bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
داود علیزاده: بامداد جنوب در خصوص فعالیت‌های سازمان بهزیستی استان بوشهر در ایام کرونا به‌خصوص مساله اشتغال و واکسیناسیون این مددجویان گفت‎‌وگویی با دکتر علیرضا حاجیونی مدیرکل بهزیستی استان بوشهر داشته است که در ادامه می‌خوانید.

داود علیزاده

در 18 ماه گذشته کرونا تاثیر بدون‌انکاری بر روند بسیاری از فعالیت‌ها گذاشته است. در این میان قشر آسیب‌پذیر تحت پوشش نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد شرایط متفاوتی را تجربه کردند.

بامداد جنوب در خصوص فعالیت‌های سازمان بهزیستی استان بوشهر در ایام کرونا به‌خصوص مساله اشتغال و واکسیناسیون این مددجویان گفت‎‌وگویی با دکتر علیرضا حاجیونی مدیرکل بهزیستی استان بوشهر داشته است که در ادامه می‌خوانید.

آقای دکتر حاجیونی کرونا تمام کسب‌وکارها را مختل کرده است. بفرمایید در سال جاری برای اشتغال‌زایی مددجویان چه اقدامات عمده‌ای صورت گرفته است؟

دبیرخانه اشتغال سازمان بهزیستی کشور در مورخ 12/2/1400 تعهدات تسهیل‌گری اشتغال به تفکیک استان‌ها اعلام کرد که تعهد بهزیستی استان در سال جاری تعداد 1051 فرصت شغلی تعیین و ابلاغ کرد که در همین راستا تعهد شهرستان‌های تابعه بر اساس تعداد جامعه هدف و ظرفیت‌های شهرستان در زمینه اشتغال تعیین و ابلاغ شد.

سهمیه استان بوشهر چه مقداری بود؟

سهمیه بهزیستی استان از منابع اعتبارات اشتغال بند ب تبصره 16 قانون بودجه سال 1400 به میزان 524 میلیارد ریال است؛ که توزیع بانکی شهرستانی آن صورت گرفته و تاکنون به مبلغ 178 میلیارد ریال توسط شش بانک عامل تخصیص و ابلاغ شده است.

حمایت دیگری هم در این زمینه صورت گرفته است؟

از ابتدای سال جاری تاکنون از طریق پرداخت تسهیلات اشتغال و حق بیمه خویش‌فرمایی و کارفرمائی مددجویان تعداد 105 فرصت شغلی جدید ایجاد و ثبت سامانه پورتال سازمان شده است. البته در سال جاری همچون سال‌های گذشته در خصوص اشتغال معتادان بهبودیافته، با هماهنگی معاونت حوزه پیشگیری نسبت به شناسایی و معرفی افراد بهبودیافته فاقد مهارت به فنی و حرفه‌ای اقدامات خوبی صورت گرفته است. انعقاد تفاهم‌نامه و برگزاری جلسه مشترک با فنی و حرفه‌ای استان در خصوص آموزش و ارتقاء مهارت و همچنین تسهیل فرایند پرداخت تسهیلات و تخصیص اعتبارات اشتغال به معتادان بهبودیافته از اهم اقدامات صورت گرفته در خصوص اشتغال بهبودیافتگان اعتیاد است و در حال حاضر بهبودیافتگان متقاضی اشتغال که واجد شرایط لازم باشند می‌توانند از تسهیلات اشتغال‌زایی بهره‌مند شوند.

یکی از اهم اقدامات صورت گرفته در سال جاری افتتاح صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت است که باهدف حمایت، پشتیبانی و اشتغال پایدار معلولین، اخیراً توسط وزیر محترم رفاه و رئیس سازمان بهزیستی کشور عملیاتی شد.

کرونا بر میزان کمک خیران به سازمان بهزیستی بوشهر نیز تأثیر داشته است؟

در پایان سال 99 شاهد کاهش مشارکت نقدی خیرین و افزایش مشارکت غیرنقدی و در مجموع افزایش کلی مشارکت خیرین نسبت به مدت مشابه در سال گذشته (مشارکت در سال 98: 424/130/525/102 ریال و مشارکت در سال 1399: 638/209/178/128 ریال) بوده‌ایم؛ از عمده‌ترین دلایل کاهش مشارکت نقدی خیرین، ممنوعیت حضور در مراکز و نیاز مبرم به اقلام غیرنقدی در این ایام است. همچنین از ابتدای سال 1400 تاکنون نیز شاهد اجرای پویش‌های: «پروژه‌ی نان، همدلی مؤمنانه، دهه‌ ولایت» بوده‌ایم؛ که در مجموع شاهد مشارکت 200/111/896/36 ریالی خیرین بوده‌ایم. این رقم نشانگر رشد سه برابری مشارکت خیرین در مدت مشابه در سال گذشته با مبلغ 000/440/201/10 است.

همچنین در طول سال 1399 دفتر مشارکت‌های مردمی همچون سال‌های گذشته اقدام به برگزاری پویش‌های مردمی جهت جذب مشارکت‌های نقدی و غیر نقدی خیرین استان کرده است. در این راستا پویش‌های «صیانت از سلامت مددجویان مراکز- همدلی مؤمنانه - دهه ولایت ایران همدل پازل همدلی همدلی با سی سخت» اجرا شد؛ که در این میان برخی پویش‌ها ویژه ایام کرونا بوده است؛ مانند پویش صیانت از سلامت مددجویان باهدف جذب و توزیع اقلام بهداشتی به‌منظور پیشگیری از بیماری کرونا و یا پویش پازل همدلی در ذیل ایران همدل به‌منظور تهیه‌ وسایل کمک‌آموزشی برای دانش آموزان تحت پوشش با مشارکت خیران انجام گرفت.

اواخر سال گذشته شیرخوارگاه خیرسازی (خانواده عباسی) در بوشهر کلنگ‌‌زنی شد. این پروژه تا چه مرحله‌ای پیشرفت داشته و چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

به لطف پروردگار در حال حاضر شیرخوارگاه در مرحله فونداسیون قرار دارد و بنا بر اظهارات خانواده نیکوکار محترم پیش‌بینی می‌شود چنانچه مشکلی در روند ساخت به وجود نیاید طی یک سال آینده بتوان از ساختمان بهره‌برداری کرد.

واکسیناسیون مددجویان بهزیستی در استان بوشهر تا چه اندازه انجام‌شده است؟

در خصوص این سؤال باید گفت تعدادی از توان‌خواهان تحت حمایت بهزیستی از جمله سالمندان، معلولین و بیماران روانی مزمن در مراکز و خانه‌های تحت نظارت به‌صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند که از یک‌طرف با توجه به خطرات و میزان مرگ‌ومیری که بیماری کووید 19 می‌تواند به دلیل ماهیت زندگی جمعی و گروهی برای این عزیزان و از طرف دیگر وجود بیماری زمینه‌ای و سن مادران و پدران سالمندی به وجود آورد در اولویت دریافت واکسن بوده و هستند، از اسفندماه سال 1399 هم‌زمان با تزریق واکسن جهت کادر درمان برای این عزیزان و پرسنلی که به‌نوعی به‌عنوان مادریار، پدریار، پرستار، روانشناس و ... با آنها نیز در تماس بودندو تزریقات شروع شد که در حال حاضر 95 درصد از واجدین شرایط در مراکز توان‌بخشی شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، کنگان و گناوه واکسینه شده‌اند.

گروه‌ جدیدی هم به این افراد افزوده خواهد شد؟

در خصوص معلولان در خانه در استان با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهت واکسیناسیون معلولین در معرض خطر ودارای بیماری زمینه‌ای هماهنگی انجام‌شده است. مطابق با پیگیری‌های صورت گرفته از طرف سازمان بهزیستی کشور با وزارت بهداشت تفاهم‌نامه‌ای انعقاد شده که از نیمه همین ماه (مردادماه) واکسیناسیون آن دسته از معلولان شدید و خیلی شدیدی که در منزل هستند، نیز عملیاتی خواهد شد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت و واكسيناسيون مطابق گروه سني اعلام‌شده در استان از طريق مددكاران و كارشناسان شهرستان‌ها اطلاع‌رسانی لازم به زنان سرپرست خانوار صورت گرفته است، اما در حوزه امور اجتماعي به‌صورت خاص وجود نداشته است.

برای معلولانی که مراجعه به مراکز درمانی برایشان دشوار است تمهیداتی در نظر گرفته‌شده است؟

با هماهنگی صورت گرفته با دانشگاه علوم پزشکی مقررشده مکان‌های مناسب‌سازی شده جهت حضور معلولین برای واکسینه شدن مشخص شود که افراد دارای معلولیت جهت دریافت واکسن به آن اماکن مراجعه نمایند. از طرفی با توجه به اینکه از ابتدای اجرای طرح تزریق واکسن خصوصاً برای افراد بالای 80 سال و سالمندان عزیزی که توانایی حرکت نداشته یا به‌کندی جابه‌جا می‌شدند استفاده از شیوه واکسیناسیون در خودرو بوده و در حال حاضر نیز اجرا می‌شود؛ بنابراین برای عزیزان معلولی که حتی توانایی حاضر شدن در اماکن معرفی‌شده را نداشته باشند، این شیوه توسط پرسنل زحمت‌کش بهداشت و درمان اجرا خواهد شد.

کرونا بر روی همه‌چیز تاثیرات منفی داشته است. این مساله در امر فرزندپذیری در استان بوشهر موثر بوده است؟

با توجه به تدبیر سازمان بهزیستی کشور و ابلاغ بخشنامه امور فرزندخواندگی در ایام کرونا و همچنین با توجه به سیاست سازمان در زمینه کاهش مدت حضور فرزندان در خانه‌ها و پاسخگویی به متقاضیان واجد شرایط خوشبختانه کرونا تاثیری در کاهش آمار فرزندخواندگی این استان نداشته است و میزان پذیرش و واگذاری فرزندان سیر معمول خود را طی کرده است.

اما با توجه به تأثیر انکارناپذیر کرونا در جامعه و با توجه به موج‌های کرونا طی این مدت و تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از هرگونه جلسه، کمیته، تجمع و. زمان واگذاری کودک به خانواده در مقایسه با سال‌های پیش از کرونا مدت‌زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

شایان‌ذکر است هرگونه مصاحبه، کمیته، ملاقات با فرزند و. بارعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد. کمک خیرین نیز کماکان به قوت خود باقی است. در مواردی نیز شاهد ارسال بسته‌های بهداشتی شامل ماسک، الکل، گان و. جهت کمک به فرزندان تحت مراقبت در خانه و خانواده بوده‌ایم.

در خبرها داشتیم که سازمان بهزیستی قرار است به معتادانی که ترک کرده‌اند؛ تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت کند. در استان بوشهر نیز این طرح اجرا خواهد شد؟

وام خوداشتغالی به معنی این است که اگر فرد بهبودیافته جواز کسب یا گواهی فنی و حرفه‌ای معتبر داشته باشد، می‌تواند وام خوداشتغالی تا سقف 500 میلیون دریافت نماید که تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه اشتغال پرداخت می‌شود، از سوی دیگر که کارفرمایانی که معتادان بهبودیافته را بکار بگیرند نیز می‌توانند به ازای هر نفر 500 میلیون ریال تسهیلات دریافت نمایند. شرایط دریافت تسهیلات به این صورت است که افراد حداقل باید یک سال از پاکی این افراد (متقاضی وام) گذشته باشد، آزمایش عدم اعتیاد را ارائه دهند. همچنین فرد متقاضی وام باید گواهی بهبودی از مراکز درمان و بازتوانی مجاز تحت نظارت سازمان بهزیستی داشته باشد؛ حضور در جلسات مشاوره مرکز و تأییدیه درمانگر در ارتباط با سلامت جسمی و روانی فرد از دیگر شروط ارائه وام است و پس از آن نیازسنجی آموزش و مشاوره شغلی برای او انجام می‌شود.

سازمان بهزیستی شهریه دانشجویان مددجو را نیز پرداخت می‌کند. سازمان در بوشهر چه تعداد دانشجوی تحت پوشش دارد و آیا شهریه این دانشجویان پرداخت‌شده؟

در سال تحصیلی 1400-1399 تعداد 198 نفر از دانشجویان معلول تحت پوشش معاونت حوزه توان‌بخشی نیازمند در مقاطع مختلف تحصیلی (فوق‌دیپلم تا دکتری) در سامانه دانشجویی بهزیستی ثبت‌نام کرده‌اند، تعداد 19 نفر از آنها از دانشجویان دانشگاه دولتی و بدون نیاز به پرداخت شهریه بوده‌اند و تعداد 179 نفر در دانشگاه‌های غیردولتی، پیام نور، شبانه و ... مشغول به تحصیل هستند که 166 نفر از این عزیزان تابه‌حال شهریه را دریافت کرده‌اند و افراد باقی‌مانده نیز در مرحله بعدی شهریه خود را دریافت خواهند کرد.

در حال حاضر، تعداد 222 دانشجو تحت پوشش حوزه امور اجتماعی است كه تقریباً پنجاه‌درصد اين دانشجويان شهريه را دريافت کرده‌اند و پنجاه‌درصد ديگر در دست اقدام است البته شهريه دانشجويي به‌صورت متمركز از بهزيستي كشور به‌حساب دانشجویان واريز می‌گردد.


نام:
ایمیل:
* نظر: