bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۷۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۳ - ۳۰ آبان ۱۳۹۹
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
داود علیزاده: شروع فصل مهاجرت پرندگان به استان بوشهر و همچنین گذر فصل شکار بهانه‌ای شد که بامداد جنوب با فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت‌وگویی ترتیب بدهد که در ادامه می‌خوانید.

داود علیزاده

شروع فصل مهاجرت پرندگان به استان بوشهر و همچنین گذر فصل شکار بهانه‌ای شد که بامداد جنوب با فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت‌وگویی ترتیب بدهد که در ادامه می‌خوانید.

با شروع فصل مهاجرت پرندگان به بوشهر، محیط زیست چه اقدامات خاصی در نظر گرفته است؟

با آغاز مهاجرت از اوایل پاییز تا اوایل بهار که این پرندگان از مناطق تالابی استان مهاجرت می‌کنند، عملیات پایش و جلوگیری از تخلفات شکار و صید و همچنین فعالیت‌های پرنده‌نگری توسط کارشناسان و محیط‌بانان استان تشدید می‌شود. تنویر افکار عمومی در حفاظت از این مهمانان و آموزش کارکنان محیط‌زیست و همچنین جوامع محلی در برخورد مناسب با آنها و رعایت اصول پیشگیری از بروز بیماری‌ها ازجمله آنفلوانزا فوق حاد پرندگان از سایر اقدامات در حال انجام است.

در حال حاضر مجوز شکار در استان بوشهر برای شکارچیان صادر می‌شود؟

در حال حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های مرتبط در سال جاری هیچ‌گونه پروانه شکاری صادر نشده است. در سال قبل به‌طور محدود مجوز شکار پرندگان آبزی و کنار آبزی غیر حمایتی برای پرندگان تالابی در مناطق خارج از تحت مدیریت صادر شد.

چه گونه‌های در انقراضی در فصل مهاجرت به بوشهر مهاجرت می‌کنند؟

تنوع زیادی از پرندگان آبزی و کنار آبزی در فصل زمستان به مناطق تالابی استان بوشهر مهاجرت دارند که بیش از 110 گونه را شامل شده در بین آنها غاز پیشانی‌سفید کوچک و پلیکان پا خاکستری از جمله گونه‌های ارزشمندتر هستند.

طرح تعدیل و حفاظت از آهوان خارگ که در این یکی دو سال اخیر سوژه شده بود به کجا رسید؟

با توجه به افزایش آهوان خارک که در حال حاضر بیش از هزار رأس می‌باشند و کاهش شدید سطح زیستگاهی تعدیل آنها اجتناب‌ناپذیر است. در اوایل دهه اخیر چند نوبت تعدیل انجام شد، اما به‌واسطه وجو برخی مشکلات و لزوم هماهنگی‌ها این تعدیل در چند سال گذشته انجام‌نشده است.

احتمال اجرای این طرح در سال جاری وجود دارد؟

بله در سال جاری با مکاتبات صورت گفته قبلی و برنامه‌ریزی جلسات هم‌اندیشی با مسوولین و مردم خارگ این طرح مدیریت جمعیتی اجرایی خواهد شد.

طرح پایش زیستگاه‌های پلنگ که قرار بود در پاییز در استان بوشهر صورت بگیرد تا چه مرحله‌ای پیش رفته است؟

برنامه پایش به‌صورت مستمر توسط کارکنان شهرستان‌های تابعه محیط‌زیست در حال انجام است و حتی‌الامکان با دوربین تله‌ای و... این فعالیت‌ها تداوم دارد. بیشتر فعالیت‌ها در شهرستان‌های دشتستان، تنگستان و دشتی که بیشترین رکورد مشاهده پلنگ داشته‌اند؛ اما در سایر شهرستان‌ها هم این فعالیت‌های پایشی صورت می‌پذیرد.

برنامه‌های آموزشی در این رابطه همچنان ادامه دارد یا به خاطر کرونا با مشکل مواجه شده‌است؟

برنامه‌های آموزشی به‌صورت چهره به چهره با توجه به شیوع کرونا و از طرفی آموزش دانش آموزان با توجه به تعطیلی مدارس کند شده است، هرچند برنامه‌ریزی لازم جهت تداوم این فعالیت‌ها در استان نیز با همکاری اداره کل و دبیرخانه پلنگ ایرانی در دشتستان انجام‌گرفته است.


کشورهای ثروتمند عربی از بزرگ‌ترین واردکنندگان قاچاق پرندگان شکاری هستند و ایران به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت شمال به جنوب پرندگان شکاری و هم‌چنین مسیر ترانزیت پرندگان قاچاق از سایر کشورها مانند هند، افغانستان، پاکستان و چین درگیر و دار مبارزه با این موضوع است.

هر از گاهی خبر کشف محموله پرندگان قاچاق در استان‌های جنوبی به‌ویژه بوشهر تیتر اخبار رسانه‌ها می‌شود و با همه مبارزه و منعی که دراین‌باره صورت گرفته است، این پدیده همچنان ادامه دارد.

به‌طور مثال در روزهای اخیر فرمانده مرزبانی استان بوشهر از کشف ۲۲ بهله پرنده شکاری قاچاق با تلاش مرزبانان در شهرستان عسلویه خبر داده است.

سردار ولی‌الله رضایی‌نژاد در این خصوص گفت: با اشراف اطلاعاتی مرزبانی استان در پاک‌سازی و پوشش نوار ساحلی و همکاری سپاه پاسداران، محموله پرندگان شکاری درخطر انقراض شامل ۲۲ بهله شاهین و بالابان کشف شد.

به گفته وی دو دستگاه خودروی سواری که قصد قاچاق پرندگان شکاری به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس را داشتند در این عملیات توقیف شدند.

فرمانده مرزبانی استان با اشاره به دستگیری دو متهم در این زمینه افزود: تعداد ۱۴ قفس که ۲۲ بهله پرنده شکاری از نوع شاهین و بالابان در آن نگهداری می‌شد کشف شد.

وی ارزش این پرندگان را ۲۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: هرسال برخی از افراد سودجو برخلاف قوانین و مقررات ملی و بین‌المللی دست به زنده گیری پرندگان شکاری و قاچاق آن‌ها به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس می‌زنند که این اقدام موجب کاهش جمعیت و در خطر انقراض قرار گرفتن این پرندگان ارزشمند در کشور شده است.

به گفته سردار رضایی‌نژاد مرزبانی بوشهر و سایر نهاد‌های نظامی، انتظامی و امنیتی با همه توان در همکاری با یگان حفاظت محیط‌زیست از هرگونه زنده‌گیری و قاچاق پرندگان جلوگیری می‏کنند.

فرمانده مرزبانی استان بوشهر با بیان اینکه بر اساس قانون شکار و صید هرگونه زنده‌گیری و حمل و عرضه پرندگان شکاری ممنوع و غیرقانونی است، تأکید کرد: طبق ماده ۱۳ قانون شکار و صید، سه سال حبس دارد.

بااین‌وجود از اواخر فصل تابستان بسیاری در استان بوشهر و هرمزگان به کوخه نشینی روی می‌آورند. کوخه‌نشینی که از دوران باستان تاکنون در برخی نقاط کشور ایران رواج داشته اکنون به تهدیدی جدی برای پرندگان درحال انقراض در کشور تبدیل شده است.

این روش صید پرندگان اگر چه دردهه‌های اخیر به دلیل کاهش پرندگان شکاری کمیاب و رو به انقراض رفتن نسل آنها، با وضع قوانین و محدودیت های زیست محیطی ممنوع شده اما در برخی نقاط ایران به‌ویژه استان بوشهر همچنان به صورت غیر مجاز وجود دارد.

در این منطقه پرندگان شکاری ازجمله «بحری»، «شاهین» و بالابان‌های بومی یافت می‌شود که صید آن‌ها و سودی که در آن نهفته می‌تواند بسیاری را وسوسه کند.

از سوی دیگر قطر بازار بزرگ صیدهای کوخه‌داران ایرانی است و بندر عسلویه، دیر و کنگان به دلیل نزدیکی به قطر به بارانداز قاچاقچیان پرنده حتی از کشورهای افغانستان، پاکستان و هند تبدیل‌شده است.

پرنده‌های مهاجری که در ایران به دام کوخه‌دارها می‌افتند و سر از کشورهای حوزه خلیج‌فارس درمی‌آورند در کشورهای عربی آموزش شکار آهوبره می‌بینند و دوباره از راه قاچاق وارد ایران می‌شوند تا این بار شیوخ عرب به کمین هوبره‌های ایران در مناطق بیابانی بنشینند.

اگرچه ورود اتباع عربی به همراه پرندگان شکاری به ایران ممنوع است؛ اما آن‌ها اما راهش را یافته‌اند پرنده‌ها را به لنج‌های ایرانی می‌سپارند و خود به اسم تاجر و گردشگر وارد ایران می‌شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر: