bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
مدافع دشتستانی زیر فشار انتقادات پس از شکست آبی‌ها در آسیا؛
روز اول دور رفت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در حالی به پایان رسید که استقلال تهران در تهران با نتیجه 3 بر یک از تیم السد قطر شکست خورد تا برای رسیدن به مرحله نیمه نهایی مسابقات کار سختی داشته باشد.
واقعا دانشگر مقصر اصلی شکست استقلال بود؟بامداد جنوب - علی تنگستانی:
روز اول دور رفت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در حالی به پایان رسید که استقلال تهران در تهران با نتیجه 3 بر یک از تیم السد قطر شکست خورد تا برای رسیدن به مرحله نیمه نهایی مسابقات کار سختی داشته باشد. اما موضوعی که ما امروز در این گزارش به آن می‌پردازیم، مربوط به محمد دانشگر مدافع برازجانی استقلال تهران است که بیشترین انتقادها در این بازی به او شد. دانشگری که به‌عنوان یار تعویضی به میدان رفت ولی نتوانست از گل خوردن استقلال جلوگیری کند. استقلال در نیمه دوم و در 13 دقیقه 3 گل خورد و بسیاری مقصر اصلی آن گل‌ها را محمد دانشگر می‌دانند اما واقعا اینطور است؟

اما قبل از این‌که وارد جزئیات این مسابقه شویم، نگاهی به سایت‌های ورزشی خواهیم داشت که عملکرد دانشگر را زیر سوال بردند: 
سایت سوت960: «محمد دانشگر در نقش نابودگر»- در حالی که استقلال ایران تا دقیقه 55 از حریف قطری خود السد در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا 1 بر صفر پیش بود شفر دست به تعویض زد و محمد دانشگر به جای مارکوس نویمایر آلمانی وارد بازی شد اما این مدافع باز هم نتوانست کیفیت مدنظر هواداران را ارائه کند و السد پس از ورود او سه بار موفق به گلزنی شد.
ورزش3: «تعویضی که استقلال را از هم پاشاند»- تعویض شفر برای تقویت خط دفاعی تیم بود ولی از همین نقطه این تیم دوباره دروازه خود را باز شده دید و دانشگر نتوانست اهدافی را که مدنظر سرمربی استقلال بود، پیاده کند.

اما علاوه بر سایت‌ها، پیشکسوتان باشگاه استقلال هم به جز یک نفر به‌شدت از محمد دانشگر انتقاد کردند و او را مقصر اصلی باخت دانستند.
محمد نوری در مورد این شکست استقلال گفت: مدافعان ما کلا شب خوبی نداشتند اما ضعیف‌ترین عملکرد به محمد دانشگر باز می‌گردد. دانشگر در بازی‌های داخلی هم نشان داده بود که تحت فشار، اشتباهات زیادی می‌کند. او زیاد خطا می‌کند و زیاد اخطار می‌گیرد و حضورش در این بازی هیچ توجیهی نداشت. تنها دلیل حضور او در زمین ترس شفر از تیم حریف بود.
محمد تقوی هم به انتقاد از عملکرد خط دفاعی استقلال به‌ویژه محمد دانشگر پرداخت و نداشتن تمرکز را یکی از دلایل شکست آبی‌پوشان در این دیدار دانست اما پیروز قربانی معتقد بود که دانشگر مقصر اصلی باخت استقلال نیست. وی در خصوص عملکرد خط دفاعی استقلال تصریح کرد: دفاع تیم استقلال مشکل داشت و فضاهای زیادی را به بازیکنان السد در زمین می‌داد. البته تعویض دانشگر هم اشتباه بود چون باعث شد چهار بازیکن استقلال در زمین پست‌های خود را تغییر دهند. البته این را هم باید بگویم نباید کاسه کوزه‌ها را سر یک بازیکن شکست. 

اما چرا هجمه‌ها فقط به سمت محمد دانشگر بود؟ اگر بازی را به‌دقت تماشا کرده باشید، متوجه خواهید شد که در هر سه گلی که استقلال دریافت، بازیکنانی نظیر مهدی رحمتی، وریا غفوری، پژمان منتظری و البته دانشگر (به میزان کم) مقصر بودند اما اشتباهاتی که سه نفر در محوطه جریمه خودی انجام دادند بیشتر از آنی بود که تصور می‌شد، چراکه این 3 بازیکن، باتجربه‌های تیم بودند و عملا از پایه‌های مهم استقلال شفر به حساب می‌آمدند، اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد، محمد دانشگر که از نگاه‌ها بالاشهری یک مدافع شهرستانی و عادی به حساب میامد، مورد هجمه و انتقاد هواداران و پیشکسوتان استقلال قرار گرفت و به‌طور کامل او را زیر سوال بردند. بازیکنی که تاثیر کمتری از 3 بازیکن نام‌برده شده در گل‌های السد داشت. 

بسیاری از کارشناسان معتقدند که تعویض شفر اشتباه بود ولی از دیدگاه من استقلال به چنین تعویضی احتیاج داشت و مشکل اصلی جای دیگری بود. در حقیقت با ورود دانشگر، روزبه یک خط جلوتر می‌رفت و در کنار فرشید باقری قرار می‌گرفت اما مشکل دقیقا در همین‌جا بود، چراکه فرشید باقری دقیقا با تغییر پست روزبه، به خود این اجازه را داد که بیشتر به خط حمله برود و دقیقا همین مساله باعث شد 13 دقیقه وحشتناک برای استقلال و هوادارانش رقم بخورد. در بازی‌های قبل وقتی مدافعان استقلال صاحب توپ می‌شدند، یکی از هافبک‌های دفاعی، در میان دو مدافع وسط قرار می‌گرفت تا بازی‌سازی را راحت‌تر انجام دهند ولی این اتفاق در بازی السد رخ نداد و دقیقا استقلال از همانجا ضربه خورد. 

اما در ادامه این گزارش با یکی از کارشناسان فوتبال بوشهر گفت‌وگو کردیم تا بدانیم چرا برخی‌ها دانشگر را مقصر اصلی این اتفاقات می‌دانند.
امیرحسین حقیقی در رابطه با عملکرد دانشگر در این بازی، گفت: محمد دانشگر در دقیقه 55 بازی وارد زمین شد، او که پیش از بازی از ترکیب 11 نفره خط خورده بود روزبه چشمی جانشین او در میدان شد، روزبه که یکی از خوب‌های تیم ملی در بازی نخست جام جهانی 2018 بود، پنج بازی ابتدایی تیم استقلال را به‌دلیل مصدومت از در روسیه دست داد. بگذارید به بازی روز دوشنبه استقلال و السد بپردازیم، دیداری پر از اشتباهات تاکتیکی و فردی هر دو تیم که اوج آن گل به‌خودی تیم السد با اشتباه دروازه‌بانشان بود و در طرف مقابل پیش از گل سوم تیم قطری، اشتباه عجیب مهدی رحمتی در پاس دادن به خط دفاعی آبی‌پوشان که آنها را مجبور به دادن خطای پنالتی کرد.

در ابتدای بازی دیدیم که ترکیب آقای شفر دچار تغییر شد، مارکوس نویمایر جایگزین علی کریمی در خط هافبک شد، در حالی‌که پست تخصصی بازیکن آلمانی استقلال،طراحی حمله وتغذیه مهاجم است، به همین دلیل او به‌دلیل فشار بیش‌ از حد هافبک‌ها و مهاجمان السد مجبور به عقب‌نشینی و انجام خطا می‌شد. وی با کارت زردی که در نیمه اول بازی گرفت، در نیمه مربیان جای خود را به دانشگر داد. دانشگر برازجانی یک مدافع کلاسیک و درگیر است و آوردن او به زمین ریسک پیرمرد آلمانی بود. بعد از این تعویض روزبه چشمی از قلب خط دفاع به میانه میدان رفت تا کمک‌حال فرشید باقری در جلوی مدافعان باشد. دقیقه 55 تا 70 بازی، اوج حملات یاران ژاوی بود، زمانی که محمد دانشگر به‌صورت غافلگیرانه‌ای باید بر خلاف سبک بازی‌اش، نقش دفاع پوششی را بازی‌ می‌کرد، او متاسفانه نتوانست از پس کار بر آید و همان دقایق گل اول حریف به‌ثمر رسید. در ادامه کمی نظم دفاعی تیم شفر بهتر شد اما دیگر دیر بود، استقلالی‌ها که روحیه خود را از دست داده بودند، یکی پس از دیگری توپ لو می‌دانند و مجبور به خطا کردن می‌شدند.

شاید السدی‌ها 4 یا 5 ضد‌حمله سرعتی و خطرناک زدند که با نگاهی کارشناسی می‌بینیم، باتوجه به کیفیت بازیکنان آنها دفاع از هم پاشیده استقلال از بازی خارج شد و در این شرایط محمد دانشگر کمترین تقصیر را در مقایسه با چهار مدافع دیگر یعنی سهرابیان، منتظری، غفوری و چشمی داشت».
برخلاف ادعا بسیاری از سایت‌ها، باز هم معتقدم که ورود دانشگر به‌جای نومایر تعویض درستی بود ولی اشتباه فردی و جایگیری نامناسب هافبک‌های استقلال باعث شد این تعویض از نگاه آنها بدترین تعویض بازی شناخته شود. باز هم تاکید می‌کنم که عملکرد دانشگر از دیگر مدافعان استقلال به مراتب بهتر بود. البته باید بگویم که بهتر است پیشکسوتان استقلال که به‌راحتی یک بازیکن جوان را زیر سوال می‌برند، این قدرت را داشته باشند که دیگر بازیکنان بزرگ تیم را هم نقد قرار کنند. متاسفانه در فوتبال ما این مساله به یک مشکل بزرگ تبدیل شده، چراکه پیشکسوتان باشگاه به جای این‌که حمایت کنند، بازیکنان جوان تیم را تحت فشار قرار می‌دهند. محمد دانشگر هم باید بداند که اگر همه سایت‌های ورزشی او را مقصر اصلی باخت استقلال می‌دانند، از نگاه بوشهری‌ها بهترین مدافع استقلال در این بازی بود. 
نام:
ایمیل:
* نظر: