bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۹ - ۳۰ آبان ۱۴۰۰
از همکاری با آدیداس تا پایان اختلافات با اسکوچیچ؛
علی پورتنگستانی:از قدیم گفته‌اند «دوری دوستی می‌آورد» و به‌نظر می‌رسد این مساله در مورد دراگان اسکوچیچ و مهدی طارمی هم صادق است. سرمربی تیم ملی در پی طعنه‌های چندباره طارمی به او، این بازیکن را از فهرست ملی‌پوشان برای دو بازی با لبنان و سوریه حذف کرد.

علی پورتنگستانی:

از قدیم گفته‌اند «دوری دوستی می‌آورد» و به‌نظر می‌رسد این مساله در مورد دراگان اسکوچیچ و مهدی طارمی هم صادق است. سرمربی تیم ملی در پی طعنه‌های چندباره طارمی به او، این بازیکن را از فهرست ملی‌پوشان برای دو بازی با لبنان و سوریه حذف کرد؛ اما پس از آن شاهد رد‌وبدل شدن پالس‌های مثبتی بین طرفین بودیم. اما این تنها خبر خوب در مورد ستاره بوشهری تیم پورتو نیست چراکه روز گذشته تایید شد که کمپانی آدیداس با این بازیکن بوشهری قرارداد همکاری امضا کرده است. حالا طارمی اولین بازیکن ایرانی است که با این شرکت بزرگ همکاری می‌کند.

حذف مهدی طارمی از فهرست تیم ملی یکی از مهم‌ترین اتفاقات فوتبال و حتی ورزش ایران در سال جاری است. تصمیمی که دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در متن آن قرار دارد و به‌عنوان مجری اصلی آن شناخته می‌شود.مرد کروات که در همه سال‌های فعالیتش در فوتبال ایران از داشتن کاریزما و شخیصتی نافذ در تنگنا بوده، می‌کوشد با این شگرد اعتبار تازه‌ای را برای خود به‌وجود آورد. اقدامی که شاید او را به‌عنوان یک مربی قاطع در اذهان عمومی جا بیندازد.حذف طارمی؛ اما موافقان و مخالفانی داشته و رویه اسکوچیچ با تایید همه اهالی فوتبال روبه‌رو نیست. با این حال اسکو به اجرای برخی اصول درتیم ملی تاکید دارد و براین باور است که باید پای یکسری قواعد ایستاد. با این وجود؛ اما به‌نظر می‌رسد در اردوی آتی تیم ملی شاهد حضور طارمی باشیم و این مهاجم دوباره برای تیم ملی به میدان برود.

اسکوچیچ به‌تازگی مصاحبه‌ای انجام داده که نشانه‌هایی از بخشش طارمی در آن موج می‌زند. سرمربی کروات تیم ملی می‌گوید:آزمون برای زنیت بازی می‌کند و به مدت سه سال توانست به آقای گلی لیگ این کشور دست پیدا کند. ایران طارمی را هم دارد که بهترین بازیکن پورتو است. ما جهانبخش هم را داریم که برای فاینورد هلند بازی می‌کند. تیم ملی ایران، تیمی بالانس و قدرتمند است و مشخصا در کنار ژاپن، استرالیا و کره جنوبی سزاوار این است که دنیاآن رامشاهده کند و سزاوار این است که در جام جهانی حضور پیدا کند و مُبلغ فوتبال آسیا باشد.

روزنامه ojogo پرتغال نیز ضمن انعکاس اظهارات اسکوچیچ اعلام کرد که سرمربی و مهاجم تیم ملی ایران از موضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند. این روزنامه نوشت: «مشخص نیست که آیا این عبارت تمام اختلافات را حل می‌کند یا خیر ولی حداقل یک شروع است. اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران در شرایطی که مهاجم پورتو را برای تیم خود دعوت نکرده بود، از او تمجید کرد».

اختلاف طارمی و سرمربی تیم ملی از زمانی شروع شد که اسکوچیچ در مصاحبه‌ای ضمن تمجید از تکنیک و قدرت بدنی بازیکنان ایران، تاکید کرده بود که آنها از لحاظ تاکتیکی نیاز به پیشرفت بیشتری دارند. طارمی با انتشار پیامی به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت که مشکل جای دیگری است. البته طارمی در جریان بازی‌های ایران با لبنان و سوریه با انتشار پیام‌هایی برای تیم ملی آرزوی موفقیت کرده بود که خیلی‌ها این اقدام را به‌نوعی عقب‌نشینی از موضع خود دانسته‌اند.

همکاری مهدی طارمی با آدیداس

ستاره ایرانی پورتو این روزها نقش اول موفقیت‌های تیم پرتغالی در لیگ داخلی پرتغال و لیگ قهرمانان اروپا است و با نقش موثری که در این تیم ایفا می‌کند مورد توجه رسانه‌ها و شرکت‌های مهمی قرار گرفته است. یکی از این شرکت‌ها برند شناخته‌شده آدیداس است که با طارمی قرارداد همکاری امضا کرده است. اما این همکاری چگونه صورت گرفت؟

نام مهدی طارمی شاید با انتقال به پورتو بلافاصله به نامی مشهور بدل شد؛ اما اندک مدتی زمان نیاز بود تا جوان بوشهری ارزش‌های خود را به رخ فوتبال اروپا بکشد. با وجود عملکرد موثر در پورتو و موردتوجه قرار گرفتن در محافل ورزشی پرتغال، اما این گل قیچی برگردان به چلسی در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان بود که نام طارمی را بر سر زبان‌ها انداخت. مهدی عملکرد خوب خود را در فصل جدید نیز ادامه داده و حالا یکی از موثرترین بازیکنان لیگ پرتغال است. او این فصل هم گل زیبایی در جریان بازی با ژیل ویستنه ثبت کرد. حالا طارمی مورد توجه شرکتی قرار گرفته که هم ایران و هم نام ایران را تحریم کرده و قراردادش با فدارسیون فوتبال ایران را نیز به حالت تعلیق درآورده است؛ اما برای منافع تجاری خود با طارمی قرارداد بسته است. البته همانطور که گفته شد، کار مهدی طارمی در این زمینه اصلا عجیب‌وغریب نیست، چون علاوه بر اینکه او به‌عنوان یک بازیکن فوتبال، نقشی در تحریم‌ها نداشته، بلکه به‌عنوان یک بازیکن حرفه‌ای از این طریق مثل صدهاهزار ورزشکار حرفه‌ای دیگر، به درآمدزایی پرداخته است.

با این وجود، اما نمی‌شود به راحتی کاری که آدیداس با ورزشکاران ایران به‌ویژه فوتبال ایران کرد را از یاد برد. این برند در حالی که با فدارسیون فوتبال ایران قرارداد «تجاری» و نه «اسپانسری» داشت (این هم یکی از شاهکار‌های فدارسیون مهدی تاج بود که باید ۳۰ درصد پول به آدیداس برای تهیه لباس می‌پرداخت)، به تعهداتش عمل نکرد و حتی اسم ایران را هم در فهرست ممنوعه قرار داد.


نام:
ایمیل:
* نظر: