bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۰۸ مهر ۱۳۹۴
فرودگاه بوشهر و گمرک این شهر که محدوده سازمان بنادر و دریانوردی نیز در آن قرار دارد، از اجزاء اصلی منطقه آزاد بوشهر پیشنهاد شده بود که...

بامداد24/عبدالله محمد‌علی‌پور: هفته دریانوردی بهانه‌ای شد که روز گذشته مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی بوشهر کنفرانس خبری را با خبرنگاران بوشهر برگزار کند تا گزارش عملکرد سازمان متبوعش را برای رسانه‌های استان ارائه دهد. این اتفاق در حالی رخ داد که روز یکشنبه منطقه آزاد تجاری بوشهر در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

 بر اساس خبرهای منتشر شده، در نقشه‌های ارائه شده برای تعیین محدوده این منطقه فرودگاه بوشهر و گمرک این شهر که محدوده سازمان بنادر و دریانوردی نیز در آن قرار دارد، از اجزاء اصلی منطقه آزاد بوشهر پیشنهاد شده بود که نشان از اهمیت وجود زیرساخت‌های مناسب برای تاسیس منطقه آزاد جدید است.

طرح توسعه جزیره نگین یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که در زمان سفر رئیس‌جمهور به بوشهر، به تصویب رسید و عملیات اجرائی آن از همان روز حضور حسن روحانی آغاز شد و قرار بود در طول 30 ماه این طرح به اتمام برسد. با این‌حال، در هفته گذشته و در حالی که بیش از 9 ماه از آغاز عملیات اجرائی توسعه این جزیره می‌گذشت، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان از آغاز دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه این جزیره خبر داد. سوالی که مطرح می‌شود، این است که در این مدت چه چیزی در جزیره نگین در حال اجرا بوده است و آیا با وجود این‌که قول اتمام پروژه در مدت 30 ماه داده شده بود، امکان اتمام آن در فرصت باقیمانده وجود دارد؟

بندر بوشهر دارای 15 پست اسکله بوده که قادر به تخلیه و بارگیری سالانه هفت میلیون تن کالاست. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ظرفیت بندر بوشهر و تخلیه و بارگیری کالا در افق بلندمدت باید به 30 میلیون تن و در افق میان‌مدت باید به 15 میلیون تن برسد که اجرای طرح توسعه اخیر در این جزیره قرار است افق میان‌مدت را برای بندر بوشهر محقق کند. در فاز اول عملیات طرح توسعه، در جزیره نگین به وسعت ۱۹۰ هکتار، پروژه‌های پایانه کانتینری، پایانه مواد فله مایع و یک پایانه چند منظوره با سرمایه‌گذاری پنج هزار میلیارد ریالی و طی مدت ۳۰ ماه به اتمام برسد.

محمد راستاد روز گذشته در گفت‌وگو با بامداد جنوب در مورد ابهامات مطرح شده در زمینه طرح توسعه جزیره نگین گفت: طرح توسعه جزیره نگین مجموعه‌ای از چند پروژه است که هدف‌گذاری 30 ماهه مربوط به یکی از این پروژه‌ها و در واقع مهم‌ترین آنهاست.

وی با اشاره به این‌که توسعه پایانه کانتینری پروژه‌ای بوده است که برای آن مدت 30 ماهه در نظر گرفته شده است، افزود: فرایند این پروژه از همه مهم‌تر است که تاکنون که 850 روز تا روز تکمیل مانده است، پیشرفت مناسبی نیز داشته است. فاز دوم مطالعات این پایانه در حال انجام است و همزمان بخش زیادی از عملیات خاکی، زیرساخت‌ها و تحکیم اراضی آن به اتمام رسیده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان در مورد سایر پروژه‌های طرح توسعه نگین گفت: جزیره نگین یک طرح زیربنایی برای ساخت تاسیسات عمومی دارد که وظیفه اجرای آن بر عهده اداره بندر گذاشته‌ شده بود و وضعیت تکمیل آن رو به اتمام و در شرف افتتاح است.

راستاد افزود: همچنین پایانه مواد فله مایع و پایانه چند منظوره نیز جزء بخش‌های طرح توسعه جزیره نگین هستند ‌که هر کدام در مرحله‌ای از پیشرفت قرار دارند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است خاکریزی و استحصال از آب‌های خلیج فارس هم صورت می‌گیرد، بیان کرد: بخش فله مایع در طرح توسعه نیازمند اضافه کردن به فضای جزیره است و عملیات خاکریزی در دریا در بخشی از جزیره اجرا خواهد شد. ضمن این‌که نیمی از اراضی فاز یک طرح توسعه که شامل صد هکتار اراضی پشتیبانی و زیربنایی است، باید با استحصال دریا و خشک کردن قسمتی از خلیج فارس صورت گیرد. این بخش حدود 40 تا 50 هکتار خواهد بود.

راستاد در خصوص مکان‌های پیش‌بینی شده برای پهلوگیری شناورهای باری نیز گفت: تنها سمتی از جزیره نگین که در حال حاضر امکان پهلوگیری دارد، بخشی از آن است که روبه‌روی گمرک فعلی است و سایر نواحی جزیره به‌دلیل عمق پایینی که دارند، امکان نزدیک شدن کشتی‌های بزرگ باری را ندارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان در مورد عملکرد کلی بنادر استان در جمع خبرنگاران گفت: در نیمه نخست امسال، ۵۲ میلیون تن کالا در بنادر استان تخلیه و بارگیری شده که 3/43 درصد حمل و نقل دریایی کشور را به خود اختصاص داده است.
 راستاد ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران بوشهر با بیان این‌که بنادر استان جایگاه مهمی در کشور دارند، افزود: این استان دارای طولانی‎ترین مرز دریایی با خلیج فارس است و این در حالی است که دریانوردان و میزان تخلیه، بارگیری و حمل و نقل دریایی استان نیز در بین استان‎‏های کشور بیشترین آمار را داشته است.

وی با اشاره به این‌که 52 هزار و 136 فقره گواهینامه دریانوردی در استان بوشهر صادر شده ادامه داد: استان بوشهر دربین استان‎های ساحلی کشور بیشترین دریانورد دارد و بیشترین شناورهای تجاری و صیادی کشور متعلق به این استان است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان با اشاره به این‌که سه هزار و 68 موتورلنج تجاری در استان ثبت شده است، تصریح کرد: تاکنون دو هزار و 248 موتورلنج صیادی، 453 شناور باری فلزی، 14 فروند یدک‌کش و120 فروند کشتی صیادی در استان ثبت شده است.
راستاد با بیان این‌که در استان 20 کارگاه ساخت شناور سنتی به ثبت رسیده که از این میان، 15 کارگاه فعال است، عنوان کرد: کارگاه‎های یاد شده علاوه بر ساخت شناورهای سنتی درساخت شناورهای فلزی نیز اقدام می‏کنند.

وی بیان این‌که استان بوشهر در تخلیه و بارگیری کالا در کشور جایگاه نخست را دارد، افزود: در حمل و نقل محموله‎‏های نفتی، بنادر استان در نیمه نخست امسال، 45 میلیون تن محموله جابه‌جا کرده که 8/63 درصد کل محموله‎های نفتی دریایی در کشور است.
راستاد با اشاره به تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر استان بوشهر گفت: بنادر بوشهر، عسلویه و گناوه ظرفیت تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری دارند که در نیمه نخست امسال 256 هزار تی‌ای‌یو کانتینر در این سه بندر تخلیه و بارگیری شده است که در بین استان‎های ساحلی کشور در این حوزه رتبه دوم را دارد.

وی با اشاره به تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی خاطرنشان کرد: در مدت یاد شده 8/6 میلیون تن کالای غیرنفتی از بنادر استان تخلیه و بارگیری شده که 8/13 درصد کل تخلیه و بارگیری دریایی کشور را به خود اختصاص داده است که جایگاه سوم را در کشور دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: