bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
اهالی روستای چاهک خواهان ورود سازمان بازرسی به پرونده سایت پرورش لارومیگو شدند؛
الهام بهروزی: امروز متاسفانه «توسعه» بهانه‌ای شده است برای استاندار و مدیران استان بوشهر تا آتش به خرمن وجود محیط زیست بزنند، برای‌شان فرقی هم ندارد که این آتش چگونه و در چه حجمی به پا شود. در گوش‌هایشان پنبه تپانده‌اند و هرگونه دوست دارند،

الهام بهروزی

امروز متاسفانه «توسعه» بهانه‌ای شده است برای استاندار و مدیران استان بوشهر تا آتش به خرمن وجود محیط زیست بزنند، برای‌شان فرقی هم ندارد که این آتش چگونه و در چه حجمی به پا شود. در گوش‌هایشان پنبه تپانده‌اند و هرگونه دوست دارند، مجوز صادر می‌کنند خواه در محدوده تالاب دیر- بردستان باشد و خواه در روستای بکر چاهک که یکی از نقاط کم‌نظیر گردشگرپذیر استان بوشهر به‌شمار می‌رود تنها چیزی که برای آن‌ها مهم است همکاری همه‌جانبه با طرح‌‌های غیرکارشناسی‌شده و آسیب‌زننده به محیط زیست و اکوسیستم و زیستگاه‌های طبیعی جانوری و گیاهی منطقه است تا سوءمدیریت خود را در نهایت کمال به نمایش بگذارند.

متاسفانه یکی از طرح‌های غیرکارشناسی‌شده در این استان پروژه پرورش لارو میگو در روستای چاهک است که شرکت لاروپروران جنوب درصدد است به هر قیمتی این طرح را در آن منطقه اجرایی کند. بنا به گفته اهالی این روستا، این شرکت با تصاحب زمینی سه هکتاری در ساحل روستای چاهک به حریم دریا و خوری که در آن محدوده واقع شده است، تجاوز کرده است که آن‌ها در واکنش به این اقدام نامه‌ای اعتراضی خطاب به استاندار بوشهر و ادارات مربوطه نوشته‌اند.

ظاهرا شرکت لاروپروران جنوب مجوز خود را در سال ۹۱ در سه هکتار از اراضی روستای چاهک برای راه‌اندازی سایت پرورش لارو میگو گرفته است که بخشی از آن در حریم دریا و بخشی در حریم خور گزکی قرار دارد. اتفاقا همان سال اجرای این پروژه با مخالفت اداره‌کل حفاظت محیط زیست متوقف شد تا اینکه این شرکت دوباره در سال ۹۸ با اخذ مجوزهای فراشهرستانی از دستگاه‌های چون استانداری، فرمانداری، شیلات، امور اراضی و جهاد کشاورزی استان و... اقدام به تسطیح زمین‌های مذکور برای احداث پروژه کذایی کرد که در این اقدم ۲۰ اصله درخت کنار که قدمتی ۱۵۰ ساله داشتند در زیر خاک مدفون شدند. افزون بر این ۲۰ متر به حریم دریا تجاوز کرد و همچنین حریم خور گزکی را در هم‌نوردید و تا ۴ متری آن پیش رفت که این اقدام اعتراض شدید دوستداران محیط زیست و سمن‌‌های استان را به‌دنبال داشت و آن‌‌ها با تشکیل حلقه انسانی به دور آن زمین مانع از ادامه فعالیت صاحب طرح شدند.

ولی شرکت لاروپروران جنوب بنا به گفته یکی از فعالان محیط زیستی روستای چاهک ادعا کرده است که این طرح را در این روستا اجرایی خواهد کرد و مجوزهایش را از مرکز استان خواهد گرفت که اگر این ادعا محقق شود باید کم کم با طبیعت بکر و چشم‌نواز روستای چاهک وداع کرد؛ چراکه این روستا به‌دلیل برخورداری از سواحل بکر و کم‌نظیر نقش بسیار تاثیرگذاری را در گردشگری استان ایفا می‌کند و اجرای چنین طرح‌هایی خواه ناخواه موجب تخریب بخش زیبایی از طبیعت و سواحل این روستا و آلودگی دریا می‌شود.

شرکت لاروپروران جنوب که به دلیل مخالفت دوستداران محیط زیست و اهالی روستای چاهک مجوزهای این طرح را از مرکز استان اخذ کرده است، به دلیل تجاوز به حریم دریا و خور با مقاومت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان روبه‌رو شده است؛ چراکه به گفته اهالی روستای چاهک، اجرای طرح پرورش لارو میگو در این روستا از اساس اشتباه است و متاسفانه مالک این سایت تاکنون با تهدید و استفاده از قدرت توانسته یکهتازی کند و متاسفانه آقای تولیده، رئیس قبلی محیط زیست شهرستان گناوه هم قربانی مخالفت با این طرح شد اما ما اهالی روستا دست از مخالفت نمی‌کشیم و چند مدت پیش با تهیه و ارائه گزارشی در خصوص غیرقانونی بودن جانمایی این سایت در چاهک با ذکر ۱۳ ایراد محیط زیستی به آقای قلی‌نژاد، مدیرکل محیط زیست استان بوشهر پیگیر موضوع شدیم که خوشبختانه آقای قلی‌نژاد پس از مطالعه این گزارش از آقای عبداللهی رئیس فعلی اداره محیط زیست شهرستان گناوه خواست تا موضوع را مورد بررسی قرار دهد که آقای عبداللهی هم پس از بازدید از سایت مخالفت خود را با اجرای طرح در آن محدوده به فرمانداری اعلام کرد؛ اما شرکت لارپروران جنوب همچنان مصرانه با همکاری افرادی در حال اعمال فشار خود بر شهرستان برای اجرای طرح است.

حال بر اساس شنیده‌ها قرار است که مدیرکل اداره حفاظت‌ محیط زیست استان بوشهر در آخر هفته جاری بازدیدی از این پروژه در روستای چاهک داشته باشد و پس از این بازدید تصمیم نهایی را در خصوص اجرای این طرح اتخاذ می‌کند که بنا به ادعای اهالی این منطقه، مجوز این طرح درست در محدوده‌ای صادر شده است که فاصله ۷۵۰ متری آن با روستا نیز رعایت نشده است و عملاً راه‌اندازی آن در این محدوده به طبیعت بکر و موقعیت گردشگری روستا آسیب جدی وارد می‌کند. همچنین این طرح سه هکتار زمین را در بر می‌گیرد که در خود حدود ۵۰ درخت کنار که اغلب عمری ۱۵۰ ساله دارند و جزء لاینفک جاذبه‌های طبیعی این روستا به‌شمار می‌روند و اگر این طرح اجرایی شود تمام این درختان یا در خاک مدفون می‌شوند یا قطع.

از این‌رو، به دلیل وجود درخت کهنسال کنار -که یکی از گونه‌های گیاهی کم‌نظیر بومی به‌شمار می‌روند- در محدوده این طرح، پای منابع طبیعی هم به این موضوع باز می‌شود که وظیفه صیانت و محافظت از گونه‌های گیاهی و طبیعی استان را برعهده دارد. این در حالی است که پیش از این شرکت لاروپروران جنوب برای تسطیح محدوده سایت تعدادی از این درختان را زیر خاک مدفون کرده است و همین مساله به‌شدت اعتراض دوستداران طبیعت و محیط زیست استان بوشهر را به‌دنبال داشته است.

متاسفانه مطالبه‌گران گناوه‌ای و اهالی روستا چاهک امروز در مقابل قدرت لابی و رانت استان عاجز مانده‌اند و آن‌ها تنها خواستار حفظ طبیعت بکر و مراتع حاصلخیز روستای خود هستند و از مسوولان و استاندار بوشهر این مطالبه بحق را دارند که دست سوداگران را از طبیعت و سواحل بکر استان به بهانه توسعه و رونق تولید کوتاه کنند اما متاسفانه آن‌ها با مشاهده حمایت‌های شبهه‌دار استانداری بوشهر از چنین طرح‌هایی مایوس شده‌اند و خواهان ورود اداره‌کل بازرسی استان به این موضوع شده‌اند! چراکه استاندار بوشهر ظاهرا گوش شنوایی برای فریاد دادخواهی اهالی این روستا ندارد.

یکی از اهالی روستای چاهک در خصوص مهم‌ترین دلایل مخالفتشان با اجرای سایت لارو میگو در این روستا به بامداد جنوب گفت: تخریب منابع آب، نابودی مراتع، آلودگی‌های محیط زیستی، تجاوز به حریم خور و دریاخواری از مهم‌ترین دلایل مخالفت ما با این پروژه است چراکه اجرای این طرح برابر است با تخریب‌های بیشتر از سوی زمین‌خواران در این منطقه که سوء‌مدیریت مدیر ارشد استان در این زمینه بر همه ما روشن و مشخص شد که با بی‌توجهی به خواسته‌های ما اهالی روستا عملا موافقت خود را با از بین بردن فعالیت‌های روستایی دارد نشان می‌دهد که این رویکرد موجب ناامنی و نارضایتی جامعه می‌شود.

علی زارعی در ادامه با تاکید بر اینکه ارجاع پرونده این سایت از فرمانداری گناوه به استانداری نشان از بحق بودن مطالبه اهالی روستا دارد که البته این اقدام نمایانگر ضعف و ناتوانی شهرستان در تصمیم‌گیری نهایی است، افزود: خوشبختانه اداره‌کل محیط زیست استان بوشهر به‌دلیل حریم‌شکنی این پروژه به‌شدت با آن مخالفت کرده است اما متاسفانه ظاهرا مخالفت محیط زیست برای جریان قدرت در استان اصلا معنا و مفهومی ندارد. بنابراین برای رسیدگی به این خواسته بحق‌مان خواهان ورود آقای شهبازی، مدیرکل بازرسی استان به پرونده هستیم شاید استاندار بوشهر در این صورت به خود بیاید و دست از تصمیم‌گیری‌های غلط در حوزه محیط زیست و طبیعت بکر استان بردارد.

وی با تاکید بر اینکه باندهای زمین‌خوار همیشه فقط دنبال هدف‌های شوم خود هستند، یادآور شد: متاسفانه خبر برگزاری نشستی از سوی استانداری با مشارکت ادارات و سازمان‌های حامی طبیعت با فشار نماینده شرکت لاروپروران جنوب و به‌منظور تخریب محیط زیست در قالب ویدئوکنفرانس حکایت‌های شنیدنی از نابسامانی حکومت در جای جای ایران اسلامی دارد. هشت سال مقاومت اهالی چاهک در برابر تخریب طبیعت بکر این روستا و رویایی آن‌ها با این طرح غیرکارشناسی‌شده و همراهی یاوران سبزاندیش طبیعت، فعالان اجتماعی، انجمن‌ها، سمن‌ها، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران متعدد با اهالی برای جلوگیری از اجرای آن در چاهک کفایت می‌کند برای نشان دادن سوءمدیریت مدیران ارشد استان که تمام این ایستادگی‌های مقابله با قدرت تحمیلی از بالادست را به منصه ظهور گذاشته است. متاسفانه بی‌توجهی مسوولان استانی به اظهارات نمایندگان خود در شهرستان، نمایانگر نداشتن قدرت در مقابل این هجوم سازمان‌یافته و لابی‌های پشت پرده است. البته وجود نارضایتی‌های گسترده در سطح شهرستان بیش از آنکه بیانگر بی‌کفایتی و سوءمدیریت مسوولان سفارشی باشد، نشانگر مطالبه‌گری و آگاهی آنها است. اگر غیر از این است که واگذاری و تخریب‌ها در این شهرستان با انبوه مخالفت‌ها مواجه نمی‌شد. متاسفانه صدور مجوزهای غیرقانونی این طرح بدون دخالت شهرستان و در نظر گرفتن مسوولان شهرستانی حاکی از رسوخ فساد و جریان قدرت در این پروژه دارد ما آلام خود را در سکوت فریاد زدیم اما مسوولان خود را به کری زده‌اند اما یک روز تاوان این تصمیمات نابخردانه و ناحق را خواهند داد.

در پایان یادآوری می‌شود، استانداری بوشهر که در طول هفت سال از عمر دولت تدبیر و امید نتوانست کارنامه درخشانی از خود در این استان به‌جای بگذارد با صدور مجوزهای شبهه‌دار در نقاط بکر و ارزشمند استان سوءمدیریت خود را برای مردم این خطه به یادگار گذاشت تا لعن و نفرین آن‌‌ها را برای همیشه بدرقه راه خود کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: