bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۲ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
رئیس هیات مدیره بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان کشور:
داود علیزاده: نشست خبری مسوولان بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان کشور، مسوولان دانشگاه فرهنگیان بوشهر با اصحاب رسانه استان بوشهردر سالن کنفرانس پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان بوشهر برگزار شد.

داود علیزاده

نشست خبری مسوولان بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان کشور، مسوولان دانشگاه فرهنگیان بوشهر با اصحاب رسانه استان بوشهر صبح چهارشنبه یازدهم خردادماه در سالن کنفرانس پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان بوشهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست رئیس هیات مدیره بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان کشور در خصوص این بنیاد توضیحاتی ارائه داد و گفت: بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان که مرکز آن در تهران است دارای هفت نفر هیات مدیره و 15 نفر هیات امنا و 40 نفر مؤسسین صاحب‌نام دانشگاه فرهنگیان هستند.

علی‌قلی حسنی اعظمی با بیان اینکه همه ما هفت نفر که در واقع کارهای صنفی انجام می‌دهیم و یا پزشک هستند یا کارهای تولیدی و بازرگانی انجام می‌دهند، علاقه‌مند پیشرفت و ترقی نسل جوان کشور و آینده‌سازان آن هستیم. افزود: اعضای هیات مدیره این بنیاد با این تفکر که فرزندان هر خانواده سرمایه جامعه‌ای است که می‌خواهند در مدارس درس بخوانند و ما می‌خواهیم این سرمایه‌های کشورمان را به کسی بسپاریم که واقعاً یک معلم و استاد شایسته باشد و بتواند آنها را به‌عنوان نسل آینده خوب تربیت و تعلیم داده و تحویل جامعه دهد.

به گفته وی در این راستا بهترین گزینه‌ای که با تأمل و تفکر به آن خواهیم رسید در قالب دانشگاه فرهنگیان تبلور می‌یابد و دانشجومعلمانی که با خلوص نیت و معلومات عالی چهار سال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می‌کنند، در آینده آنها فرزندان ما را تعلیم و تربیت‌کرده و تحویل جامعه می‌دهند، برجسته و شایسته‌ای برای جامعه و فرزندان ما باشند.

رئیس هیات مدیره بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره به تأسیس شعبه‌های استانی این بیناد گفت: استان بوشهر بیست و چهارمین استانی است که بنیاد حامی خیرین دانشگاه فرهنگیان در آن تأسیس می‌شود و با امید به خداوند متعال و همت خیرین نیک‌اندیش بتوانیم خوابگاه و تجهیزات در خور مقام دانشجو معلمان در اختیار این دانشگاه قرار دهیم تا فردا که معلم شد با نیت و عقبه نیکی که در دانشگاه دیده است بتواند به جامعه و فرزندان کشورمان خدمت کند.

در ادامه مدیرعامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان کشو ضمن تقدیر از حضور اصحاب رسانه استان در این نشست با توجه به شرایط کرونایی گفت: دانشگاه فرهنگیان تنها دانشگاهی است که رئیس هیات امنای آن ریاست محترم جمهور است و دانشگاهی است که اصطلاحاً در اساسنامه آن قیدشده است که دانشگاهی استراتژیک و مأموریت گرا است و از نظر قدمت بیش از یک‌صد سال قدمت دارد.

مهدی احمدی با بیان اینکه در سال ۹۱ این دانشگاه از تربیت‌معلم به دانشگاه فرهنگیان تغییر نام پیداکرده است تصریح کرد: ولی همان دانشگاه تربیت‌معلمی است که وظیفه ذاتی آن تربیت دانشجو معلم برای وزارت آموزش‌وپرورش است.

به گفته احمدی ما اگر بخواهیم کشوری مترقی و توسعه‌یافته در همه جهات داشته باشیم ناگزیریم در رفع نواقص و کمبودهای این دانشگاه که یک دانشگاه انسان‌ساز و تربیت‌کننده نسل جوان کشور است، کوشا باشیم و به این جهت بود که مبارک شجره طیبه معنادار تأسیس و راه‌اندازی بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان کشور بود و امروز شاهد تأسیس بیست و چهارمین شعبه استانی هستیم.

وی متذکر شد: دانشگاه فرهنگیان این افتخار را دارد که بعد از حضور مقام معظم رهبری این بنیاد را با حضور صاحب‌نظران و صاحب‌منصبان متعهد به‌عنوان هیأت مؤسس از جمله دکتر خنیفر ریاست دانشگاه فرهنگیان، معاونت‌های دانشگاه، شخصیت‌های برجسته ملی و فرا ملی ما مثل دکتر علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای کشور و ۱۵ نفر از نمایندگان مجلس هیأت مؤسس جمع شدند و این بنیاد را پایه‌ریزی کردند.

احمدی بابیان اینکه امروز بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان ازلحاظ زیرساخت‌ها یکی از قوی‌ترین بنیادهای کشور تلقی می‌شود، افزود: هیچ دانشگاهی در کشور به‌اندازه دانشگاه فرهنگیان دارای ظرفیت نیست.

به گفته وی دانشگاه فرهنگیان باوجود ۹۷ پردیس و مرکز آموزشی و حدود ۱۰۰ هزار دانشجو و باوجود حداقل یک پردیس دختران و یک پردیس پسران در تمام استان‌های کشور باعث شده که این دانشگاه ظرفیت‌های بسیار بزرگی را داشته باشد که هیچ دانشگاهی در کشور دارای این ظرفیت نیست.

مدیرعامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان کشور در پایان گفت: امیدواریم که بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان بتواند با حرکت‌های سازنده و ایجاد اعتماد برای خیرین این نیت خود را عملی کند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر نیز در ادامه این نشست گفت: با توجه به قدمت پردیس‌های پسرانه علامه طباطبایی با ۴۶ سال و دخترانه بنت‌الهدی صدر با ۳۱ سال سن، بهبود فضای خوابگاهی و ایجاد محیط شاداب و متناسب با شان معلمان از جمله مهم‌ترین نیازهای این دانشگاه به شمار می‌رود.

اکبر مولایی با بیان اینکه ظرفیت هر یک از این پردیس‌ها ۲۲۰ نفر است تصریح کرد: با ظرفیت‌سازی و تبدیل فضاهای غیر خوابگاهی به خوابگاهی، ظرفیت خوابگاهی پردیس‌های موجود در این استان به یک هزار نفر افزایش‌یافته است.

به گفته وی برای اینکه فضای فیزیکی شادابی برای معلمان آینده ایجاد شود، چهار بلوک خوابگاهی موجود نیاز به نوسازی دارد در این ارتباط دو مجتمع آموزشی اداری پیش‌بینی‌شده که نقشه کار آنها آماده است و درصورت اجرا در کنار فضای آموزشی موجود می‌تواند نیاز دانشگاه فرهنگیان بوشهر را برای چند سال برطرف کند.

مولایی یادآور شد: این مجتمع‌های آموزشی با زیربنای هرکدام دو هزار متر در چهار طبقه طراحی و همه مجوزهای آن نیز صادرشده و قرار است با همت خیران و اعتبارات دولتی اجرا شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر ادامه داد: هرچند تاکنون خیران در گام نخست ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای این دو پروژه تأمین کرده‌اند اما این برای آغاز کار است و از طرف سازمان مرکزی نیز برای هر پردیس دو میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده و قرار است به همین میزان نیز از اعتبارات متوازن استانی از سوی استانداری بوشهر برای ساخت این مجموعه‌ها هزینه شود.

مولایی با بیان اینکه همچنین امیدواریم در کنار اعتبارات دولتی، از طرف بنیاد خیران حامی دانشگاه فرهنگیان نیز این پروژه‌ها موردحمایت قرار گیرند. یادآور شد: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود در اول مهر دانشگاه فرهنگیان میزبان یک هزار و ۸۰۰ دانشجو معلم باشد، تأمین ۲۵۰ تا ۳۰۰ اتاق فضای خوابگاهی از مهم‌ترین نیازهای این دانشگاه به شمار می‌رود که باید با توسعه فضای موجود این مشکل در استان برطرف شود.

مولایی در بخش دیگری با اشاره به تقاضای معلمان برای ادامه تحصیل گفت: استان بوشهر دارای ۱۶ هزار معلم است که از این افراد ۱۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی و ۸۰ درصد آنها متقاضی ادامه تحصیل هستند.

به گفته وی بر اساس بررسی انجام‌شده ادامه تحصیل این شمار از معلمان در دانشگاه‌های غیرتخصصی تربیت‌معلم اتفاق می‌افتد که دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان بانیان امر آموزش معلمان در استان بوشهر نسبت به این رویه معترض است و اگر قرار است معلمان ادامه تحصیل بدهند باید این کار در این دانشگاه که متعلق به فرهنگیان است بر اساس نیازهای آموزش‌وپرورش انجام شود.

مولایی با بیان اینکه در زمان حاضر ۱۷ استان کشور موفق به راه‌اندازی رشته‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه فرهنگیان شده‌اند گفت: در این ارتباط امیدواریم با تفاهم‌نامه منعقدشده با دانشگاه شیراز و راه‌اندازی رشته‌های کارشناسی ارشد بتوانیم به توسعه آموزش عالی فرهنگیان بپردازیم.

وی درباره رویکرد پژوهشی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: رویکرد این دانشگاه تاکنون فقط آموزشی بوده و با تبدیل مرکز تربیت‌معلم به دانشگاه فرهنگیان این رویکرد تغییر کرده و امروز در کنار آموزش به امر پژوهش نیز پرداخته می‌شود.

مولایی در خصوص فعالیت‌های دیگر این دانشگاه افزود: دراین‌ارتباط در دو سال گذشته ۱۵ کتاب چاپی و ۳۰ مقاله معتبر از سوی اعضای هیات‌علمی و کادر آموزشی این دانشگاه در ژورنال‌های بین‌المللی و ملی به چاپ رسیده است.

به گفته وی در زمان حاضر نیز مجوز انتشار یک ژورنال علمی در رشته زبان انگلیسی برای دانشگاه فرهنگیان بوشهر از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کرده‌ایم که بعد از دانشگاه شیراز و دانشگاه چمران اهواز سومین نشریه تخصصی زبان انگلیسی در جنوب کشور منتشر شود که این می‌تواند برای دانشگاه فرهنگیان یک مزیت به شمار آید.

مولایی با اشاره به جذب هیات های علمی در این دانشگاه خاطرنشان کرد: در بعد هیات‌علمی تقاضاهای زیادی در رشته‌های علوم تربیتی، آموزش ابتدایی، تربیت‌بدنی، زبان انگلیسی، آموزش ریاضی به وزارت علوم ابلاغ و سهمیه جذب هیات‌علمی برای دانشگاه در فراخوان‌ها داده‌شده و انتظار می‌رود هیات‌علمی مورد تائید وزارت علوم برای دانشگاه فرهنگیان جذب شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان بوشهر گفت: در زمان حاضر با قطب‌بندی‌های صورت گرفته از سوی دانشگاه فرهنگیان هرسال میزبان دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی هستیم و بیش از ۶۰ درصد دانشجو معلمان این استان در این رشته مشغول به تحصیل هستند اما با توجه به اینکه استان بوشهر در بعضی رشته‌های دیگر هم قطب علمی به‌حساب آمده در رشته زبان انگلیسی، تربیت‌بدنی، علوم اجتماعی و مشاوره نیز میزبان دانشجو معلمان استان‌های جنوبی کشور در مقطع کارشناسی است.

در زمان حاضر یک هزار و ۵۰۰ دانشجو معلم در پردیس‌های استان بوشهر مشغول به تحصیل هستند که از این شمار ۲۸۸ دختر و پسر فارغ‌التحصیل می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود در سال جدید تحصیلی نیز ۴۵۰ دانشجو معلم جدید جذب شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: