bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
دستگیری 3 شکارچی و زنده‌گیری آهو و جغد در استان بوشهر؛
بهار، فصل زاد و ولد گونه‌های جانوری است، شکار جانوران در این فصل در سراسر کشور و در تمام مناطق، ممنوع و خط قرمز سازمان محیط زیست است.
بامداد جنوب - امیرحسین حقیقی:
بهار، فصل زاد و ولد گونه‌های جانوری است، شکار جانوران در این فصل در سراسر کشور و در تمام مناطق، ممنوع و خط قرمز سازمان محیط زیست است.
سازمان محیط زیست در فصل بهار حتی با افرادی که با سلاح‌هایی که نیاز به اخذ پروانه شکار نیز ندارد مانند اسلحه‌های ساچمه‌زنی 5/4، به شکار در طبیعت اقدام می‌کنند، برخورد جدی می‌کنند.
به منظور پیشگیری از پراکندگی وحوش در فصل زایمان و جلوگیری از ایجاد استرس در زمان زادآوری حیات وحش، کنترل‌های مستمر و شبانه‌روزی از سوی ماموران اجرائی این اداره انجام می‌شود.
در استان بوشهر به‌دلیل زودتر فرارسیدن هوای گرم، بهار زودتر از تقویم شروع می‌شود. این خطه با توجه به موقعیت ساحلی که داراد از ظرفیت مهمی در زیست انواع پرندگان مهاجر و کنارآبزی دارد. همچنین بوشهر دارای مناطق بکر و منحصر به‌فردی برای زیست انواع جانواران وحشی است که این مناطق تحت پوشش محیط زیست قرار دارد. این استان که یکی از مناطق پرورش و زاد و ولد آهو و جبیر تحت پوشش محیط زیست است؛ در مناطق خارگ، نای‌بند، کوه مند و بیرمی یکی از نقاط مهم زیست این حیوانات است.

زنده‌گیری نوزادان حیوانات وحشی در فصل زاد و ولد 
زنده‌گیری نوزادان حیوانات وحشی پدیده‌ای است که هر سال در فصل بهار و هم‌زمان با آغاز زاد و ولد حیات وحش رواج می‌یابد، در این زمان از سال شکارچیان با بیرحمی نوزادان تازه متولد شده حیوانات وحشی را که توانایی چندانی در فرار ندارند تعقیب و زنده‌گیری می‌کنند.
به‌دلیل نیاز نداشتن به اسلحه و داشتن مهارتی خاص، بسیاری از چوپانان، افراد محلی و متخلفانی که سلاح در اختیار ندارند، به‌راحتی به زنده‌گیری نوزادان حیات وحش می‌پردازند و همچنین با توجه به این‌که صدای شلیک گلوله ایجاد نمی‌شود و متوجه نشدن محیط‌بانان از حضور شکارچی در منطقه، این دسته از متخلفان به ندرت دستگیر می‌شوند.
همچنین در این فصل در صورت شلیک به حیوانات ماده، بچه‌های کوچک آنها فرار نمی‌کنند، در کنار لاشه مادر خود می‌ایستند و به‌راحتی به‌دست شکارچیان اسیر می‌شوند.
یک فعال محیط زیستی در این‌باره می‌گوید: زنده‌گیری نوزادان حیوانات وحشی لطمه‌های جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد می‌کند، زیرا علاوه بر حذف یک گونه جانوری از طبیعت که سال‌ها می‌تواند زادآوری داشته و در ادامه نسل موثر باشد، در بسیاری از موارد در صورت زنده‌گیری بچه‌ها، ناتوانی حیوان ماده در شیردهی موجب مرگ حیوان ماده می‌شود.
نوزادان زنده‌گیری شده حیوانات وحشی حتی در صورت کشف و بازپس‌گیری از شکارچیان به‌دلیل تغذیه دستی، انس با انسان و آموزش ندیدن مهارت‌های لازم برای زندگی در طبیعت، قابلیت بازگشت به عرصه‌های طبیعی را ندارند و به ناچار باید ادامه زندگی خود را در اسارت به سر ببرند.

سه شکارچی متخلف در تنگستان دستگیر شدند
سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان تنگستان با اعلام این خبر گفت: سه شکارچی متخلف در منطقه حفاظت شده کوه بیرمی (خائیز) دستگیر شدند.
غلامحسن حاجیانی افزود: در پی اطلاع‌رسانی یکی از دوستداران محیط زیست مبنی بر ورود سه شکارچی متخلف با یک قبضه اسلحه جنگی کلاشینکف به منطقه حفاظت‌شده کوه بیرمی (خائیز)، ماموران یگان حفاظت این منطقه با هماهنگی با مرجع قضائی و همراهی نیروی انتظامی به محل مورد نظر رفتند.
وی ادامه داد: ماموران محیط زیست پس از رصد متخلفان نزدیک به چادر یکی از عشایر منطقه، آنان را دستگیر و یک قبضه سلاح جنگی کلاشینکف به همراه چهار عدد فشنگ جنگی کشف کردند.
سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان تنگستان بیان کرد: متخلفان پس از تنظیم صورتجلسه برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قانونی شدند.
در همین حال مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز با اشاره به این‌که فصل بهار فصل زادآوری حیات وحش است از دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف گزارش خود را به نزدیک‌ترین اداره یا پاسگاه محیط‌بانی اطلاع دهند یا با شماره تلفن ۳۳۵۳۷۰۶۴ تماس بگیرند.
فرهاد قلی‌نژاد تاکید کرد: یگان حفاظت محیط زیست آمادگی دارد در هر ساعت شبانه روز با متخلفان زیست‌محیطی قاطعانه برخورد کند.

کشف کهره آهو در شهرستان دشتی
یگان حفاظت محیط زیست دشتی نیز با همکاری یگان امداد نیروی انتظامی شهرستان دشتی یک راس کهره آهو را از یک متخلف شکار کشف کردند.
مصطفی رشیدی، رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان دشتی در این‌باره گفت: پرونده یاد شده برای سیر مراحل قضائی به دادگستری دشتی تحویل شد.
تحویل یک قطعه جغد نابالغ به محیط زیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با عنوان این خبر به رسانه‌ها، گفت: یک دانش‌آموز دبیرستانی یک قطعه جغد انبار نابالغ را برای درمان به اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تحویل داد.
فرهاد قلی‌نژاد افزود: این جوجه جغد به‌تازگی از والدین خود جدا شده بود و به‌علت ضعف جسمانی به‌دست یک دانش‌آموزان طبیعت‌دوست زنده‌گیری و برای درمان تحویل اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر داده شد.
وی با اشاره به مشخصات ظاهری این پرنده گفت: این جغد 33 تا 35 سانتیمتر طول دارد، پر و بال کمرنگ و در حالت نشسته سفید دارد و به سایر جغدها شباهت ندارد. همچنین این پرنده به‌صورت موج‌دار پرواز می‌کند و هنگام غروب، شبح مانند به نظر می‌آید.
وی از مردم خواست با توجه به شروع فصل زادآوری پرندگان از نزدیک شدن به لانه آنها و جابه‌جایی جوجه‌ها اجتناب کنند و در صورت مشاهده جوجه‌های پرندگان و تشخیص محل لانه با تماس با اداره کل حفاظت محیط زیست امکان بازگشت آنها به لانه را فراهم کنند.
قلی‌نژاد از خانواده علاقه‌مند به حیات‌وحش که در امدادرسانی به حیوان آسیب‌دیده همکاری کردند، تشکر کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: