bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۰۶۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۸ - ۰۷ تير ۱۴۰۰
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران؛
بامداد جنوب: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر رفع مشکل تهیه و توزیع دوز دوم واکسن کرونا، روند توزیع واکسن در هفته‌های اخیر را تشریح کرد.

بامداد جنوب: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر رفع مشکل تهیه و توزیع دوز دوم واکسن کرونا، روند توزیع واکسن در هفته‌های اخیر را تشریح کرد.

علیرضا رئیسی در آیین اعزام ۹۲ دستگاه پایگاه بهداشت سیار به مناطق عشایری در جمع خبرنگاران بابیان اینکه بعد از وقفه ایجادشده در زمینه تحقیقات واکسن مشکلات برطرف شد افزود: هیچ‌گونه کمبودی در زمینه دوزدوم واکسن‌هایی که تزریق‌شده وجود ندارد و این واکسن‌ها تأمین و توزیع‌شده است.

علیرضا رئیسی با اشاره به فراخوان افراد بالای 70 سال گفت: به دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز ابلاغ‌شده است افراد بالای ۷۰ سال که دوز اول واکسن را دریافت نکرده‌اند نیز با اعلام فراخوان نسبت به دریافت اول واکسن اقدام کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه از هفته آینده قریب به یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن ایرانی و خارجی به‌صورت هفتگی واکسن به دست ما خواهد رسید تصریح کرد: این روند شش هفته ادامه پیدا خواهد کرد و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته حدود ۹ میلیون دوز واکسن به دست ما می‌رسد و به‌محض اینکه پارت اول به دست ما رسید واکسیناسیون افراد ۶۵ سال به بالا را شروع می‌کنیم و هفته بعد نیز فراخوانی برای افراد ۶۰ سال به بالا داریم که در صورت واکسیناسیون آنها فاز دوم به پایان می‌رسد.

رئیسی در خصوص واکسیناسیون بیماران خاص و جانبازان نیز توضیح داد: واکسیناسیون جانبازان ۵۰ درصد به بالا انجام‌شده است و در برخی از استان‌ها نیز جانبازان ۴۰ درصد نیز واکسن دریافت کرده‌اند و جانبازان ۲۰ درصد نیز در فاز بعد واکسینه می‌شوند.

وی بابیان این‌که بازگشایی مدارس با برنامه‌ریزی صورت خواهد گرفت افزود: برای افراد زیر ۱۸ سال واکسن موجود نیست و واکسیناسیون فعلاً شامل حال دانش آموزان نخواهد شد. راننده‌های سرویس مدارس و کارکنان آموزش‌وپرورش واکسینه خواهند شد و نیاز است آموزش‌وپرورش فاصله‌گذاری اجتماعی در کلاس‌ها را رعایت کرده و تعداد دانش آموزان حاضر در کلاس کاهش پیدا کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه به‌شدت به دنبال این موضوع هستیم که واکسیناسیون زودتر انجام شود گفت: خوشبختانه واکسن پاستور در حال نهایی شدن است و درصورتی‌که نتایج بالینی آن با موفقیت طی شود برای افراد زیر ۱۸ سال مفید خواهد بود و می‌توان برای واکسینه کردن این افراد از آن استفاده کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به صدور مجوز اضطراری واکسن پاستور خاطرنشان کرد: مجوز مصرف اضطراری واکسن پاستور نیز تا هفته آینده صادر خواهد شد و سایر واکسن‌ها نیز تا دو ماه آتی وارد بازار خواهند شد و از شهریور ماهانه ۱۰ میلیون واکسن به دست ما خواهد رسید و ما کمبود واکسن نداریم و گروه هدف ما تا پایان امسال واکسینه خواهند شد.

یادآوری می‌شود که پیش‌ازاین نیز در پنجم تیرماه رئیس انستیتو پاستور از استفاده واکسن پاستور برای نوجوانان خبر داده بود.

علیرضا بیگلری، در برنامه تلویزیونی طبیب با بیان اینکه واکسن انستیتو پاستور تنها واکسن در دنیاست که دُز یادآوری دارد، گفت: در آینده نزدیک این واکسن برای رده سنی کودکان و نوجوانان به‌ویژه دانش‌آموزان استفاده می‌شود.

رئیس انستیتو پاستور با بیان اینکه واکسن پاستور کواک در حال کارآزمایی بالینی در کودکان است افزود: واکسن انستیتو پاستور می‌تواند یک گزینه مناسب برای سنین پنج تا هجده سال باشد. ویژگی دیگر این واکسن، طراحی یادآور آن همراه خودش است. مجموع این ویژگی‌ها واکسن پاستور کواک را تبدیل به یکی از معدود واکسن‌های قابل‌توجه در سطح بین‌المللی کرده است.

به گفته وی انستیتو پاستور ایران یک‌صد سال سابقه خدمت به مردم ایران را دارد و ثابت کرده یار دیرین روزهای سخت مردم است. در بحران کرونا هم این موسسه شبکه تشخیص آزمایشگاهی کرونا را در کشور طراحی و اجرا کرد. این موسسه قدیمی‌ترین واحد ساخت واکسن در خاورمیانه است و در حال حاضر دو واکسن کرونا را در دست‌ساخت دارد.

بیگلری در خصوص جزییات آزمون بالینی این واکسن در خصوص کودکان توضیح بیشتری نداده است، بااین‌حال تزریق واکسن کرونا به کودکان همچنان جای تردید دارد. در همین زمینه رئیس اداره بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره علت عدم تزریق واکسن کرونا به کودکان توضیحاتی ارائه کرد.

به نقل از ایسنا، دکتر سید محسن زهرایی درباره دلایل تزریق نکردن واکسن کرونا به کودکان گفت: به‌طورمعمول واکسن فرآورده‌ای است که به یک انسان سالم تزریق می‌شود تا او در آینده هم سالم بماند و بسیار مهم است فرآورده‌ای که با نام واکسن عرضه می‌شود بی‌خطر باشد و انجام این کار و رسیدن به چنین فرآورده‌ای مطالعات بلندمدتی نیاز دارد و در کشور خودمان هم شاهد هستیم مدت‌ زیادی است که تولیدکنندگان واکسن در حال طی مطالعات بالینی هستند و چنین نیست که تا واکسنی تولید شد بلافاصله به بازار تزریق شود، بلکه محصول تولیدشده باید از فیلترهای علمی گذر کند.

به گفته وی در مراحل مطالعاتی روی واکسن معمولاً بالغین را انتخاب می‌کنند که امکان داوطلب شدن دلبخواهی از سوی آنان وجود دارد و امکان بروز عارضه در آنها کمتر است. در فاز یک حجم نمونه بسیار کم است و در صورت اثبات بی‌خطر بودن فرآورده، فاز دوم و سوم به ترتیب با حجم نمونه بیشتر انجام می‌شود و پس از تکمیل مطالعات، واکسن در جامعه استفاده می‌شود؛ اما گروه‌های خاصی همچون خانم‌های باردار، کودکان و... تحت مطالعه قرار نگرفتند.

زهرایی با بیان اینکه بر این اساس نمی‌توان گفت به‌صرف اینکه واکسن بر گروه‌های دیگر اثربخشی و بی‌خطری مناسبی داشته است پس بر روی کودکان و خانم‌های باردار هم قطعاً اثرگذار و بی‌خطر است تاکید کرد: قاعدتاً نیاز به مطالعه داریم. به‌عنوان‌مثال برای کودکان تا مطالعه مشخص صورت نگیرد نمی‌توان اجازه تزریق صادر کرد.

وی با اشاره به اینکه کرونا در کودکان عوارض کمتری نسبت به بزرگ‌سالان ایجاد کرده است، تصریح کرد: البته برخی کودکان هم دچار عوارضی شدن؛ اما گروه هدف اصلی یا چالش اصلی با این گروه سنی نیست. در نتیجه محققین این ریسک را نکردند که واکسن را اول از همه بر کودکان امتحان کنند. پس در نتیجه مطالعات اول بر گروه بالغین انجام می‌شود و در صورت اخذ تاییدیه‌ها مطالعات بر سایر گروه‌ها همچون خانم‌های باردار، کودکان، افراد دچار نقص سیستم ایمنی و... انجام می‌شود و اگر ثابت شود در این افراد هم بی‌خطر است، آن زمان تأییدیه مصرف بعدی برای این افراد را هم اخذ می‌کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: