bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۳۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
روایت احمد بارگاهی از فعالیت‌های سازمان فرهنگی... شهرداری بندر بوشهر؛
داود علیزاده: از سال گذشته ایران با بحران‌های مختلفی روبرو شد که تمام فعالیت‌های کشور را تحث تاثیر قرار داد. بحران‌هایی که گاهی تنها محدوده کشور ایران بوده است وگاهی فراگیری آن همچون کرونا تمام جهان را دربرگرفته است.

داود علیزاده: 

از سال گذشته ایران با بحران‌های مختلفی روبرو شد که تمام فعالیت‌های کشور را تحث تاثیر قرار داد. بحران‌هایی که گاهی تنها محدوده کشور ایران بوده است وگاهی فراگیری آن همچون کرونا تمام جهان را دربرگرفته است.

در مساله کرونا تمرکز افکار عمومی برفعالیت جامعه پزشکی و درمان بود که با تمام توان تلاش خود را انجام دادند که جای تقدیر وتشکر همیشه باقی است. با این حال ارگان‌های دیگری نیز شبانه‌روزی به خدمت و انجام فعالیت‌های گوناگون پرداختند تا از بار کادر درمان کم کنند و عواقب وجوانب شیوع کرونا را کاهش دهند و چه بسا اگر فعالیت این گروه‌های خدوم نبود اینک بوشهر با وضعیت اسفباری روبرو بود.

بوشهر آخرین استانی بود که کرونا به آن راه یافت و در وضعیت شیوع کرونا نیز با تمام توان درمقابل آن ایستاد تا حتی نسبت به استان‌های همجوار نیز وضعیت بهتری داشته باشد. سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر یکی از ارگان‌هایی است که با فعالیت شبانه‌روزی در دو حیطه شهری و مجازی و با انجام اقدامات سازنده و کارساز نقش موثری را در کنترل و جلوگیری از شیوع کویدد ۱۹ در شهر بوشهر داشته است.

این سازمان از بدو ورود کرونا به استان فارغ از هر ماجرایی نظیر استیضاح یا استعفای شهردار و... بحران اقتصادی، مناسبات اواخر سال و اوایل سال، به وظایف خود در امر فرهنگ‌سازی، آگاهی‌بخشی و تسهیل گندزدایی شهر به‌منظور جلوگیری از اپیدمی کرونا در بوشهر عمل کرد.

این در حالی بود که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردار بندر بوشهر از پیش برای اسفندماه برنامه‌های فرهنگی هنری متعددی را در قالب هفته بوشهر برنامه‌ریزی و مصوب کرده بود؛ اما امنیت جانی و روانی شهروندان بوشهری را در اولویت قرار داد و با لغو برنامه‌های تجمعی از ظرفیت فضای مجازی برای پخش ویژه‌برنامه‌های هفته بوشهر استفاده کرد و توانست گوشه‌‌ای از تاریخ، فرهنگ، هنر و میراث گران‌بهای بوشهر را نه‌تنها به هم‌استانی‌ها بلکه به هم‌وطنان معرفی و شناسایی کند.

افزون بر این، در کنار این پخش این برنامه‌ها با هدف ارتقای آگاهی و اطلاعات شهروندان بوشهری به تهیه و انتشار موشن‌گرافیک و کلیپ‌ و پوسترهای آموزشی با موضوع کرونا اقدام کرد تا بستر مناسب را برای جدی گرفتن این ویروس از سوی شهروندان فراهم آورد.

همچنین با راه‌اندازی مسابقاتی چون «چالش خاله خورشید»، مسابقه شیرینی‌پزی «نیمه برات»، مسابقه «بالکن خانه ما» و... کوشید فضای شادی را برای شهروندان در روزهای کرونایی ایجاد و آنها را راغب به انجام کارهای انرژی‌بخش در این روزها کند.

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر همچنین به‌منظور حمایت از قشرهای کم‌درآمد شهر در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود به پخش بسته‌های بهداشتی در مناطق جنوبی و کمتر برخوردار بوشهر نظیر تنگک‌ها، امامزاده، هلیله، بندرگاه، سرتل و... اقدام کرد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در این‌باره به بامداد جنوب گفت: کرونا ویروسی است که باید آن را جدی گرفت؛ چراکه این ویروس به‌شدت مسری است و تنها با پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان آن را کنترل کرد. با توجه به اینکه بسیاری از مشاغل بر اساس مصوبه وزارت بهداشت تعطیل شدند، معیشت مردم سخت شد. چون این ویروس از یک‌سو سلامت افراد را هدف قرار داد و از سوی دیگر اقتصاد جامعه را فلج کرد که در این میان طبقه کارگری و کم‌درآمد بیش از سایر قشرهای جامعه در مضیقه قرار گرفتند؛ از این‌رو ما تصمیم گرفتیم با تهیه و پخش بسته‌های بهداشتی شامل دستکش، ماسک، ژل و مواد ضدعفونی‌کننده در مناطق کمتر برخوردار شهر در تأمین امنیت سلامت جسم و روان شهروندان مفید واقع شویم.

احمد بارگاهی در ادامه به اهمیت فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی جامعه در خصوص کرونا و راه‌های خودمراقبتی اشاره کرد و یادآور شد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر از همان روزهای آغاز شیوع کرونا ضمن تعطیلی کلیه فعالیت‌های فرهنگی هنری تجمعی و ویژه‌برنامه‌های هفته بوشهر و اماکن زیرمجموعه سازمان از جمله کتابخانه‌ها، فرهنگسراها، چمن‌های مصنوعی، خانه‌های بازی از حداکثر ظرفیت خود در راستای مبارزه با کرونا استفاده کرد. این سازمان با اختصاص سازه‌های تبلیغاتی سطح شهر و سازه‌های بین بولواری به موضوع مبارزه با کرونا و نصب ده‌ها بنر و بیلبورد حاوی آموزه‌های بهداشتی، روش‌های پیشگیری از بیماری و توصیه‌های ایمنی، منع مسافران از زدن چادر در نوار ساحلی در ایام نوروز و تعطیلات و... سعی کرد در کنترل کویدد ۱۹ در بوشهر مؤثر باشد.

به گفته بارگاهی، بازدید از خط تولید مواد ضدعفونی و سفارش بسته‌های بهداشتی مقابله با کرونا برای توزیع رایگان در بین شهروندان بوشهری، بازدید از کارگاه‌های ماسک‌سازی با مجوز دانشگاه علوم پزشکی، خریداری و راه‌اندازی دستگاه فوگر برای ضدعفونی معابر و خیابان‌های شهر و... از دیگر اقدامات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردار بندر بوشهر در زمینه مبارزه با کرونا است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در ادامه همچنین به اقدامات این سازمان در ایام نوروز و همراهی تشکل‌های مردمی و نهادهای دولتی در کنترل مبادی ورودی و خروجی با هدف مهار کرونا در استان اشاره کرد و افزود: این با توجه به اینکه یکی از وظایف شهرداری بندر بوشهر و به‌تبع سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری پشتیبانی از نیروهای مردمی، نیروی انتظامی و هلال‌احمر در مبادی ورودی شهر در روزهای بحرانی کرونا در ایان نوروز بود، سازمان فرهنگی شهرداری به همکاری کلیه ادارات، سازمان‌ها، معابر و خیابان‌های پرتردد و... را در چندین نوبت ضدعفونی کرد.

وی با اشاره به تجهیز کانکس‌های ورودی شهر از سوی شهرداری، خاطرنشان کرد: همچنین شهرداری بوشهر در مبادی ورودی شهر با قرار دادن کانکس‌های مجهز در اختیار هلال‌احمر و نیروهای انتظامی و تهیه تجهیزات و وسایل بهداشتی، همچنین تأمین مواد غذایی افراد حاضر در بازرسی ورودی شهر در راستای کنترل این بیماری و جلوگیری از ورود آن به این بندر تلاش کرد.

بارگاهی همچنین با بیان اینکه برای کنترل ویروس کرونا در بوشهر با همکاری اداره کل زندان‌های استان اقلام بهداشتی میان زندانیان کم‌بضاعت و نیازمند از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر پخش شد، گفت: برخی از زندانیان توانایی تهیه اقلام بهداشتی را ندارند و همین مسأله ممکن است نگرانی‌هایی را برای خانواده این عزیزان در پی داشته باشد. از رو، سازمان با توزیع بسته‌های بهداشتی تلاش کرد به سهم خود در تأمین سلامت خانواده‌ زندانیان نقش داشته باشد.

به گفته بارگاهی، در ادامه برنامه‌های حمایتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در حمایت از طبقات آسیب‌دیده و ضعیف جامعه از کمپ ترک اعتیاد «میلاد دوباره» بازدید شد و در جریان این بازدید، مقادیر قابل‌توجهی اقلام بهداشتی از قبیل ژل‌های ضدعفونی، کلاه، کتاب و ماسک به افراد حاضر در این کمپ ترک اعتیاد برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در بندر بوشهر توزیع شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر به فرایند شناسایی، جذب و ساماندهی متکدیان و کودکان کار در سطح شهر با هدف کنترل کرونا در بوشهر اشاره کرد و گفت: متاسفانه در هفته‌های گذشته زباله‌گردی کودکان درون سطل‌های زباله، گل‌فروشی و شیشه‌پاک‌کنی کودکان سر چهارراه‌ها و فعالیت‌هایی از این دست، مشکلات ایمنی و بهداشتی را برای خود این عزیزان و سایر شهروندان ایجاد کرده بود. این کودکان علاوه بر مشکلات بهداشتی، از نظر سلامت بدنی و روحی هم با توجه به نداشتن استراحت کافی و تغذیه مناسب دچار مشکلاتی بوده‌اند؛ زیرا آنها به‌شدت در مواجهه با استرس‌ها و فشارهای روانی آسیب‌پذیر هستند؛ بنابراین در چندین نوبت با همکاری اداره کل بهزیستی و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اقدام به شناسایی و جمع‌آوری این کودکان شده است تا هم سلامت آن‌ها تضمین شود هم از شیوع کرونا در سطح شهر جلوگیری شود.

وی در ادامه با تاکید بر نقش پررنگ همکاری‌های مردمی در پیشگیری از شیوع این ویروس منحوس، یادآور شد: از کلیه همشهریان گران‌قدر تقاضا داریم از پرداخت کمک‌های مالی به‌خصوص وجه نقد به کودکان خودداری کنند و در صورت مشاهده کودک کار و یا متکدی در هر کجای شهر، با شماره تلفن گویای ۱۳۷ تماس حاصل بگیرند تا بلافاصله همکاران ما در سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر نسبت به ساماندهی این متکدیان اقدام کنند. همچنین شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا بی‌احتیاطی در خصوص این بیماری، می‌توانند از طریق تلفن گویای ۱۳۷ خدمتگزاران خود را در شهرداری بندر بوشهر در جریان قرار دهند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود. همچنین همشهریان بوشهری می‌توانند از طریق پیج اینستاگرامی سازمان فرهنگی به نشانی bu.farhangi برای دریافت نکات آموزشی و بهداشتی و یا گزارش تخلف، با همکاران ما در ارتباط باشند.

بارگاهی با اشاره به اینکه هرچند امید داشتیم که تا اردیبهشت‌ماه کرونا را در استان شکست بدهیم؛ اما با همه این تلاش‌ها همچنان میزبان این ویروس منحوس در استان هستیم، از این‌رو، ویژه‌برنامه‌های روز ملی «خلیج‌فارس» را نیز با هدف حفظ سلامت شهروندان بوشهر در دوران کرونا محدود به فضای مجازی کردیم، تصریح کرد: از این‌رو فراخوان‌های متعددی را در حوزه‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی با محوریت «خلیج‌فارس» منتشر کردیم که از جمله آن‌ها می‌توان به نواختن مارش نظامی از سوی رزم‌نوازان پایگاه دریایی ارتش جمهوری اسلامی، جشنواره استانی کاریکاتور و کارتون «خلیج‌فارس»، جشنواره شعر «دوبیتی و رباعی خلیج‌فارس»، وبینار «خلیج‌فارس؛ مروری بر چالش‌های گذشته و نگاهی به چشم‌انداز پیش‌رو»، مسابقه «ورزش و مهارت» و... اشاره کرد.

وی همچنین به ویژه‌برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع کرونا در استان در این ماه مبارک نیز کلیه برنامه‌های تجمعی تعطیل شد؛ اما با اختصاص بیلبوردها و با نصب پوسترهایی با محوریت ماه مهمانی خدا سعی کردیم حال و هوای ملکوتی رمضان در این روزهای سخت بر شهر حاکم کنیم. افزون بر این، با برگزاری مسابقه‌های نظیر مسابقه عکس «سفره الهی»، مشارکت در برگزاری ترتیل‌خوانی قرآن کریم در حسینیه عاشقان ثارالله و... تلاش شد که مردم در ویژه‌برنامه این ماه پربرکت ما را همراهی کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: