bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۰۷۰
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۸ - ۰۷ تير ۱۴۰۰
رئیس کل دادگستری استان بوشهر در نشست گرامیداشت هفته قوه قضاییه:
داود علیزاده: هفته اول تیرماه موسوم به هفته قوه قضاییه فرصت مناسبی است تا مدیران این قوه راهبردی و استراتژیک و البته گسترده گوشه‌ای از خدمات ارزشمند خود را بیشتر از قبل عنوان و در معرض قضاوت رسانه‌های ارتباط‌جمعی و افکار عمومی قرار گیرد.

داود علیزاده

هفته اول تیرماه موسوم به هفته قوه قضاییه فرصت مناسبی است تا مدیران این قوه راهبردی و استراتژیک و البته گسترده گوشه‌ای از خدمات ارزشمند خود را بیشتر از قبل عنوان و در معرض قضاوت رسانه‌های ارتباط‌جمعی و افکار عمومی قرار گیرد. همچنین در پایان این هفته، هفتم تیر به مناسبت سالروز شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از اعضای حزب جمهوری، روزی که در تاریخ ایران ماندگارایران اسلامی به پاس معمار اصلی قانون اساسی و اولین رئیس قوه قضاییه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نام روز قوه قضاییه ثبت شد.

به همین مناسبت ظهر سه‌شنبه نشست گرامیداشت هفته قوه قضاییه با حضور رئیس‌کل دادگستری استان بوشهر و جمعی از مسوولان و اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست رئیس‌کل دادگستری استان بوشهر با تبریک آغاز هفته قوه قضاییه گفت: هفته قوه قضاییه فرصتی است که کارکنان دستگاه قضایی کشور، ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های بلند امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی، بتوانند در این فرصت مغتنم کارنامه یک‌ساله دستگاه قضایی کشور را به مردم شریف ایران ارائه دهند.

علی جمادی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله دکتر بهشتی و 72 تن از یارانش افزود: با زیارت قبور مطهر شهدا با آنان عهد و پیمان بستیم که در راه اجرا عدالت و احقاق حق تلاش شود و در واقع بتوانیم ادای دین و تکلیف کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های گرامیداشت هفته قوه قضاییه گفت: در نخستین روز از هفته قوه قضاییه اعضای شورای قضایی، قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با حضور در گلزار شهیدان با شهدای والامقام تجدید بیعت کردند. امنیت کشور مرهون خون مطهر شهداست و شهدا الگویی برای همه مسئولان به‌ویژه دستگاه قضا برای خدمت صادقانه و مخلصانه به مردم هستند.

رئیس‌کل دادگستری استان بوشهر با اشاره به برنامه‌های هفته قوه قضاییه تا هفتم تیر ماه تصریح کرد: در این هفته برنامه‌های مهم و متنوعی تدوین‌شده که سرکشی از زندانیان با همکاری مسئولان استان و بررسی مشکلات و احکام قضایی آنان از آن جمله است و تلاش می‌شود تصمیمات مقتضی در خصوص مواردی که امکان آزادی، یا مرخصی و همچنین تعلیق، آزادی مشروط وجود داشته باشد اتخاذ شود.

جمادی، حضور در مراجع قضایی استان بوشهر را از دیگر برنامه‌ها در هفته قوه قضاییه دانست و خاطرنشان کرد: با حضور در مراجع قضایی و نشست با قضات، کارکنان و مردم تلاش می‌شود پرونده‌هایی که به نحوی رسیدگی آنها طولانی شده برای تسریع در فرایند رسیدگی اقدامات لازم در این خصوص انجام می‌شود.

وی بر تسریع در فرایند دادرسی تاکید کرد و گفت: در دوره تحولی قوه قضاییه هستیم و خدمات گوناگون الکترونیکی در دستگاه قضا مورد توجه قرار دارد و در این راستا ضمن استفاده از طرح‌های جایگزین حبس، پابند الکترونیکی در اولویت‌های دستگاه قضایی است.

رئیس‌کل دادگستری استان بوشهر با بیان اینکه انجام دادرسی‌ها به‌صورت الکترونیکی در حوزه قضایی بسیار مهم است خاطرنشان کرد: تمام حوزه‌های قضایی باید به بهترین نحو از سامانه الکترونیکی برای تسریع در فرایند خدمات‌رسانی به مردم و رسیدگی قضایی و حقوقى استفاده کنند.

وی نشست با نخبگان را از دیگر برنامه‌های هفته قوه قضاییه در استان بوشهر اعلام کرد و گفت: از ظرفیت صاحب‌نظران، نخبگان و همچنین پیشنهادات آنان در تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی و کاهش اطاله دادرسی استفاده می‌شود.

به گفته رئیس‌کل دادگستری استان همچنین سرکشی از زندان‌های استان همراه با مسئولین استانی و شهرستانی و رسیدگی به مشکلات زندانیان و حضور در مراجع قضایی و دیدار با قضات و کارکنان و مردم از جمله برنامه‌های این هفته است.

جمادی با تأکید بر ادامه سرکشی از حوزه‌های فضایی برای تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌ها خاطرنشان کرد: در کنار این بازدیدها همکاران دادگستری در حوزه‌های قضایی میز خدمت ایجاد می‌کنند و به‌صورت ویژه از قضات و کارشناسان مجموعه قضایی استان برای خدمات‌رسانی به مردم استفاده می‌شود.

وی بابیان اینکه در سال گذشته ۲۲۲ هزار پرونده به‌عنوان مجموعه ورودی در دادگستری استان ثبت شد گفت: تقریباً به همین میزان هم پرونده مختومه شد یعنی پرونده‌هایی از سال‌های قبل هم بود اولویت رسیدگی نیز پرونده‌های معوق مربوط به سال‌های گذشته بود که تقریباً به همین میزان پرونده مختومه داشتیم.

به گفته وی در شورا‌های حل اختلاف تاکید بر صلح و سازش در رسیدگی‌ها بود که خوشبختانه بیشتر پرونده‌هایی که در شورای حل اختلاف بود از این طریق هم منتهی به صلح و سازش شدند.

وی اولویت دادگستری استان بوشهر را رسیدگی به پرونده‌های معوّق مربوط به سال‌های گذشته دانست و بیان کرد: در شوراهای حل اختلاف استان بیش از 48 هزار پرونده، رسیدگی و مختومه شده که عملکرد مثبتی هم در این راستا در شوراهای حل اختلاف ثبت‌شده است.

وی با اشاره به تعامل و هماهنگی مطلوب بین دستگاه قضا با دیگر دستگاه‌های استان خاطرنشان کرد: با هماهنگی مطلوب که بین دادگستری و سایر دستگاه‌ها وجود دارد، شورای پیشگیری از وقوع جرم نقش مهم و تأثیرگذاری در این عرصه داشته است.

جمادی در خصوص تخلفات انتخاباتی هم گفت: با هماهنگی خوبی که بین دادگستری استان و سایر دستگاه‌ها وجود دارد، شورای پیشگیری از وقوع جرم قبل از اینکه فرآیند رأی‌گیری شروع شود و جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم به‌صورت مداوم و ۲۴ ساعته تا پایان اعلام نتایج فعال بود و ما کمترین مشکلات تخلفات انتخاباتی را داشتیم و پرونده مهمی که مربوط به انتخابات ثبت‌شده باشد در حوزه‌های قضایی استان نداشتیم.

وی در پایان با اشاره به این مطلب که سند تحول قضایی باید به عنوان یک الگوی اساسی در مسیر تحول تداوم یابد، گفت: حجم بالای خدمات دستگاه قضایی امید آفرین است؛ اما ورود این حجم از پرونده‌ها از نگاه دیگر جای تأسف دارد زیرا سرریز کم عمل کردن و بد عمل کردن سایر دستگاه‌ها به دستگاه قضایی وارد می‌شود.

قوه قضاییه، به عنوان یکی از قوای سه گانه حاکم بر جمهوری اسلامی ایران متولی اجرای عدالت در جامعه است که هدف اصلی آن، تضمین حقوق فردی، اجتماعی و همچنین تحقق عدالت و امنیت در جامعه است. اهم وظایف این قوه بر اساس اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی تبیین شده است که در بند پنجم آن صراحتاً اعلام می‌دارد؛ «اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین است» که با توجه به این بند پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین وظیفه قوه قضاییه محسوب می‌شود.



نام:
ایمیل:
* نظر: