bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷
۴۵ درصد از جمعیت استان بوشهر تحت پوشش بیمه سلامت؛
هدف نظام سلامت تامين، ارتقا و حفظ سلامت مردم جامعه است. بنابراين، نظام سلامت يک کشور در برگيرنده سازمان‌ها و موسساتي است که در بخش دولتي و غيردولتي به ارائه خدمات سلامت فردي و عمومي با هدف ارتقا، بازيابي و حفظ سلامتي مي‌پردازند.
بامداد جنوب - میرحسین حقیقی؛
هدف نظام سلامت تامين، ارتقا و حفظ سلامت مردم جامعه است. بنابراين، نظام سلامت يک کشور در برگيرنده سازمان‌ها و موسساتي است که در بخش دولتي و غيردولتي به ارائه خدمات سلامت فردي و عمومي با هدف ارتقا، بازيابي و حفظ سلامتي مي‌پردازند. نظام سلامت شامل موسسات دولتي و خصوصي است که وظيفه سازماندهي، برنامه‌ريزي، قانون‌گذاري، تامين مالي و هماهنگي خدمات بهداشتي و درماني را بر عهده دارند.
در این راستا سياستگذاران و مديران نظام سلامت بايد تلاش کنند خدمات با کيفيت خوب و با هزينه قابل پرداخت در دسترس همه افراد نيازمند خدمات سلامتي قرار گيرد. سازمان‌هاي بهداشتي و درماني بايد پاسخگوي نيازهاي مشتريان باشند و نيازها و انتظارات منطقي آنها را برآورده کنند. از طرف ديگر، بسياري از مردم توان پرداخت هزينه‌هاي خدمات سلامت را ندارند و انتظار دارند مورد حمايت مالي نظام سلامت قرار گيرند.
در همین رابطه به نشست صمیمانه مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر رفتیم و از آن گزارشی تهیه کردیم که در ادامه می‌خوانید.

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران در ابتدا با اعلام این‌که ۴۵ درصد از جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند که با هم‌پوشانی دیگر بیمه‌ها این تعداد تغییر خواهد کرد، گفت: بیمه سلامت در قالب صندوق‌های مختلف بیمه‌ای افراد را از جمله کارکنان دولت، روستاییان بیمه می‌کند که میزان افراد تحت پوشش این بیمه در کشور 40 میلیون نفر است و اکنون در استان بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش هستند.
پرویز رمضانی با بیان این‌که اکنون ۴۵ درصد از جمعیت مردم استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند، افزود: اکنون در حال هم‌پوشانی بیمه‌ای و پالایش جمعیت هستیم و بر این اساس تا پایان اجرای این پالایش تعداد افراد تحت پوشش بیمه سلامت تغییر خواهد کرد. بیمه ‌شده‌های صندوق روستایی ما با توجه به این‌که از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده خدمات را دریافت می‌کنند. از سال 93 که در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت شد، شاهد اجرای برنامه تحول در نظام سلامت بودیم که خوشبختانه گام‌های اساسی و مهمی را در این حوزه شاهد بودیم.
وی در ادامه افزود: مهم‌ترین آنها کاهش هزینه‌ها از جیب مردم بود که سهم دولت یا بیمه‌ها از سهم دولت افزایش پیدا کرد و به همین نسبت سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت کاهش پیدا کرد. در حال حاضر بیمه‌شده‌های ما در بیمارستان‌های تابع وزارت بهداشت هستند.

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر با اشاره به فعالیت خوب دولت تدبیر امید در زمینه ارائه خدمات درمانی، بیان کرد: اجرای طرح‌های خوب به دست دولت تدبیر و امید در زمینه بهداشت و درمان موجب کاهش پرداخت از جیب مردم بود که موجب افزایش رضایت‌مندی مردم شد. اکنون بیمه‌شدگان بیمه سلامت در بیمارستان‌های دولتی در بخش بیمه روستایی سه درصد و دیگر بیمه‌ها شش درصد از هزینه درمان خود را پرداخت می‌کنند. با توجه به این‌که بیش از ۸۵ درصد از بیمه‌شدگان ما را بیمه همگانی و روستایی را تشکیل می‌دهد لذا باید تخصیص بودجه‌های سالانه و منابع مالی پایدار برای این بیمه در نظر گرفته شود.
مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر با اشاره به اجرای رویداد هم‌اندیشی بیمه سلامت، خاطرنشان کرد: مشکلات مطرح شده و بر اساس مشکلات موجود ایده‌ها، طرح‌ها و راه‌حل‌ها که از سوی پزشکانْ کارکنان بیمه سلامت و دانشگاهیان در سایتی که با همین عنوان راه‌اندازی شده پاسخ داده می‌شود و به راه حل برتر نیز جوایز نفیسی اهداء خواهد شد.
رمضانی اظهار کرد: یکی از مسائلی که در این دولت مورد تاکید قرار گرفته است تکریم ارباب رجوع است که در این راستا نیز سامانه تماس مردمی در ماه‌های اخیر کار خود را با شمار ۱۶۶۶آغاز کرده است که در ابتدا کاربران ستادی سازمان بیمه سلامت پاسخگوی افراد خواهد بود و در صورت نیاز به استان‌ها ارجاع داده می‌شود.
این مقام مسوول به برنامه‌های بیمه سلامت از ارائه خدمات الکترونیکی اشاره کرد و افزود: حذف دفترچه و ارائه خدمات تنها با ارائه کدملی گام نخست ما برای الکترونیکی کردن خدمات است که بر این اساس بیمه استان‌ها و مراکز خدمات‌رسان درمانی به بانک اطلاعاتی بیمه‌ای دسترسی پیدا می‌کنند و نیازی به دفترچه نخواهد بود.
مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر عنوان کرد: اجرای این طرح موجب شناسایی افراد با دو دفترچه نیز می‌شود و می‎توان فرآیند رفع هم‌پوشانی بیمه‌ای نیز انجام شود.

رمضانی در ادامه گفت: همچنین از ابتدای بهمن‌ماه نسخه‌نویسی الکترونیکی نیز در یکی از شهرستان‌های استان انجام می‌شود. در این راستا برای دریافت داروهای نسخه به هر کدام از داروخانه‌هایی که زیر پوشش قرار دارند انجام خواهد شد که از مزیت‌های این برنامه این است که اطلاعات شفاف و به‌روز برای تشکیل پرونده الکترونیک به‌راحتی در دسترس سازمان قرار می‌گیرد. وقتی که ما جمعیت بیمه شده 500 هزار نفر و 340 هزار نفر آن از طریق صندوق روستایی تحت پوشش رایگان قرار دارند؛ تکلیف قانونی ما این است که از افراد بی‌بضاعت حمایت کنیم اما این تعداد که از دفترچه رایگان برخوردار هستند به شرطی که از بیمه درمانی دیگری استفاده نمی‌کنند از پوشش خود خارج نمی‌کنیم حتی اگر توان مالی داشته باشند.

به گفته پرویز رمضانی، ما برخلاف استان‌های بزرگ با بیش از 95 درصد موسسات موجود طرف قرارداد بودیم که در این مدت برخی از آنها مقررات را رعایت نکردند یا متاسفانه تخلفات خیلی جدی داشتند. ما وقتی که بحث مدیریت کنترل و منابع و سیانت از حقوق بیت‌المال مطرح می‌شود باید نظارت‌های خود را افزایش دهیم. در همین مدت تخلفاتی در بخش دارو مشاهده کردیم که طبق ضوابط با آنها برخورد شده است. دو مورد هم در این بین لغو قرارداد کرده‌ایم و سعی شده که مردم به‌ موسسات خدماتی و درمانی هدایت بشوند که از کیفیت مطلوب و هزینه کمتری برخوردار شوند.
وی در پایان توضیح داد: در توضیح خدمات سطح یک می‌توان به مرکز خدمات درمانی روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر اشاره کرد که قابل ارائه است. ما با این مراکز بدون توجه به تعداد مراجعه‌کنندگان و سقف هزینه‌ها قرارداد بسته‌ایم یعنی یک بسته خدمتی به صورت سرانه است. البته گفتی است، به ازای هر روز که خدمات مشخص شده به مردم ارائه نشود از قرار داد آن کسر می‌شود، مثلا باید 30 روز ماه پزشک عمومی حاضر باشد و داروخانه فعال باشد به ازای هر روز که این اتفاق رخ ندهد از سرانه آن مرکز کسر خواهد شد.

لازمه این کار هم این است که حداقل ماهانه یکبار 66 مرکز بهداشتی درمانی در استان را مورد بازرسی قرار دهیم. مبلغی که ما برای سطح یک درمان پرداخت کردیم حدود 55 میلیارد تومان است. در سال جاری نیز تاکنون 20 میلیارد تومان را به‌صورت قطعی پرداخت کرده‌ایم که در کل 70 میلیارد تومان پرداخت شده است که شامل سطح 2 و 3 هم می‌شود.
 
نام:
ایمیل:
* نظر: