد: برای معرفی نقاط آلوده در سواحل بوشهر، پس از پایش و آزمایش‌های زیست‌محیطی و میکروبی پرچم‌گذاری شده است. شناگاه‌هایی که در آزمایش‌ها و پایش‌های انجام شده آلوده شناخته شده‌اند با همکاری شهرداری پرچم‌گذاری شده است.
وی درباره علت آلودگی برخی از شناگاه‌های بوشهر نیز گفت: علت این آلودگی، ورود فاضلاب‌های خانگی است که از طریق کانا‌ل‌هایی به دریا راه پیدا می‌کنند و منجر به آلودگی می‌شوند.
دلشب با تاکید بر جلوگیری از ورود فاضلاب خانگی به دریا گفت: شهرداری و شرکت آب و فاضلاب باید نسبت جلوگیری ورود پساب فاضلاب به دریا اقدام کنند.

وی با بیان این‌که پایش میکروبی و زیست‌محیطی شناگاه‌های سواحل استان بوشهر در طول سال هر ماه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در شناگاه‌های آلوده بوشهر پرچم‌های زرد رنگ مثلثی شکلی که معرف شنا ممنوع است، نصب شده که مردم باید به این مهم توجه کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز از اجرای طرح‌های سالم‌سازی دریا و شناگاه‌ها خبر داد و بیان کرد: بازدیدها و نمونه‌برداری به منظور نظارت بر شناگاه‌ها در فصل شنا هر 15 روز یکبار و در فصل‌هایی که شنا کمتر است، هر ماه انجام می‌شود.
عبدالمحمد خواجه‌ئیان با بیان این‌که پلاژ بانوان و آقایان از طرف شهرداری بوشهر به طور رسمی به عنوان شناگاه معرفی شده، گفت: این مناطق حداقل سرویس‌های خدماتی مورد نیاز و منطبق با استانداردهای شناگاهی را دارند.

وی با اشاره به این‌که بقیه مکان‌ها فاقد خدمات مورد نیاز یک شناگاه هستند و مورد تائید سازمان‌های متولی استان نیستند، خاطرنشان کرد: به سبب حساسیت موضوع و تاثیر آن در سلامت عموم سایر نقاط موجود در ساحل شهرها یا روستاها که شناگران به طور متمرکز درآن مناطق شنا می‌کنند همانند دیگر شناگاه‌ها مورد پایش زیست‌محیطی و آلودگی قرار می‌گیرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به نصب پرچم در شناگاه‌ها افزود: شناگاه‌هایی که پس از بازرسی محیطی و آزمایش‌های میکروبی دارای ریسک پایین هستند، دارای پرچم آبی و شناگاه سالم و در مواردی که ریسک محاسبه شده بالا و خیلی بالا باشند با پرچم زرد مشخص شده که احتمال خطر آلودگی وجود دارد.

به گفته خواجه‌ئیان، استفاده از آب‌های ساحلی و شناگاه‌های طبیعی به منظور تفریح‌های آبی و شنا رو به گسترش است و نقاط آلوده سلامت عمومی و محیط زیست را به خطر می‌اندازد.
وی، مهم‌ترین مصداق آلودگی‌های زیست‌محیطی شناگاه‌ها در استان بوشهر را ورود انواع فاضلاب به دریا دانست و تاکید کرد: این معضل پیامدهای متعددی از جمله آلودگی سواحل و شناگاه‌ها را به دنبال دارد. شنا کردن در این نقاط خطرهای زیادی از جمله ابتلا به بیماری‌هایی مانند تب حصبه، انواع اسهال، عفونت هپاتیت، بیماری‌های گوارشی، ورم چشم، تراخم، کرم قلاب‌دار، عفونت‌های پوستی، عفونت گوش میانی و بیماری‌های قارچی مانند کچلی و خارش پا را به همراه دارد.
خواجه ئیان با تاکید برپیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها تصریح کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع اپیدمی‌های ثابت شده ناشی از شنای عموم مردم در دریا در مراکز درمانی استان ثبت نشده است ولی پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها ضروری است.
انتظار می‌رود به جای صرف هزینه به منظور توسعه طرح‌های گردشگری که پس از صرف وقت و هزینه بسیار خروجی موفقی هم ندارند، به فکر ریشه‌کن کردن معضل ورود فاضلاب به دریا این آبی بیکران و نعمت الهی باشیم که متعلق به همه است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: