bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۳ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
نگاهی متفاوت به یکی از بزرگ‌ترین شوهای تبلیغاتی ورزش ایران؛
علی پورتنگستانی: اگر پیش از این می‌گفتیم که فوتبال ایران چیزی شبیه یک سیرک است ولی الان با قاطعیت می‌توانم بگویم که این فوتبال سیرکی بیش نیست. زمانی این مساله ثابت شد که کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در اقدامی عجیب و دور از انتظار برای فوتبال‌دوستان، عوامل بروز فجایع فینال جام حذفی را تبرئه کرد. کسانی که در این فاجعه بیشترین تقصیر را داشتند حالا می‌توانند مثل گذشته به کار خود ادامه دهند.

علی پورتنگستانی:

اگر پیش از این می‌گفتیم که فوتبال ایران چیزی شبیه یک سیرک است ولی الان با قاطعیت می‌توانم بگویم که این فوتبال سیرکی بیش نیست. زمانی این مساله ثابت شد که کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در اقدامی عجیب و دور از انتظار برای فوتبال‌دوستان، عوامل بروز فجایع فینال جام حذفی را تبرئه کرد. کسانی که در این فاجعه بیشترین تقصیر را داشتند حالا می‌توانند مثل گذشته به کار خود ادامه دهند.

حدود سه هفته پیش بود که کمیته اخلاق بالاخره حکم خود را در رابطه با فاجعه فینال جام حذفی که در اهواز برگزار شد، صادر کرد که بر اساس این حکم سعید فتاحی، مسوول برگزاری رقابت‌های سازمان لیگ به دو سال محرومیت و جریمه نقدی، عبدالکاظم طالقانی، رئیس هیات فوتبال خوزستان و عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال به جریمه نقدی، حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ فوتبال به مدت پنج سال محرومیت از فعالیت‌های فوتبالی و جریمه نقدی و اسماعیل حاجی‌پور، مالک باشگاه داماش گیلان و محمدمهدی الطافی، مدیرعامل این باشگاه به شش ماه محرومیت و جریمه نقدی محکوم شدند. پس از درج این خبر در خبرگزاری‌ها موجی از اعتراض‌ها از سوی فدراسیون فوتبال شروع شد. مسوولان این فدراسیون معتقد بودند که این حکم کاملا اشتباه است و از طرفی دیگر کمیته اخلاق به هیچ عنوان صلاحیت این را نداشته که چنین حکمی را صادر و مسوولان فدراسیون را محروم کند. حکم محرومیت سنگین بهاروند و فتاحی سر و صدای زیادی در فوتبال به راه انداخت و کار به‌جایی رسید که این دو نفر به‌صورت مخفیانه امور جاری خود را انجام دادند. از این‌رو محرومیت اخیر سبب شد زمان شروع لیگ برتر هم تا این لحظه اعلام نشده باشد. فتاحی و بهاروند در مصاحبه‌هایشان حکم کمیته اخلاق را غیرقانونی دانستند و اعلام کردند صلاحیت رسیدگی به این موضوع با این کمیته نیست. به همین خاطر آنها تجدید نظرخواهی خود را به کمیته استیناف ارائه دادن. اما از طرفی دیگر برخی از افراد که سابقه کار در ورزش کشورمان داشتند معتقد بودند که کمیته اخلاق به درستی این حکم را صادر کرده است و کاملا صلاحیت این را داشته در این مساله دخالت کند. حتی طبق قانون اساسی هم کمیته اخلاق می‌توانست در این مساله ورود کند و از طرفی دیگر حتی در فیفا هم دیده‌ایم که کمیته اخلاق در فسادهای این نهاد ورود کرده و حکم‌های سنگینی هم صادر کرده بود.

اما طی روزهای گذشته خبری در سایت‌ها پیچید که تعجب بسیاری را به همراه داشت. کمیته استیناف برای رای نهایی این مساله دستور جلسه داد ولی چیزی که در نهایت به‌عنوان رای نهایی از سوی آنها اعلام شد به‌طور کامل با حکم کمیته اخلاق مغایرت داشت. این در حالی بود که صالحی، رئیس کمیته استیناف در مصاحبه‌ای مدعی شد کمیته اخلاق با استناد به برخی بندهای موجود در آیین‌نامه می‌توانسته در این خصوص دخالت کرده و حکم بدهد. این اظهارنظر سبب شد تا که بسیاری تصور کنند محرومیت بهاروند و فتاحی رئیس هیات فوتبال استان خوزستان پابرجا خواهد ماند و آنها حق حضور در میادین فوتبالی را نخواهند داشت اما استیناف حکم بلند بالایی را صادر کرد که طی آن سه عضو مذکور از اتهامات مربوط به فینال حذفی مبرا شدند.

کمیته استیناف در حکم خود آورده بود که آقای فتاحی، طالقانی و بهاروند در مسائل مربوط به فینال حذفی تقصیری نداشته‌اند و نباید چنین محکومیت سنگینی را پشت سر بگذارند.

پس از صادر شدن این حکم، علیرضا صالحی در خصوص حکم صادر شده برای بازی فینال جام حذفی و تبرئه شدن طالقانی، بهاروند و فتاحی، سه تن از اعضای سازمان لیگ، گفت: در حکمی که صادر شد و بالغ بر 13 صفحه است به تمامی جوانب پرونده و مسائلی که وجود داشت و پیشنهادهایی که برای رفع مشکلات ورزشگاه‌ها ارائه شده بود پرداختیم و تمامی صفحات و متن آن را روی سایت فدراسیون قرار دادیم تا در دسترس همگان باشد و همه اطلاع کافی از این موضوع داشته باشند.

وی در مورد این‌که آیا کمیته اخلاق می‌توانسته به این مساله رسیدگی کند،‌ خاطرنشان کرد: کمیته اخلاق به یکسری از مسائلی که در زمین بازی هم اتفاق بیفتد می‌تواند رسیدگی کند. از جمله تبانی. تبانی در صلاحیت خاص کمیته اخلاق است. ما نمی‌توانیم مرز بین صلاحیت کمیته اخلاق و کمیته انضباطی را صرفا در محدوده جغرافیای داخل و بیرون زمین، محدود و محصور کنیم و این تعریف را داشته باشیم. در این زمینه ساعت‌ها راجع به صلاحیت این دو کمیته بین همکاران‌مان صحبت شد. در جلسه‌ای هم که با آقایان داشتیم یک ساعت راجع به این موضوع اعتراضات‌شان را شنیدیم و در نهایت کمیته استیناف کمیته اخلاق را صالح به رسیدگی دانست و بر این اساس، رسیدگی به رای شروع کرد. تاکید می‌کنم اگر کمیته استیناف کمیته اخلاق را صالح به رسیدگی نمی‌دانست مکلف بود حکم صادر شده کمیته اخلاق را نقض کند و پرونده را به کمیته انضباطی بفرستد ولی ما احراز کردیم که کمیته اخلاق صلاحیت قانونی رسیدگی به این پرونده را داشته است.

با این‌که حکم نهایی اعلام شد اما همچنان علامت سوال‌های متعدی پیش روی اتفاق‌های این بازی قرار داشت که باید بالاخره یک نفر پاسخی برای آنها داشته باشد. کمیته استیناف افراد که مقصر بودند را رفع اتهام کرد ولی در 13 صفحه‌ای که در مورد این مساله حکم داده بود هیچ شخص یا نهادی را به‌عنوان مقصر معرفی نکرد. مگر می‌شود فاجعه فینال جام حذفی مقصر نداشته باشد؟ مگر می‌شود این همه بی‌انضباطی و هرج و مرج در ورزشگاه اهواز خود به خود به‌وجود آمده باشد؟ مساله دیگری که در اینجا مطرح است این است که آیا قرار است کمیته اخلاق بار دیگر این پرونده را بررسی کند؟ یا این‌بار کمیته انضباطی به پرونده ورود خواهد کرد؟

اما باید قبول کرد که این همه هرج و مرج برای رسیدن به این حکم یک نمایش بود از سوی مسوولان قضائی و ورزشی بوده؟ پس از اتفاق‌های فینال جام حذفی، مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که به سختی با خاطیان فینال جام حذفی در هر پستی که باشند برخورد خواهد شد. از طرفی کارگروهی به ریاست محمدرضا داورزنی، معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان و مرتضی تورک، رئیس کمیته اخلاق تشکیل شد تا از نزدیک این اتفاق را بررسی و عاملانش را معرفی کند، حتی گزارشی از اتفاق‌های فینال حذفی به رئیس‌جمهوری ارائه شد. مهدی تاج به دادستانی کل احضار و درباره این بازی توضیح داد. کمیته اخلاق به این پرونده ورود کرد و آرای خود را هم صادر کرد. بعد از آن هم که اینگونه حکم کمیته اخلاق را رد و حکمی جدید صادر کرد. در نهایت می‌خواهم بدانم که مسوولان در این پرونده قطور به چه نتیجه‌ای رسیده‌اند؟ اصلا به نتیجه‌ای هم رسیده‌اند؟ به‌نظر می‌رسد که همه این موارد فقط یک شو تبلیغاتی برای آرام کردن روح جریحه‌دار شده اهالی فوتبال بوده است.

مشکلات و نواقص استادیوم‌های لیگ دسته یک به روایت محمودزاده

بامداد جنوب: مسوول برگزاری مسابقات لیگ دسته یک می‌گوید در صورتی که مشکلات استادیوم‌های لیگ دسته یک برطرف نشود، هیچ مسابقه‌ای در آن‌ ورزشگاه‌ها برگزار نخواهد شد.

فریبرز محمودزاده، مسوول برگزاری مسابقات لیگ دسته یک درباره شرایط و وضعیت استادیوم‌های لیگ یک تا شروع برگزاری این مسابقات، گفت:‌ زمانی که لیگ دسته یک به پایان رسید، در اوایل خرداد مکاتبات لازم را با باشگاه‌های لیگ دسته یک انجام دادیم و مشکلات موجود استادیوم‌ها را به آنها گوشزد کردیم و تا آخر خرداد به آنها فرصت دادیم که نواقص موجود را برطرف کنند. الان که در اواخر تیرماه به سر می‌بریم، متاسفانه هیچ تیمی جواب نامه‌های ما را نداده است و الان، در حال مکاتبه دوباره با تیم‌های لیگ یک هستیم و اگر هر باشگاهی که شرایط برگزاری مسابقات را نداشته باشد، مسابقات را در استادیومش برگزار نمی‌کنیم. درست است که شرایط برگزاری مسابقات لیگ دسته یک با لیگ برتر تفاوت‌هایی دارد اما رها شده هم نیست. ما مکاتبات را با باشگاه‌های لیگ یک انجام دادیم و هیچ جوابی دریافت نکردیم و اگر در مکاتبه دوم هم جوابی از سوی تیم‌ها دریافت نکنیم، در استادیوم‌های ناقص و مشکل‌دار هیچ بازی برگزار نمی‌کنیم و در شهر هم‌جوار یا ورزشگاه نزدیکی که استاندارد لازم را داشته باشد، بازی‌های لیگ یک را پیش می‌بریم. تیم‌ها باید این مساله را جدی بگیرند.

مسوول برگزاری مسابقات لیگ دسته یک در ادامه تاکید کرد: چون بازی‌ها قرار است در اواسط مردادماه برگزار شود، استادیوم‌ها باید نورافکن لازم را داشته باشند و اگر ورزشگاهی نورافکن نداشته باشد، هیچ بازی در آن استادیوم برگزار نمی‌شود. تیم‌هایی که این مشکل را دارند باید به فکر باشند چون با این مشکل هیچ بازی‌ای انجام نخواهد شد.

محمودزاده درباره زمان قرعه‌کشی و برگزاری مسابقات لیگ دسته یک، یادآور شد: این مساله تا آخر هفته مشخص خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: