bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۸
روند زیان‌ده ارز در سال جاری؛
جواد شکریان: بازار ارز در سال‌های اخیر یکی از جذاب‌ترین بازارها برای دلالان و نوسان‌گیران بوده است، زیرا این اشخاص با در دست گرفتن نبض بازار ارز، هر جور که می‌خواستند در این بازار نوسان ایجاد کرده و بیش از هر بازار دیگری سود به جیب زدند. اوایل سال گذشته بود که امریکا از برجام خارج شد و تلاش کرد تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را بازگرداند و ایران را با مشکلات اقتصادی روبه‌رو کند، به این ترتیب آثار روانی و اقتصادی تحریم‌های امریکا علیه ایران سبب شد قیمت ارز در کشور با افزایش روبه‌رو شود. افزایش هیجانی و ناگهانی قیمت ارز سبب شد عده کثیری از مردم این بازار را برای سرمایه‌گذاری، بازاری سودده ببینند و منابع خود را وارد بازار ارز کنند.

جواد شکریان: 

بازار ارز در سال‌های اخیر یکی از جذاب‌ترین بازارها برای دلالان و نوسان‌گیران بوده است، زیرا این اشخاص با در دست گرفتن نبض بازار ارز، هر جور که می‌خواستند در این بازار نوسان ایجاد کرده و بیش از  هر بازار دیگری سود به جیب زدند. اوایل سال گذشته بود که امریکا از برجام خارج شد و تلاش کرد تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را بازگرداند و ایران را با مشکلات اقتصادی روبه‌رو کند، به این ترتیب آثار روانی و اقتصادی تحریم‌های امریکا علیه ایران سبب شد قیمت ارز در کشور با افزایش روبه‌رو شود. افزایش هیجانی و ناگهانی قیمت ارز سبب شد عده کثیری از مردم این بازار را برای سرمایه‌گذاری، بازاری سودده ببینند و منابع خود را وارد بازار ارز کنند.

ورود مردم به بازار ارز و افزایش التهاب در بازار سبب شد روند افزایش قیمت ارز، سرعت بیشتری به خود بگیرد و به همین دلیل بانک مرکزی ورود کرد تا روند افزایش قیمت ارز در بازار را متوقف کند که با برخی سیاست‌های ارزی دولت، این اقدام تا حدودی موفقیت‌آمیز بود و قیمت ارز نزولی شد. با این حال، این موضوع سبب نشد بازار ارز جذابیت خود را برای مردم از دست بدهد و هنوز بسیاری از مردم به‌دنبال سرمایه‌گذاری در این بازار هستند.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی و مسوولان بانک مرکزی، سرمایه‌گذاری در این بازار را اقدامی با ریسک بالا دانسته و از مردم خواسته‌اند که به این بازار ورود نکنند.

از سوی دیگر، هجمه به بازار ارز سبب افزایش تقاضا در بازار، افزایش قیمت ارز و افزایش نرخ تورم خواهد شد که همه مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در همین راستا، به بررسی قیمت ارز از ابتدای سال جاری تاکنون پرداختیم تا بدانیم که سرمایه‌گذاری در این بازار تا چه اندازه توانسته برای افراد، موفقیت‌آمیز باشد؟

در روزهای پایانی سال گذشته، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی هر دلار امریکا را به قیمت ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان می‌خریدند. در همان ماه‌های ابتدایی امسال، قیمت ارز باز هم با افزایش همراه شد؛ به‌طوری‌که در ابتدای اردیبهشت‌ماه، قیمت هر دلار امریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی به ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان و یورو به ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

یک ماه بعد، قیمت ارز در همان حدود باقی ماند و این صرافی‌ها، دلار امریکا را به قیمت ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان و یورو را ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان فروختند. با این حال، پس از آن قیمت ارز رفته رفته کاهش یافت تا جایی که روز گذشته قیمت هر دلار امریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان و یورو ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان است. این در حالی است که برخی از دلالان بازار ارز معتقد بودند که نرخ دلار در سال جاری با رشد قابل توجهی همراه خواهد بود اما با کنترل بازار از سوی نهادهای مربوطه این امر اتفاق نیفتاد و ممکن است قیمت دلار باز هم نزولی باشد.

بررسی قیمت ارز از ابتدای سال جاری تاکنون نشان از آن دارد که افرادی که در این مدت اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کرده‌اند، نه‌تنها سودی شامل حالشان نشده، بلکه اندکی نیز ضرر کرده‌اند.

بر این اساس، با توجه به قیمت ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومانی دلار در ابتدای سال نسبت به قیمت ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان روز گذشته، قیمت این ارز در این مدت کاهش داشته و عملا بازدهی این بازار برای سرمایه‌گذاران آن منفی سه درصد بوده است.

به این ترتیب می‌توان گفت که این بازار عملا در دوره فعلی نه‌تنها بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌های مردم نیست و سودآوری ندارد بلکه ممکن است این روند همچنان نیز ادامه داشته و برای سرمایه‌گذاران بیش از گذشته زیان‌ده باشد.

زیر یک1/        احتمال افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان

بامداد جنوب: معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که سه سناریو برای افزایش قیمت نان مطرح است. به‌گفته وی احتمال افزایش ۲۵ درصدی از سایر گزینه‌ها بیشتر است.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، عباس قبادی با اشاره به این‌که ما اگر تولید را حمایت کنیم و به اندازه کافی کالا تولید شود، شکایت مردم و نیاز به بازرسی‌ها نیز کاهش خواهد یافت و در واقع بازار به سمت خود تنظیمی می‌رود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه سناریو برای افزایش قیمت نان وجود دارد. از سه سناریو موجود احتمال افزایش قیمت ۲۵ درصدی نان مورد توافق است و در آینده نزدیک این طرح جهت تائید به هیات دولت ارائه خواهد شد.

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود وجود هماهنگی در ستاد تنظیم بازار کشور را ارزشمند دانست و گفت: مصوبات این ستاد برای همه دستگاه‌ها قابل اجراست چون بر اساس مصوبه سران قوا تشکیل و به تائید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده است.

قبادی همچنین به انتقادها از تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی پاسخ داد و گفت: با نگاه به بازار و رصد قیمت‌ها متوجه می‌شویم که کالاهای تامین شده با این ارز دارای ثبات و نوسان کمتری بوده‌اند.

به‌گفته این مقام مسوول، برای نمونه برنج، روغن نباتی و نهاده‌های دامی با ارز دولتی تامین و از نوسان کمتری برخوردار بوده‌اند و بر همین اساس می‌توان گفت این رویکرد دولت موفق بوده است.

قبادی در ادامه با اشاره به تامین لاستیک برای ماشین‌های سنگین و کامیون‌ها نیز، گفت: هم‌اکنون در فروشگاه‌ها و عاملان فروش انباشت لاستیک داریم و استان‌ها لازم است نسبت به جذب سهمیه خود اقدام کنند و هر میزان لاستیک نیاز بود آن را تخصیص خواهیم داد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: