الهام بهروزی:
دانشگاه علمیکاربردی از جمله
مراکز علمی است که بر پایه مهارتآموزی و کارآفرینی در سراسر کشور فعال شده است.
کارکرد این دانشگاه کاملا مهارتی است و با دانشگاههای نظری تفاوت اساسی دارد؛
البته دانشگاه فنی و حرفهای هم یک دانشگاه مهارتی بهشمار میرود؛ اما آموختنیهای
این مرکز آموزشی خلاصه میشود در آموزش مهارت عمومی و آن هم فقط در مقطع
کاردانی؛ این در حالی است که دانشگاه علمی کاربردی مهارتآموزی را در سطح عالی
انجام میدهد.
دانشگاه علمی کاربردی استان
بوشهر از جمله مراکز عالی است که در سالهای اخیر با اتخاذ تصمیمات و سیاستهای
جدید در پی این است که از مدرکگرایی و سهلانگاری در فضای آموزشی خود فاصله گرفته
و به شکلی موکد به ارتقای سطح کیفی آموزهها و مهارتهای آموزشی به منظور توسعه
شغلی و مهارتی استان کمک کند. از اینرو، با رویکردی سختگیرانه روال آسانپسند سالهای
پیش را برانداخته و تاکید خود را بر پرورش نیروی کار ماهر و خلاق گذاشته است که در
این زمینه موفق شده گامهای استواری بردارد؛ هرچند تا رسیدن به موفقیت راه طولانی
در پیش است؛ اما همین تغییر و تحولاتی که اخیرا در نظام آموزشی مراکز علمی کاربردی
ایجاد شده، زمینهساز شکلگیری کسب و کارهای نوین و پرورش کارآفرینان موفق در سطح
استان شده است.
رئیس دانشگاه مرکز جامع علمی
کاربردی استان بوشهر روز گذشته در نشست خبری خود با اهالی رسانه که در سالن
کنفرانس دانشگاه علمی کاربردی بوشهر برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار گفت: دانشگاه
علمی کاربردی در زمینه ارتقای کیفیت آموزشهای مهارتی، شغلی و کارآفرینی در جامعه
فعالیت میکند؛ در واقع دانشگاهی مهارتی است. هدف اصلی ما در این مجموعه، عرضه
دانشآموختگانی به جامعه است که بتوانند با توجه به دانش و آموزههای مهارتی خود
در عرصههای مختلف نظیر صنعت، شیلات، مدیریت و خدمات و فرهنگ و هنر نقشآفرین ظاهر
شوند و با کنشگری به بلوغ و توسعه جامعه کمک کنند.
حسین اسکندری در ادامه با
تاکید بر اینکه در حال حاضر تمام تاکید ما بر ارتقای کیفیت مهارتهاست، افزود: چراکه
در سالهای گذشته توسعه کمی مراکز علمیکاربردی از توسعه کیفی پیشی گرفته است، از
این رو ما با شناسایی عوامل تاثیرگذار در پی توسعه کیفیت آموزشهای مهارتی خود
هستیم. در گام نخست در برنامهریزیهای درسی مراکز علمی کاربردی استان بازنگری شد
و با طراحی سامانهای زمینه ثبت پیشنهادات صاحبنظران، نخبگان، متخصصان، اساتید
و... به منظور ارتقای سطح کیفی برنامههای درسی مجموعه فراهم شد و ما تمام تلاشمان
این است که برنامههای درسی و آموزشهای مهارتی را متناسب با نیازهای جامعه طراحی
و اجرائی کنیم.
وی با اشاره به اینگه در گام
بعدی با انتشار فراخوانی هر سال اقدام به جذب مدرسان بادانش و باتجربه میکنیم،
تصریح کرد: تا با جذب این اساتید در کمیتههای علمی و آموزشی خود، بدین شکل سطح
کیفیت علمی و مهارتی دانشگاه را ارتقا دهیم. در گام سوم تقویت و توسعه زیرساختهای
آموزشی مراکز علمی کاربردی (مساحت استاندارد فضای آموزش مراکز علمی کاربردی باید
1200 متر مربع باشد) شامل ساختمانهای آموزشی، کلاسهای درس، کارگاههای آموزشی،
محیط کار و... در اولویت برنامههای ما قرار گرفت. همچنین بهمنظور ارتقای علمی و
آموزشی مراکز علمی کاربردی، مراکز استان را به چهار سطح «یک»، «دو»، «سه» و «چهار»
تقسیم کردیم که مراکزی که در سطح «یک» یا «دو» قرار میگیرند، از خدمات، حمایتها
و تسهیلات ویژهای برخوردار میشوند و آن دسته مراکزی هم که در سطح «سه» یا «چهار»
گنجانده میشوند، هشدارهای لازم را دریافت میکنند و با نظارت و مراقبت جدی تلاش
میشود که سطح خود را ارتقا دهند.
رئیس دانشگاه جامع علمی
کاربردی استان بوشهر با تاکید بر اینکه همچنین بهمنظور ارتقای سطح کیفی دانشگاههای
علمی کاربردی اساتیدی که در سالهای گذشته با ما همکاری داشتند، صلاحیت علمی آنها
مورد بازبینی قرار گرفت، گفت: در این مرحله صلاحیت علمی بیش از 500 استاد دوباره
از سوی کمیتههای علمی مورد ارزیابی قرار گرفت که در این زمینه ما جزء استانهای
پیشتاز بهشمار میرویم و پس از بازبینی 20 درصد از این اساتید از سیستم آموزشی
حذف شدند؛ چون رتبه علمی آنها به حد نصاب نرسید. البته در حال حاضر 1450 مدرس فعال
داریم که طی این فراخوان جذب شدهاند و با ما همکاری میکنند.
اسکندری با اشاره به اینکه گام
بعدی تقویت ساز و کارهای نظارتی بود که بهصورت سرزده از مراکز علمی کاربردی
بازدید شد و سعی کردیم با تعامل سازنده با مراکز نواقص و کمبودها را شناسایی و رفع
سازیم، خاطرنشان کرد: همچنین برگزاری کارگاههای تک پودمانی با همکاری برخی از
دستگاهها بهمنظور تقویت و توسعه عرصههای مختلف نظیر صنعت، شیلات، مدیریت و
خدمات و... در دستور کار ما قرار گرفت و با برگزاری دورههای کوتاهمدت آموزشی
نیازهای روز جامعه را مدنظر قرار دادیم و به توسعه کسب و کارهای نوین در جامعه کمک
کردیم. در پایان سال جاری هم برگزاری دو استارتآپ با هدف شناسایی مزیتهای منطقهای
شامل استارتآپهای صنعتی پوست میگو و خرما برگزار میشود.
وی با بیان اینکه یکی از
کارهای مهمی که انجام دادیم، محدودیتگرایی تحصیلی در مراکز بود، توضیح داد: بهگونهای
که در سال 95، 310 کدرشته محل وجود داشت، در سال 96 به 286 کد رشته محل رسید و در
سال 97 به 232 کدرشته محل و در نهایت در سال جاری (98) به 130 کد رشته محل کاهش
یافت که این نشان از دغدغه ما در حوزه کیفیتبخشی آموزشهای مهارتی مراکز علمی
کاربردی استان دارد.
اسکندری با اشاره به اینکه با
توجه به تعطیلی 9 مرکز علمیکاربردی، راهاندازی دو مرکز جدید و تعیین تکلیف یک
مرکز دولتی و واگذاری آن به بخش خصوصی، در حال حاضر 14 مرکز علمی کاربردی فعال در
استان داریم، گفت: ثبت نام مقطع کاردانی دانشگاه علمی کاربردی 27 مردادماه 98 آغاز
میشود. به جوانان عزیز توصیه میکنم که دیگر دوره مدرکگرایی گذشته است و چه
بسیار دانشآموختگانی که مدارج عالی علمی را طی کردهاند؛ اما بهدلیل نداشتن
مهارت کاربردی از یافتن شغل بازماندهاند، این در حالی است که جوانان با ثبت نام
در مراکز علمی کاربردی میتوانند آموزشهای مهارتی را بیاموزند و بعد از دانشآموختگی
کار و کسب مستقلی را برای خود به راه بیندازد؛ چراکه دانشگاه علمی کاربردی، تنها
دانشگاهی است که به تیمهای مهارتی خود تسهیلات 50 میلیون تومانی با کارمزد 2 درصد
میدهد که در این زمینه معاونت علمی رئیسجمهوری قول مساعد داده است. همچنین ثبت
نام دوره کارشناسی مراکز علمی کاربردی از دوم شهریورماه 98 شروع میشود که
متقاضیان با مراجعه به سایت سنجش میتوانند برای ثبت نام اقدام کنند.
وی با بیان اینکه یکی از
کارهای اساسی که در مرکز برنامههای ما قرار گرفته است، راهاندازی مراکز جدید در
جوار صنعت و دارای محیط کار است، افزود: البته فراخوانی هم منتشر و از صنایع دعوت
کردیم که بهمنظور کیفیتبخشی فعالیتهای خود آن دسته از مهارتهایی را که نیاز
دارند، اطلاعرسانی شود تا با ایجاد مراکز جدید، نیروهای کار ماهر و با دانش را
آموزش داده و به آنها معرفی کنیم؛ زیرا فرایند راهاندازی دانشگاههای مهارتی
نظیر علمی کاربردی راحتتر از راهاندازی دانشگاههای نظری است، چراکه دانشگاه
علمیکاربردی خود یک شبهوزارتخانه است که شورای گسترش واحدهای درسی در خود
دانشگاه قرار دارد و مستقل از وزارت علوم کار میکند.
به گفته اسکندری، راهاندازی
مراکز نوآوری و کارآفرینی در تمام مراکز علمی کاربردی استان در دستور کار قرار
گرفته است که در حال حاضر در برخی از مراکز فعال شده و در برخی دیگر هم تا پایان
سال جاری راهانداز میشود.
رئیس دانشگاه جامع علمی
کاربردی استان بوشهر با تاکید بر اینکه یک فرصت طلایی که به دانشگاه علمی کاربردی
داده شده، تدوین سند راهبردی کارآفرینی استان است، گفت: امیدواریم با تعیین نقشهراه
مشخص و علمی بتوانیم در حوزه کارآفرینی و اشتغالزایی پیشتاز ظاهر شویم. همچین
شورای مهارتآموزی استان هم تشکیل شده است که دانشگاه علمی کاربردی یکی از اعضای
آن است، امیدواریم که بتوانیم مهارتهای آموزشی دانشگاه را نشان دهیم؛ زیرا در
دنیا به مهارتهای آموزشی توجه ویژهای میشود؛ برای مثال 95 درصد دانشگاههای
آلمان مهارتمحور هستند و 99 درصد دانشآموختگان آن جذب بازار کار و صنایع میشوند.
بنابراین تنها راه حل رفع بیکاری در جامعه توجه به مهارتهای آموزشی و کارآفرینی
است؛ چنانچه در برنامه ششم توسعه آمده که 30 درصد جذب دانشجویان یعنی بالغ بر 1200
هزار نفر باید از دانشجویان دانشگاههای علمی کاربردی و فنی و حرفهای باشد.
اسکندری با تاکید بر اینکه دانشگاه
علمیکابردی در حوزه مهارتآموزی و کارآفرینی دانشگاهی منحصربهفرد است و با
دانشگاههای نظری تفاوت دارد؛ البته مشابه آن دانشگاه فنی و حرفهای است؛ اما
آموزشهای مهارتی این دانشگاه عمومی است، در حالی که آموزشهای دانشگاه علمی
کاربردی در سطح عالی است، تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی استان بوشهر جزء پنج
دانشگاه برتر کشور است و ما توانستهایم در این مدت کارآفرینان موفق و مستعدی را
به کشور معرفی کنیم که امیدواریم تا سال 1400 بتوانیم این رتبه را حفظ کنیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی
استان بوشهر در پایان در خصوص شهریه این دانشگاه توضیح داد: شهریه دانشجویی
دانشگاه علمی کاربردی در مقایسه با دیگر مراکز عالی بسیار پایین است و با توجه به
اینکه دانشجویان این دانشگاه اکثر از قشر کمدرآمد جامعه هستند، بهدنبال مصوبهای
در مجلس شورای اسلامی هستیم که بر اساس آن 30 درصد از شهریه به دانشجویان نیازمند
تخفیف داده شود. البته وام 500 میلیون تومانی هم هر ترم به دانشجویان تعلق میگیرد.