bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۲ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴
اصولا وجود كودكان خياباني در جامعه نشان دهنده اين است كه جامعه حالت كار‌كردي خود را از دست داده است. جامعه كار‌كردي جامعه‌ای است كه تمام بخش‌هاي آن با هماهنگي كار كند. منظور از جامعه غير كار‌كردي، آن است كه...
بامداد24/علی پورتنگستانی: کودکان کار به کودکان کارگری گفته می‌شود که به‌صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته می‌شوند که این امر آنها را در بیشتر اوقات از رفتن به مدرسه و تجربه دوران کودکی بی‎بهره می‌سازد و سلامت روحی و جسمی آنها را تهدید می‌کند. کار کودک نزد بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی فعالیتی استثماری تلقی می‌شود. 

اصولا وجود كودكان خياباني در جامعه نشان دهنده اين است كه جامعه حالت كار‌كردي خود را از دست داده است. جامعه كار‌كردي جامعه‌ای است كه تمام بخش‌هاي آن با هماهنگي كار كند. منظور از جامعه غير كار‌كردي، آن است كه يك يا چند بخش آن البته (البته از لحاظ ساخت اجتماعي مورد ‌نظر ) به‌درستي و با هماهنگي ساير بخش‌ها كار نكند. زماني كه بخش‌هايي از جامعه دچار حالت كاركرد ناصحيح شود، تعادل در بسياري از بخش‌هاي اجتماعي‌، اقتصادي‌، فرهنگي و سياسي و جمعيتي به‌وضوح و فراواني به چشم مي‌خورد و مي‌تواند منجر به ظهور و برو انواع آسيب‌هاي اجتماعي از جمله كودكان خيابان شود.

به همین دلیل سازمان‌های مختلفی برای حمایت از این کودکان به وجود آمده است که یکی از این سازمان‌ها، جمعیت امداد دانشجویی امام‌علی (ع) است که با افتتاح نمایشگاه‌های مختلف، خلاقیت و توانایی کودکان کار را به جامعه نشان می‌دهد. ‌
مسئوول جمعیت امداد دانشجویی امداد امام‌علی (ع) در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: سازمان جمعیت امداد امام‌علی (ع) حدود 15 سال است که در شهر‌های مختلف کشور در زمینه مشکلات اجتماعی در اماکنی تحت عنوان (خانه ایرانی) تشکیل شده است ولی در بوشهر حدود یک سال و نیم است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

علی برزگر در ادامه با بیان این‌که آثار‌های ارائه شده  در نمایشگاه و لاویز حاصل فعالیت 10 کودک است، افزود: این کودکان به‌مدت هفت ماه در کلاس‌های اموزشی ما شرکت کردند و هدف ما ایجاد اعتماد به‌ نفس و شکوفایی استعدادهای آنها در این کلاس‌ها بود، چرا‌کودک کار معضل نیست بلکه کار کودک معضل است.
روابط عمومی جمعیت امداد دانشجویی امام‌علی (ع) نیز هدف اصلی این سازمان را فراهم کردن کار به کودکان و زنان تحت آسیب‌های اجتماعی و آموزش مهارت لازم به آنها برای داشتن یک زندگی راحت و بدون دردسر دانست.

رضا عنصر‌سیار با بیان این‌که تعداد آثار موجود در نمایشگاه دلاویز 23 قاب عکس است، افزود: نمایشگاه دلاویز از روز شنبه در عمارت امیریه افتتاح شده است و روز 16 مهرماه با تقدیر از کودکان صاحب آثار به پایان می‌رسد.
وی با بیان این‌که تعداد کودکان حاضر در این سازمان 11 نفر است که شامل پنج دختر و شش پسر هستند، تصریح کرد: برنامه این کودکان در کلاس‌های این سازمان به این شکل بوده است که هفته‌ای یک جلسه به مناطق مختلف شهر می‌رفتند و عکاسی می‌کردند و هفته‌ بعد، از عکس‌های آنها رونمایی و نقطه ضعف و قوت آنها مشخص می‌شد.

عنصر‌سیار با اشاره به نحوه انتخاب عکس‌ها افزود: حدود یک ماه قبل از برگزاری نمایشگاه به برخی از این کودکان دوربین عکاسی داده شده بود و هر کدام از آنها به‌همراه مددکار مخصوص خود با انتخاب محل مورد نظر برای عکاسی، از آن محل عکاسی کرده و ما با توجه به کیفیت عکس‌های گرفته شده، عکس‌های مورد نظر را انتخاب کرده‌ایم.
مسوول تیم ممدجویان استان هم در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: هدف اصلی از ایجاد این نمایشگاه، حمایت از کودکان کار و نشان دادن توانایی و خلاقیت آنها در جامعه است تا نگرش افراد جامعه نسبت به آنها تغییر کند.

ساره واعظی با بیان این‌که استقبال خوبی از نمایشگاه به عمل آمده است، یادآور شد: این نمایشگاه با تلاش‌های استاد این کودکان، آقای کرمی و مسوول جمعیت امام‌علی (ع)، آقای برزگر و با همکاری شورای بندر بوشهر ایجاد شده است.
وی با اشاره به نام نمایشگاه خاطرنشان کرد: دلاویز، نام کودکی است که به دلیل مشکلات اجتماعی، مشغول به کارهای سخت خیابانی شده بود و علاقه زیادی به حضور در کلاس‌های آموزشی این مجموعه داشت ولی به‌علت فشار‌های ناشی از کار خیابانی فوت کرد.

واعظی در پایان تصریح کرد: در واقع ما با ایجاد این نمایشگاه، بخش کوچکی از توانایی این کودکان را به نمایش گذاشتیم و به جامعه فهماندیم که این کودکان هم عضوی از جامعه ما هستند و نباید آنها را از هر گونه امکاناتی محروم سازیم، زیرا همین کودکان هستند که آینده جامعه و کشور را می‌سازند.

حال به قسمتی از بيانيه كودكان كار به مناسبت روز جهاني مبارزه با كار كودك بنگریم:
هميشه كسي كه كار شايسته‌اي انجام مي‌دهد، مورد تحسين قرار مي‌گيرد ولي ما با اين‌كه كار خوب انجام مي‌دهيم، مورد تحسين قرار نمي‌گيريم. ما همه كودك هستيم و دنياي آزاد خودمان را مي‌خواهيم. ما فقط نمي‌خواهيم در خيابان‌ها باشيم، مي‌خواهيم در كنار خانواده خود باشيم، بازي كنيم، درس بخوانيم و از امكانات ديگري هم بهره‌مند باشيم. ما كودكان مي‌خواهيم از احترام، آسايش، پوشاك و تغذيه سالم برخوردار باشيم. كودكان كار دوست دارند از علم و آگاهي و آموزش بهتري برخوردار باشند».

به هر حال در صورتي كه نتوان از اين كودكان حمايت‌هاي همه‌جانبه كرد، بسياري از آنان در آينده نه چندان دور در صف مجرمان جامعه يا به عبارتي در صف باجگيران قرار مي‌گيرند و بهتر است هزينه‌اي كه در آينده براي مقابله با جرم در نظر گرفته مي‌شود، امروز براي باسواد شدن و ديگر حمايت‌هاي اجتماعي كودكان ياد شده صرف شود. چه‌بسا استعداد‌های نهفته‌ای در میان این کودکان وجود دارد که آینده کشور را با حمایت از آنها می‌توان تامین کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: