bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۲۷۰
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
خداحافظی با جام ملت‌ها در روزی که ژاپنی‌ها خوش درخشیدند؛
اگر بگویم مقابل ژاپن خودزنی کردیم، دروغ نگفته‌ام. در روزی که همه نگاه‌ها به سمت بازیکنان تیم ملی ایران بود به امید این‌که بعد از 43 سال به فینال جام ملت‌ها صعود کنیم قافله را به ژاپن باختیم، بد هم باختیم.
آلبوم حسرت 47 ساله شد!بامداد جنوب - علی تنگستانی:
اگر بگویم مقابل ژاپن خودزنی کردیم، دروغ نگفته‌ام. در روزی که همه نگاه‌ها به سمت بازیکنان تیم ملی ایران بود به امید این‌که بعد از 43 سال به فینال جام ملت‌ها صعود کنیم قافله را به ژاپن باختیم، بد هم باختیم.
تیم ملی ایران بعد از نمایش مقتدرانه‌ای که در جام ملت‌های 2019 داشت و در پنج مسابقه اخیرش که شکست‌ناپذیر نشان داده بود و پنج کلین‌شیت ثبت کرد، امشب در مرحله نیمه نهایی مقابل تیم مدعی قهرمانی یعنی ژاپن قرار گرفت. این تیم سعی داشت بعد از برتری برابر یمن، ویتنام، عمان و چین، در این دیدار هم از سد حریف قدرتمند خود عبور کند و یک قدم دیگر به کسب جام نزدیک‌تر شود اما اشتباه‌های ناباورانه در خط دفاعی تیم ملی، موجب شد شاگردان فرصت‌طلب موری‌یاسو در نیمه دوم سه گل به ایران بزنند و به پیروزی دست پیدا کنند.

شرح بازی
در نیمه اول ژاپن بازی را هجومی آغاز کرد. در دقیقه یک شوت گنکی هاراگوچی توسط مدافعان ایران دفع شد. در دقیقه سه پاس وحید امیری، سردار آزمون را در موقعیت تک به تک قرار داد اما دروازه‌بان ژاپن زودتر به توپ رسید و آن را مهار کرد. در دقیقه 17 سانتر شیباساکی از روی نقطه کرنر با ضربه سر مایا یوشیدا همراه شد که با اختلاف کمی از کنار دروازه بیرانوند به بیرون رفت. در دقیقه 19 شوت ریتسو دوان نفسگیر از کنار دروازه ایران بیرون رفت. در دقیقه 22 روی پاس حاج‌صفی شوت سردار آزمون به‌وسیله دروازه‌بان ژاپن مهار شد. در ادامه تلاش دو تیم نتیجه‌ای در بر نداشت و شاگردان کی‌روش و موری یاسو بدون گل مساوی به رختکن رفتند.

در نیمه دوم ایران بازی را هجومی آغاز کرد. در دقیقه 46 روی پاس وحید امیری ضربه راه دور حاج‌صفی را مدافعان ژاپن دفع کردند. در دقیقه 49 بار دیگر شوت حاج‌صفی را مدافعان ژاپن دفع کردند. در دقیقه 56 روی حمله ژاپنی‌ها و به زمین افتادن مهاجم ژاپن، مدافعان ایران بدون این‌که داور سوتی زده باشد در حال اعتراض بودند که تاکومی مینامینو از این غفلت استفاده کرد و به سرعت با سانتر توپ یویا اوساکو را صاحب توپ کرد و ضربه سر این بازیکن به‌راحتی هرچه تمام‌تر درون دروازه ایران قرار گرفت. در دقیقه 61 ضربه ایستگاهی زیبای علیرضا جهانبخش را دروازه‌بان ژاپن دفع کرد. در دقیقه 63 پاس مهاجم ژاپن در محوطه جریمه به دست مرتضی پورعلی‌گنجی برخورد کرد و داور این صحنه را پنالتی گرفت و VAR هم پنالتی را تائید کرد. در دقیقه 67 یویا اوساکو موفق شد دروازه بیرانوند را برای بار دوم روی ضربه پنالتی باز کند. ژاپن دست بردار نبود و در دقیقه 73 شوت ریتسو دوان را علیرضا بیرانوند مهار کرد. در دقیقه 2+90 ضربه گنکی هاراگوچی در درون دروازه بیرانوند قرار گرفت.

اشتباه مهلکی که رویای ایران را برباد داد
تیم ملی تا پیش از گل ژاپنی‌ها مانند بازی‌های گذشته و روندی که از تیم انتظار داشتیم، حرفه‌ای و منسجم عمل کرد و حتی بهترین موقعیت نیمه اول هم برای ایران بود ولی رفتاری غیرحرفه‌ای بازیکنان چندثانیه پس از گل شروع شد و تا انتهای بازی ادامه داشت.
در دقیقه 56 بازی اشتباهی رخ داد که ژاپن به عجیب‌ترین شکل ممکن توانست دروازه ایران را باز کند؛ در این دقیقه از بازی محمدحسین کنعانی‌زادگان با نوک پا توپ تاکومی مینامینو را دفع کرد اما خودش بدون این‌که داور اعلام کند به گمان خطا ایستاد، مینامینو دنبال توپ رفت و سانترش به روی دروازه را یویا اوساکو با ضربه سر وارد دروازه بیرانوند کرد، گلی که به بهای حذف ایران از جام ملت‌ها تمام شد.

البته بی‌تردید در ثبت این گل عجیب فقط کنعانی‌زادگان مقصر نبود، چراکه سایر ارکان دفاعی تیم ملی هم به گمان خط ایستادند تا ژاپن به عجیب‌ترین شکل ممکن از ایران جلو بیفتد. عجیب این‌که آنطور که در صحنه‌های آهسته گل پیدا است مرتضی پورعلی‌گنجی به داور گفت خطایی اتفاق نیفتاده است اما خودش دنبال توپ نرفت اوساکو کار سختی برای باز کردن خط دفاع ایران که دو مدافع وسطش جامانده بودند نداشته باشد. پس از گل رفتارهای غیر حرفه‌ای بازیکنان ادامه داشت و بلافاصله پس از دریافت گل بود که رضائیان با خشونت زیاد قصد داشت بازیکن ژاپن را که مصدوم شده بود، از زمین بلند کند! بازیکنی که به‌دلیل مصدومیت از زمین بازی بیرون رفت. البته در ادامه بازیکنان ایران جلو کشیدند تا بتوانند گل خورده را جبران کنند و ضربه از راه دور حاج‌صفی را به زیباترین شکل ممکن یوشیجی گوندا دفع کرد. در ادامه و در دقیقه 65 رامین رضاییان قصد داشت مانع اوت شدن توپ بشود ولی به اشتباه توپ در اختیار بازیکنان ژاپن قرار گرفت و آنها با نفوذ به محوطه جریمه با اشتباه مرتضی پورعلی‌گنجی صاحب ضربه پنالتی شدند، خطایی که وی‌ای‌آر هم آن را تائید کرد تا در نهایت یویا اوساکو دروازه ایران را برای بار دوم باز کند.

رفتار همراه با خشونت بازیکنان که با دریافت گل دوم شرایط را دشوارتر از قبل برای بازگشت به بازی می‌دیدند، بدتر هم شد و روی عملکرد فنی بازیکنان هم تاثیری منفی گذاشت؛ تا جایی که در نیمه دوم شاهد حرکات سراسیمه بازیکنان در حمله و دفاع بودیم. دریافت کارت زرد سوم تیم از سوی سردار هم به همین دلیل بود و او که در وقت‌های اضافی همه‌چیز را از دست رفته می‌دید، با دست به‌صورت بازیکن حریف زد تا جدی‌ترین درگیری بازی در ثانیه‌های پایانی شکل بگیرد.

کی‌روش: پایان اینجاست
کارلوس کی‌روش عامل اصلی باخت ایران برابر ژاپن را ناشی از یک اشتباه مظلومانه دانست. وی در ادامه گفت که «ساده‌ترین نوع صحبت کردن این است که یک آهنگ معروف را برای شما یادآوری کنم. الان پایان اینجاست»
به گزارش ایسنا، کارلوس کی‌روش پس از شکست 3 بر صفر مقابل ژاپن و صعود نکردن به دیدار پایانی جام ملت‌های آسیا، گفت: مطالب زیادی وجود ندارد که به آن اشاره کنیم. مهم‌ترین مساله این است که بازی رقابتی را شاهد بودیم به‌خصوص در نیمه نخست هر دو تیم مشغول رقابت بودند تا این‌که یک اشتباه خیلی ساده و مظلومانه از تیم ما رخ داد. بازیکنان من فکر می‌کردند که داور باید خطای بازیکن ژاپن را بگیرد و تیم ما بعد از دریافت گل از نظر احساسی بهم ریخت و ما در ادامه یک شکست احساسی را شاهد بودیم. بعد از دریافت گل نخست شاهد حضور یک تیم در زمین بودیم، آن هم ژاپن بود. ژاپن بهترین تیم زمین بود و استحقاق حضور در فینال را داشت. از همه بازیکنان خودم تشکر می‌کنم به‌خاطر این‌که با تمام دشواری‌ها و تمام محدودیت‌ها تلاش زیادی داشتند. از تک تک آنها تشکر بزرگی می‌کنم.

وی درباره ناکامی تیم ملی فوتبال ایران با یکی از بهترین نسل‌های خود در جام ملت‌های آسیا و تداوم انتظار ایران برای قهرمانی در آسیا تا چهار سال بعد و همچنین به کار نیامدن تجربیات حضور در جام جهانی در این رقابت‌ها یادآور شد: صادقانه می‌گویم من در دفعات گذشته تمام نظراتم را گفته‌ام. گفته‌ام که چه کارهایی باید انجام شود. فکر می‌کنم افراد زیادی باشند که بخواهند حرف‌های من را بشنوند اما الان زمانی نیست که بخواهند صحبت‌های من را بشنوند. مطلب این است که باید بگویم بسیار خوشحالم که این ماجراجویی را با بازیکنان ایرانی پشت‌سر گذاشتم. این ماجراجویی فوق‌العاده بی‌نظیر بود. واقعیت این است که بازیکنانم به‌خاطر زحمات‌شان استحقاق حضور در فینال را داشتند. 

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در ادامه گفت‌وگو، خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم و به تیمم افتخار می‌کنم که مثل خودم کار کردند. زمان آن است که مراتب تقدیر و قدردانی خودم را از هواداران و فوتبال ایران به‌خاطر دادن این فرصت که من در هشت سال گذشته سرمربی تیم ملی باشم، اعلام کنم. من آرزوی بهترین‌ها را برای تیم ملی دارم. بازیکنانم استحقاق بهترین‌ها را دارند. توانستند نظرات را جلب کنند، چراکه در زمان‌های مختلف بهترین عملکرد را داشتند. در سراسر جهان کسب احترام کردند. وقتی باشگاه‌های خارجی چنین توجهی به بازیکنان ایرانی می‌کنند نقطه‌ای است که بازیکنان ما می‌توانند آزادانه تصمیم بگیرند. به‌خاطر تلاش و جنگیدن آنها بسیاری می‌گویند کاش من جای آنها بودم.

وی با آرزوی موفقیت برای ژاپن در دیدار پایانی، تصریح کرد: یکبار دیگر می‌خواهم از فوتبال ایران، هواداران و کادر فنی تیم ملی تشکر کنم. از صمیم قلبم و اعماق وجودم از بازیکنان تشکر می‌کنم. امیدوارم متوجه شده باشید که الان پایان اینجاست. برای من هم مثل آن آهنگ معروف، من به‌عنوان مربی راه خودم را رفتم. برای فوتبال بزرگ ایران و هوادارانش بهترین‌ها را آرزو می‌کنم. به‌خصوصا برای بازیکنان ایران که در برزیل، روسیه و در شش سال گذشته برای مردم بهترین عملکرد را داشتند و این پیام را به بقیه جهان دادند که مردم ایران استحقاق یک دیدگاه بسیار خوب و توجه و قدردانی متفاوت را دارند.
در نهایت باید گفت که کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران پس از هشت سال حضور در تیم ملی فوتبال ایران و حضور در دو جام جهانی متوالی و دو دوره جام ملت‌های آسیا با تیم ملی ایران خداحافظی کرد. تیم ملی فوتبال ایران با هدایت کی‌روش نتوانست طلسم ۴۳ ساله فوتبال ایران را بشکند و با شکست ۳ بر صفر برابر ژاپن از گردونه رقابت‌های جام ملت‌های آسیا کنار رفت. لازم به ذکر است که قرارداد کی‌روش با تیم ملی فوتبال ایران تا پایان جام ملت‌های آسیا بود.

برچسب ها: جام ملت‌ها ، ژاپن ، حریف ، فینال
نام:
ایمیل:
* نظر: