bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
افزایش آمار ازدواج در بوشهر طی ۴ ماه نخست امسال؛
چالش‌های پیش روی نسل جوان امروز، چالش‌هایی اساسی است که در صورت بی‌توجهی به آنها تبدیل به مساله‌هایی حل‌ناشدنی و پرهزینه می‌شوند. ازدواج یکی از این مساله‌هاست که به دلایل مختلفی در ایران روندی نزولی داشته و تمایل دخترها و پسرها به زندگی مجردی به معضلی جدی بدل شده است. تمایل به زندگی مجردی و پیامدهای ناشی از تنها یک سوی ماجراست و فاصله گرفتن پدر و مادرها از فرزندانشان، کاهش زادآوری و جمعیت، شانه خالی کردن از احساس مسوولیت و ... از جمله تبعات سوء تمایل به زندگی مجردی است.
بامداد جنوب:
چالش‌های پیش روی نسل جوان امروز، چالش‌هایی اساسی است که در صورت بی‌توجهی به آنها تبدیل به مساله‌هایی حل‌ناشدنی و پرهزینه می‌شوند. ازدواج یکی از این مساله‌هاست که به دلایل مختلفی در ایران روندی نزولی داشته و تمایل دخترها و پسرها به زندگی مجردی به معضلی جدی بدل شده است. تمایل به زندگی مجردی و پیامدهای ناشی از تنها یک سوی ماجراست و فاصله گرفتن پدر و مادرها از فرزندانشان، کاهش زادآوری و جمعیت، شانه خالی کردن از احساس مسوولیت و ... از جمله تبعات سوء تمایل به زندگی مجردی است. هر چند به گفته بسیاری از کارشناسان، ازدواج طی سال‌های اخیر سیر نزولی داشته اما آمارها بیانگر افزایش ازدواج طی سال گذشته و چهار ماهه نخست امسال است.
 
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در نشست با فرماندار دشتی در بررسی مسائل و مشکلات ثبت و احوال این شهرستان با بیان این‌که در چهار ماهه نخست امسال، ثبت واقعه ازدواج در استان بوشهر افزایش یافت، گفت: جمعیت برآوردی ایرانیان استان بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ به یک‌میلیون و ۱۵۷ هزار و ۱۸۴ نفر رسیده است.
کیامرث صالحی‌نیا با بیان این‌که برای دریافت کارت هوشمند ملی ۷۰.۳ جمعیت استان ثبت نام کرده‌اند، تصریح کرد: از این تعداد تاکنون نزدیک به ۶۸ درصد کارت‌های هوشمند خود را دریافت کرده‌اند و امیدواریم باقیمانده جمعیت هم در اسرع وقت به دفاتر حضور پیدا کنند.
وی از ثبت واقعه ولادت در سال گذشته به تعداد ۲۱ هزار و ۷۶۱ نفر خبر داد و بیان کرد: نرخ ثبت ولادت تا یک سال ۱۸.۸ در هزار است، یعنی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر از جمعیت استان حدودا ۱۹ نفر به جمعیت آن اضافه‌ شده است.

این مسوول در ادامه با اشاره به این‌که بر اساس آمار پایگاه جمعیتی کشور، هفت هزار و ۳۲۷ واقعه ازدواج و تعداد هزار و ۸۵۲ واقعه طلاق در استان بوشهر به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۶ در استان بوشهر بیشترین اسامی پسرها حسین، محمد و امیرعلی و بیشترین اسامی برای دخترها فاطمه، زهرا و زینب بوده است. تعداد ازدواج‌هایی که صورت گرفته ۸۸ واقعه مربوط به مزدوجینی است که نام زوج علی و نام زوجه فاطمه یا زهرا بوده است.
مدیرکل ثبت‌ احوال استان بوشهر از افزایش ثبت واقعه ازدواج خبر داد و تاکید کرد: در چهار ماهه نخست امسال ۳ هزار و ۷ واقعه ازدواج به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۱۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
این در حالی است که در فروردین 97، سخنگوی سازمان ثبت احوال، از ثبت ۶۰۸ هزار و ۹۷۷ مورد ازدواج و ۱۷۴ هزار و ۵۹۷ واقعه طلاق در کشور طی سال گذشته خبر داد.
سیف الله ابوترابی پیش از این به آمار وقایع حیاتی در سال 96 اشاره کرده و گفته است: براساس آمارهای ثبت شده در پایگاه جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در سال گذشته ۶۰۸ هزار و ۹۷۷ مورد ازدواج به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
به گفته وی، میانگین سنی ازدواج در مردان ۲۷.۳ سال و در زنان نیز ۲۲.۸ سال به ثبت رسیده است.

ابوترابی در مورد طلاق نیز با اشاره به این‌که طی سال گذشته، ۱۷۴ هزار و ۵۹۷ واقعه طلاق ثبت شده است، درباره آمار ولادت‌ها در ایام نوروز نیز اشاره کرد و گفت: در تعطیلات نوروز ۹۷، ۳۱ هزار و ۸۷۰ ولادت به ثبت رسیده که براساس آمارها تعداد پسران بیشتر از دختران بوده است و استان‌های تهران، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین ولادت را به خود اختصاص داده‌اند.
بنا بر آنچه آمارها می‌گویند، هنوز با شیوع معضلی به نام «تجرد» سر و کار نداریم اما می‌تواند تهدیدی برای چند سال آینده کشور باشد. نسلی که حاضر به پذیرش مسوولیت نیستند و زیر بار گرانی‌ها، جرات و جسارتی برای زندگی مشترک ندارند و این ترس از مسوولیت، جمعیت آینده کشور را تبدیل به جامعه سالمندانی می‌کند که هزینه‌های بسیاری بر دوش دولت خواهند گذاشت. 

براساس آمارها و برآوردها در سال 96، ایران به لحاظ داشتن جمعیت سالمند، در رده پنجاه و دوم جهان است، از این رو باید از در اندیشه سیاست‌گذاری دقیق و کلان برای پاسخگویی به نیازهای متعدد و متنوع این جمعیت سالمند بود. هر چند کشور ما دچار پیری و سالمندی نیست ولی سرعت پیری و سالمندی آن با سرعت زیادی در حال محقق شدن است.
بدیهی است که باید بی‌اعتمادی نسل جوان از ازدواج را برطرف کرد و با تعدیل شرایط اقتصادی در جامعه و تدوین بسته تشویقی آن هم برای چند سال نخست ازدواج، بستر این امر را فراهم کرد، در غیر این صورت تمایل به زندگی مجردی و ترس از ازدواج نسل به نسل ادامه می‌یابد و تبعات سوء آن دامنگیر همه جامعه خواهد شد. 
بی‌اعتمادی ریشه‌کن شود، مشکلات حل می‌شود
برچسب ها: جامعه ، آمار ، ازدواج
نام:
ایمیل:
* نظر: