bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۳ - ۰۷ آبان ۱۳۹۸
علی پورتنگستانی: در روزهایی که شاهین شهرداری با نتایجش خود را به اولین کاندیدای سقوط به دسته پایین‌تر معرفی کرده، پارس جنوبی‌جم دیگر نماینده استان به‌دلیل قطع حمایت‌های مالی از طرف وزارت نفت وضعیت عجیبی را سپری می‌کند، تا آنجا که سرمربی این تیم دو روز پیش از احتمال کناره‌گیری این تیم از ادامه رقابت‌های لیگ برتر خبر داد.

علی پورتنگستانی: در روزهایی که شاهین شهرداری با نتایجش خود را به اولین کاندیدای سقوط به دسته پایین‌تر معرفی کرده، پارس جنوبی‌جم دیگر نماینده استان به‌دلیل قطع حمایت‌های مالی از طرف وزارت نفت وضعیت عجیبی را سپری می‌کند، تا آنجا که سرمربی این تیم دو روز پیش از احتمال کناره‌گیری این تیم از ادامه رقابت‌های لیگ برتر خبر داد.

پارس جنوبی در هفته هشتم رقابت‌های لیگ برتر در ورزشگاه آزادی در حالی با دو گل مغلوب آبی‌های پایتخت شد، که به گواه کارشناسان، تنها گل زده شده آنها در این بازی به اشتباه آفساید اعلام شد و در صحنه دیگری هم باید یک پنالتی به‌سود زرد‌پوشان جمی اعلام می‌شد. به هر حال اشتباه‌های داوری حسابی ذهن فراز کمالوند را مشغول کرده بود ولی اتفاقی که پس از این بازی برای این مربی و تیمش رخ داد، حسابی آنها را کلافه و غافل‌گیر کرد.

مسابقات هفته نهم لیگ برتر فوتبال این هفته برگزار می‌شود اما کمتر روزی است که از مشکلات مالی تیم‌های نفتی لیگ برتر نشنویم. پارس جنوبی‌جم، نفت مسجد سلیمان و صنعت نفت آبادان، سه باشگاهی هستند که تحت مالکیت وزارت نفت قرار دارند اما تا اینجای لیگ نوزدهم،خیر چندانی از مالک خود ندیده‌اند. می‌توان گفت که همه این مشکلات از روزی آغاز شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کردند که به موجب آن، نهادها و وزارتخانه‌های دولتی از کمک به تیم‌های حرفه‌ای ورزشی منع شدند. مصوبه‌ای که باعث شد وزارت نفت هم نتواند پولی به باشگاه‌های لیگ برتری پرداخت کند و تیم‌هایی چون پارس جنوبی و نفت مسجد سلیمان که در لیگ دسته اول مشکل مالی چندانی نداشتند با صعود به لیگ برتر با این مشکلات دست و پنجه نرم کنند. اتفاقی که نتیجه آن در سال‌های اخیر، اعتصاب این تیم‌ها به‌خاطر مشکلات مالی بود.

در نهایت، روز شنبه این هفته، فراز کمالوند سرمربی پارس جنوبی، از کناره‌گیری این تیم از ادامه مسابقات لیگ برتر خبر داد. اتفاقی که پس از تذکر سازمان بازرسی کل کشور به مدیرعامل موقت پارس جنوبی برای پرداخت نشدن هزینه‌های این تیم رخ داد تا زردپوشان حتی نتوانند از پس هزینه‌های سفر برآیند.

کمالوند: چیزی به‌نام پارس جنوبی باقی‌نمانده است

در همین رابطه فراز کمالوند، سرمربی پارس جنوبی‌جم، گفت: چیزی به نام پارس جنوبی وجود ندارد. رسما اعلام شده که پارس جنوبی در مسابقات شرکت نمی‌کند. این مساله پذیرفتنی است این تیم متعلق به وزارت نفت است و می‌گوید که قصد تیمداری هم ندارد. تیم‌های نفتی دیگر هم با این شرایط باید از جای دیگری تغذیه شوند یا آنها هم مثل ما می‌شوند. ما قرار بود بهجم برویم. آقای مرادی، سرپرست باشگاه به من گفت که سازمان بازرسی به من گفته است که حق هزینه کردن نداریم. من بعد از کنفرانس هم گفتم که هزینه هتل را هم یکی از اعضای باشگاه داده است. مسوولان استانی باید به این مساله ورود کنند. ما به انتهای خط رسیده‌ایم. صاحب این تیم منطقه آزاد است و سازمان بازرسی هم در این مساله دخالت داشته است و خواسته که فعالیت‌های این تیم متوقف شود. چرا برای وزارت ورزش قانونی است که به تیم‌های استقلال و پرسپولیس پول بدهد اما برای تیم‌های شهرستانی غیر‌قانونی است. پول این کشور از جنوب می‌آید و آلودگی‌اش برای این منطقه است اما پولش به تیم‌های دیگر می‌رود.

وی درباره شرایط تمرین این تیم افزود: تمرین ما قرار بود در جم برگزار شود و معلوم نیست چه پیش خواهد آمد. سرپرست باشگاه گفته که با توجه به اتفاق‌های پیش آمده هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم. باید تماسی با آقای مرادی گرفت و از جزئیات این مساله باخبر شد. طبق اخبار واصله، قرار بر این شده که با ارسال یک نامه رسمی به سازمان لیگ، پارس جنوبی رسما از لیگ برتر کناره‌گیری کند. مگر یادتان نمی‌آید نفت تهران چطور از لیگ دسته یک کنار رفت؟ باشگاه به آقای جهانیان داده شد و در نهایت منحل شد. ای کاش تیم را اول فصل منحل می‌کردند تا عواقبی که پس از این مساله پیش می‌آید، اتفاق نمی‌افتاد. با چیزهایی که متوجه شدم به احتمال 95 درصد امکان ادامه دادن وجود ندارد. اگر اداره وزارت ورزش و جوانان بخواهد ورود کند که الان می‌بینیم که شاهین بوشهر در چه وضعیتی قرار دارد. آنها بودجه خاصی ندارند. باید وزارت نفت تکلیفش را با تیم‌های نفتی مشخص کند. نمایندگان مجلس مصوب کردند تیم‌های حرفه‌ای نمی‌توانند از وزارتخانه‌های دولتی کمک مالی بگیرند. وزیر نفت هم گفته این مصوب مجلس است. الان نماینده مجلس با این مصوبه به وزراتخانه‌ها درخواستکمک مالی می‌کنند. واقعا جالب است! الان هم کسی نیست که با این وضع موجود 20 میلیارد هزینه کند و تیم را بپذیرد. اگر کسی تیم را هبه کند شاید قابل پذیرش باشد اما غیر از آن امکان‌پذیر نیست.

برای روشن‌تر شدن بعضی مجهول‌ها با یک منبع آگاه در پارس جنوبی گفت‌وگو کردیم که در رابطه با مشکلات اخیر پارس جنوبی اطلاعاتی در اختیار ما قرار داد، در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید.

به‌نظر می‌رسد وضعیت فعلی پارس جنوبی چیزی فراتر از بحرانی است. چرا آن تیم شاداب در فصل اول به این وضع دچار شده است؟

به هر حال اکثر تیم‌های حاضر در لیگ برتر به شکلی با مشکل مالی روبه‌رو هستند، پارس جنوبی هم به‌دلیل قانونی که در مجلس هشتم به تصویب رسیده است نمی‌تواند از وزارت نفت حمایت مالی شود، در واقع طبق این قانون ارگان‌های دولتی نمی‌توانند در لیگ برتر تیم‌داری کنند. با این تفاسیر، پارس جنوبی الان به مدت سه سال است که در لیگ برتر حضور دارد. تیم ما امسال خوب بسته شده است ولی باید بگویم که کل هزینه‌ی که ما برای جذب بازیکن کرده‌ایم، شاید به اندازه قیمت یکی از بازیکنان تیم‌های بزرگ لیگ است. در حقیقت باید گفت که تیم ما زیر 11 میلیارد بسته شده است.

طبق گفته شما هیچ ارگان دولتی نمی‌تواند در لیگ برتر تیمداری کند ولی چرا استقلال و پرسپولیس با حمایت دولت در مسابقات شرکت می‌کنند؟ اگر قانون برای آنها منعی ندارد چرا برای تیمی مثل پارس جنوبی منع دارد؟

من در این رابطه اطلاعات زیادی ندارم ولی فکر می‌کنم که آن دو باشگاه مجوزی داشته باشند که دولت می‌تواند از سرمایه‌های خود به آنها کمک مالی کند و باید پذیرفت که وزارت نفت تا الان در حق پارس جنوبی کوتاهی نکرده و به هر طریقی به این باشگاه کمک مالی کرده است. آقای زنگنه خیلی می‌خواهد به تیم‌های نفتی کمک کند ولی متاسفانه دست او را بسته‌اند. همانطور که می‌دانید سازمان بازرسی کل کشور وارد این مسائل شده است و در حال فشار به نهادهاست که از کمک‌ به تیم‌های لیگ برتر منصرف شوند. با وجود این ما در حال رایزنی هستیم تا مشکلات مربوطه را حل و فصل کنیم.

آقای کمالوند در مصاحبه خود تاکید کرده که «مرادی سرپرست باشگاه به من گفت که سازمان بازرسی به من گفته است که حق هزینه کردن نداریم و به همین دلیل نمی‌شود بلیت بازگشت به جم تهیه شود». داستان بلیت‌ها چه بود؟

در این مورد باید بگویم وقتی ما نمی‌توانیم به‌طور مستقیم از وزارت نفت پولی برای تهیه بلیت دریافت کنیم، باید چکار کنیم؟ به همین دلیل بود که نتوانستیم برای بازیکنان و کادر فنی تیم بلیتی تهیه کنیم.

به این ترتیب، آیا پارس جنوبی عصر پنجشنبه در ورزشگاه تختی‌جم به مصاف سپاهان می‌رود یا خیر؟

تا پنجشنبه زمان زیادی در پیش داریم (بدین معنی که احتمال لغو شدن بازی وجود دارد) اما ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم تا این خوشحالی از مردم شهرستان جم و دیگر شهرستان‌های استان بوشهر گرفته نشود. به هر حال پارس جنوبی حالا دیگر همه‌چیز مردم شهر جم شده است و اگر این را از آنها بگیریم آنها دیگر چیزی برای شادمانی نخواهند داشت.

خبرگزاری تسنیم در گزارش روز گذشته خود نوشته بود که « اعضای تیم پارس از ابتدای فصل تاکنون، 10 تا 20 درصد از مبلغ قرارداد خود را دریافت کرده‌اند» ولی چیزی که اطلاعات ما می‌گوید کادرفنی و بازیکنان بیشتر از این دریافتی داشته‌اند. درصد دقیق دریافتی‌ها چقدر است؟

در این رابطه باید بگویم که به جز سپاهان و تراکتورسازی، تنها تیمی که زودتر از بقیه تیم‌ها توانست 30 درصد از مبلغ قرارداد بازیکنان و کادرفنی را پرداخت کند، تیم پارس جنوبی‌جم بود. این بدین معنی است که بازیکنان و کادرفنی پارس از نظر دریافتی مشکلی نداشته‌اند. این در حالی که ما برای تیم چهار اردو در مناطق مختلف کشور برپا کرده‌ایم.

به هر حال پارس جنوبی در این روزها شرایط سختی را سپری می‌کند، شرایطی که دو سال پیش نفت تهران سپری کرده بود و حالا می‌بینیم که از آن تیم فقط نام آن به یاد مانده است. مساله ناراحت‌کننده این است که نماینده جنوب استان در این ماجرا دقیقا چه‌کاری انجام داده است. در روزهای که دیگر نماینده‌های استان‌های نفت‌خیر دیگر برای حل مشکلات تیم‌های لیگ برتر خود به دنبال راهکارهایی بودند، خانم الماسی برای پارس جنوبی آیا کاری انجام داد؟ متاسفانه باید گفت که حمایت‌های نماینده جنوب استان از پارس جنوبی در حد حرف بوده و این واقعا مایه تاسف است. مساله بعدی که باید گفت این است که چرا دولت میان تیم‌های پایتخت‌نشین و تیم‌های نفتی فرق می‌گذارد؟ استان بوشهر با توجه به ذخایر گازی و نفتی که دارد در واقع یکی از ثروتمندترین استان‌های کشور است ولی این در حالی است که تیم فوتبال پارس جنوبی‌جم نمی‌تواند از سرمایه‌های استان استفاده کند و نکته تاسف‌بارتر این است که همان پول‌ها به جیب دو تیم پایتخت‌نشین می‌رود. البته در اینجا وزارت نفت هم تا الان واکنش خوبی نداشته، در واقع آنها باید وضعیت تیم‌های نفتی را خیلی زودتر از اینها مشخص می‌کردند تا این روزها را نبینند. امیدوارم که حداقل مسوولان و نمایندگان کشوری ابتدا وضعیت مردم را ببینند و بعد چنین قوانینی را تصویب کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: