bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۶ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷
خرید و فروش حیوانات در فضای مجازی بدون محدودیت؛
نگهداری از حیوانات خانگی دیگر محدود به مرغ و خروس نیست. این روزها سگ، گربه، طوطی، خرگوش و همستر هم راهشان را به زندگی آپارتمان‌نشینی باز کرده‌اند.
بامداد جنوب:
نگهداری از حیوانات خانگی دیگر محدود به مرغ و خروس نیست. این روزها سگ، گربه، طوطی، خرگوش و همستر هم راهشان را به زندگی آپارتمان‌نشینی باز کرده‌اند. این روزها نگهداری از سگ و گربه دیگر تفاخر به نوع خاصی از سبک زندگی متفاوت محسوب نمی‌شود و بسیاری از افراد دنبال گونه‌های دیگری از جانداران هستند تا شاید بتوانند کمی خود را متمایز از دیگران نشان دهند. این که شما حیوان خانگی‌تان یک توله گرگ اهلی‌ باشد با آن راهی خیابان‌های شهر شوید می‌توانید حداقل در فضای مجازی خود را متمایز از دیگران نشان دهید، حتما در باور مردم شما آدم عجیبی هستید، خصلتی که حاضرید برای دستیابی به آن حق زندگی یک جاندار را از او سلب کنید.

چوب حراج بر حیات وحش در فضای مجازی
هرچند حالا چند سالی است بازار فروش حیوانات در شهرها تعطیل شده و مغازه‌داران فعلی تنها غذای حیوانات، قفس و لوازم جانبی نگهداری را می‌فروشند، اما هنوز تجارت حیوانات به صورت زیرزمینی و غیر قانونی ادامه دارد. هر چند این بازار هم این روزها رو به کسادی گذاشته، چرا که خرید و فروش این حیوانات حالا به وسیله شبکه‌های مجازی بسیار آسان‌تر است. با یک جست‌وجوی ساده شما می‌توانید براحتی از قیمت و وضع حیوانات عجیب و غریب مطلع شوید و در صورت تمایل آن را بخرید. حیواناتی که خرید و فروش بسیاری از آنها در فضای مجازی از نظر قانون جرم است. با توجه به اینکه یگان حفاظت محیط‌زیست از سایت‌های مرتبط با خرید فروش حیوانات شکایت و پرونده را از طریق پلیس فتا، واحد سایبری نیروی انتظامی پیگیری می‌کند اما این اقدام بسیار گسترده است و جلوگیری از آن تقریبا غیر ممکن.
در مورد نحوه نگهداری حیوانات زبان‌بسته پیش از فروش توسط دلالان، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما قطعا کسی که می‌خواهد آن را به فروش برساند، دلش به حال حیوان نسوخته و با هر شرایطی به نگهداری و جفت‌گیری حیواناتی همچون سگ و گربه می‌پردازد. مشخص نیست نیازهای بهداشتی، غذایی و فضای مناسب برای حیوان را تامین می‌کند یا نه.
تنوع فروش حیوانات عجیب و غریب در فضای مجازی بسیار است. با چرخی در این فضا می‌توان به خرید و فروش‌های عجیبی که رسانه‌ای شده‌اند برخورد. نمونه‌اش آگهی فروش کانگوروی 15 روزه در تهران است. یک آگهی که منجر به فروش این حیوان به قیمت ده میلیون تومان شده است. یکی دیگر از حیوانات محبوب خریداران، جغد است. امروز عده‌ای به دنبال خرید این پرنده شکاری برای نگهداری در خانه هستند و جغد را همراه شب بیداری‌های خود می‌کنند. غافل از این که چه آسیبی به این پرنده زیبا می‌زنند و نسل آن را تهدید می‌کنند. 

یک چشمه از آسیب‌های نگهداری حیوانات
افرادي كه به تقليد از ساير فرهنگ‌ها و به دليل مدگرايي، انواع حيوانات را در خانه نگهداري مي‌كنند، اغلب از خطرات ناشي از نگهداري اين حيوانات در خانه و تماس نزديك با ‌آنها بي‌اطلاع اند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني، از ميان حدود 1700 عامل بيماريزا، ‌832 عامل از طريق حيوانات به انسان منتقل مي‌شود.
نگهداری حیوانات خانگی، می‌تواند تبعات جسمی و روانی مضری برای انسان در پی داشته باشد. جدای از این‌که احتمال انتقال بیماری به انسان با نگهداری حیوانات وجود دارد، این کار می‌تواند تبعات روحی جدی را هم برای برخی افراد به جای بگذارد. مثلا کودکی که به یک حیوان خانگی دل بسته است، با مرگ آن حیوان دچار یاس و سرخوردگی شدید خواهد شد.
در این بین، عده‌ای هم هستند که برخی حیوانات حیات‌وحش را خریداری می‌کنند. این افراد حیواناتی مثل مار، سوسمار، آفتاب‌پرست، لاک‌پشت و... را در منزل نگهداری می‌کنند که تبعات این رفتار غلط، بسیار بیشتر از تبعات نگهداری حیوان خانگی در منزل است.

خطري جدي است، مراقب باشيد
لازم است افرادي كه در تماس با حيوانات خانگي هستند، براي محافظت از خود در برابر انتشار بيماري‌هاي احتمالي از اين حيوانات، نكاتي را رعايت كنند، از جمله اين كه به خاطر داشته باشيد هميشه دست‌هايتان را پس از بازي‌كردن با حيوانات يا حمل آنها، بخصوص پيش از غذاخوردن و دست‌زدن به مواد غذايي به خوبي با آب و صابون بشوييد. مراقب باشيد كه حيوان خانگي‌تان تنها از غذاهاي مخصوص حيوانات يا گوشت‌هاي كاملا پخته تغذيه كند و اجازه ندهيد كه حيوان ديگري را شكار كند يا مدفوع حيوان را بخورد. حيواناتي را كه دچار اسهال شده‌اند، لمس نكنيد و اگر اسهال حيوان بيش از 2 روز طول بكشد، حيوان را نزد دامپزشك ببريد. از خريد حيوانات ناسالم و حيواني كه كمتر از 6 ماه سن داشته باشد، خودداري كنيد. از تماس با حيوانات ولگرد و بدون صاحب خودداري كنيد، چراكه مي‌توانند عفونت‌هاي زيادي را منتقل كنند.
به مدفوع حيوانات دست نزنيد. جعبه نگهداري بچه‌ گربه‌ها را روزانه تعويض و پوشش قفس پرندگان را روزانه تميز كنيد و آنها را دور از آشپزخانه و اتاق غذاخوري نگه داريد. براي جلوگيري از خراش توسط گربه‌ها، ناخن‌هاي حيوان را كوتاه كنيد و در صورت خراشيده‌شدن يا گازگرفتگي شديد، فورا زخم‌ها را خوب با آب و صابون بشوييد.
براي تميزكردن قفس حيوانات يا آكواريوم‌ها، دستكش‌هاي پلاستيكي و تميز خانگي دست کنيد و پس از اتمام، دست‌هايتان را بشوييد. از حيوانات غيرمتعارف مانند ميمون‌ها و راسوها اجتناب كنيد. حيوانات خود را از كك‌ها دور نگه داريد. حيوانات خانگي را به طور مرتب مورد معاينات سلامتي قرار دهيد.

نام:
ایمیل:
* نظر: