bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۰ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
دهمین جشنواره فرهنگی هنری استاد رمضان امیری به پایان رسید؛
الهام بهروزی :جشنواره فرهنگی هنری استاد رمضان امیری یکی از رویدادهایی است که در دهه اخیر توانسته خود را به رویداد برجسته‌ای در میان اهالی فرهنگ و هنر استان بوشهر بدل کند

الهام بهروزی 

جشنواره فرهنگی هنری استاد رمضان امیری یکی از رویدادهایی است که در دهه اخیر توانسته خود را به رویداد برجسته‌ای در میان اهالی فرهنگ و هنر استان بوشهر بدل کند. این جشنواره که هر ساله از سوی فرهنگسرای زنده‌یاد رمضان امیری، پیر فقید تئاتر و تلویزیون استان برگزار می‌شود، به‌تدریج توسعه یافته و توانسته در هر دوره استعدادهای جوان و خلاقی به‌ویژه در عرصه هنرمندان زن به جامعه معرفی کند.

این رویداد که در دو سال گذشته با محدودیت‌هایی مواجه شده بود، در سال 1401 در نهایت توانست به روال سال‌های قبل حیات خود را از سر بگیرد و در بخش‌های مختلفی برگزار شود و نگاه مخاطبان هنری را به خود جذب کند. این جشنواره از 27 تا 30 اردیبشهت 1401 با نمایشگاهی از آثار هنرجویان هنرهای تجسمی فرهنگسرا شامل خوشنویسی، نقاشی، نقطه‌کوبی، مکرومه‌بافی و گلدوزی، شاهنامه‌خوانی و حافظ‌خوانی، کارگاه بازیگری، اجرای هنرجویان موسیقی، ایستگاه نقاشی، ایستگاه قصه‌گویی و فروش تعدادی آثار به نفع خیریه برگزار شد. همچنین در جریان این رویداد فرهنگی هنری، جشنواره تئاتر «پروک» با همکاری گروه هنری کلاغ‌ها برگزار شد که در این جشنواره درون آموزشگاهی هشت گروه نمایشی از کارگاه بازیگری کلاغ‌ها و فرهنگسرای امیری در پلاتوی استاد رمضان امیری به روی صحنه رفتند و با یکدیگر به رقابت پرداختند و در نهایت با داوری مهدی ضغیمی‌نژاد، اسماعیل فلاح‌جوان و رسول ایزدجود برترین‌های این رویداد در آیین پایانی دهمین جشنواره فرهنگی- هنری استاد رمضان امیری در مجتمع فرهنگی هنری بوشهر معرفی و تجلیل شدند.

از دیگر بخش‌های این جشنواره می‌توان به رونمایی از لوگوی «خانه دوست» اشاره کرد که با حضور برخی از اعضای شورای اسلامی شهر بوشهر و پیشکسوتان فرهنگ و هنر استان در آیین پایانی این رویداد فرهنگی رونمایی شد. در این باره مدیر فرهنگسرای رمضان امیری گفت: «خانه دوست» یک محفل هنری به‌منظور پاسداشت پیشکسوتان فرهنگ و هنر استان است؛ چراکه بسیاری از این هنرمندان امروز به دلیل شرایط خاصی که دارند، در انزوا قرار گرفته و افسرده و مغموم هستند و متاسفانه زمینه‌سازی برای ارتباط نسل جوان با آن‌ها آن‌گونه که باید شکل نگرفته است تا از تجارب و داشته‌های آن‌ها بهره‌مند شوند. از این رو، ما این محفل را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا این بزرگان دور یکدیگر جمع شوند و تجارب خود را به جوانان منتقل کنند و همچنین بدین شکل جایگاه ارزشمند آن‌ها محفوظ بماند و مانع از فراموشی آن‌ها شویم. چون که این هنرمندان سرمایه‌های فرهنگی ما و در حقیقت بخشی از تاریخ و فرهنگ ما هستند.

پریسا امیری در ادامه با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما در سال‌های اخیر این بوده که راه هنر و هنردوستی را با نگاهی متفاوت زنده و پویا نگه داریم اما برای تداوم این مسیر نیاز به همراهی مسوولان، هنرمندان و هنردوستان بوشهری داریم، افزود: خرسند هستیم که اینک در روزهایی قرار گرفته‌ایم که دنیا دارد خود را از کشاکش یک ویروس کشنده و مسری می‌رهاند؛ چراکه این ویروس با محدودیت‌هایی که ایجاد کرد همه ابعاد زندگی بشر امروز را نشانه گرفت و با محدودیت همراه کرد. متاسفانه در پی همه‌گیری ویروس کرونا تمام فعالیت‌های فرهنگی هنری با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی مواجه شد که این امر به انزوای هنر و هنرمندان دامن زد و الان خوشحال هستم که دوباره با نرمال شدن وضعیت، توانسته‌ایم دور هم جمع شویم و شاهد از سرگیری فعالیت‌های فرهنگی- هنری به روال سابق باشیم.

وی در ادامه با قدردانی از حمایت‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حوزه هنری بوشهر و اساتید فرهنگ و هنر استان و برخی از انجمن‌های فرهنگی هنری در برگزاری این رویداد، توضیح داد: بدیهی است این جشنواره به پاس دهمین سالروز تاسیس فرهنگسرای رمضان امیری و همچنین دهمین سالکوچ زنده‌یاد پدر هنرمندم برگزار شده است. در این سال‌ها با راه‌اندازی و پویاسازی رشته‌های مختلف هنری تلاش کرده‌ایم تا بدین شکل راه استاد رمضان امیری را ادامه بدهیم و با پرورش هنرمندانی مستعد و خلاق در راستای دغدغه‌های پدر که در عرصه هنر و فرهنگ هنر داشت، گام برداریم.

امیری در تشریح اهم فعالیت‌های فرهنگسرای رمضان امیری یادآور شد: این فرهنگسرا بر اساس و عشق و علاقه‌ای که پدرمان (رمضان امیری) به فرهنگ و هنر استان داشت، با هدف بهینه‌سازی اوقات فراغت جوانان، نوجوانان و کودکان با استفاده از اساتید فن راه‌اندازی شد. در ادامه بر اساس نیازسنجی و مطالعات فرهنگی، رشته‌های مختلف هنری در این فرهنگسرا راه‌اندازی شد که عبارتند از: دوره‌های داستان‌نویسی و نوشتن خلاق با دعوت اساتید استانی و ملی، کارگاه‌های آموزشی آداب اجتماعی (آموزش مهارت‌های زندگی برای مقاطع مختلف سنی)، آموزش نقاشی و بازی برای خردسالان، آموزش متون کهن فارسی شامل شاهنامه‌خوانی و حافظ‌خوانی، آموزش خوشنویسی، نقاشی بزرگسال، آموزش خط تحریر با خودکار، نقطه‌کوبی، گلدوزی، کارگاه‌های موسیقی، برگزاری کنسرت‌های موسیقی به همت هنرآموزان فرهنگسرا، کارگاه نمایشنامه‌نویسی و آموزش بازیگری و...

مدیر فرهنگسرای رمضان امیری در پایان با تشکر از همراهی اساتید فرهنگی و هنری که در این سال‌ها در فرهنگسرای رمضان امیری به امر آموزش هنر و توسعه فعالیت‌های فرهنگی در استان مبادرت می‌ورزند، توضیح داد: خرسندم که این بزرگان در مسیر ما قرار گرفته‌اند تا قبل از هر نگاه مادی، با کنشی انسانی هنر را به شکل اصولی و منطقی به هنرآموزان مستعد هم‌استانی آموزش می‌دهند و باید اعتراف کنم اگر فرهنگسرا امروز دهمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد مدیون همدلی و همکاری این استادان بزرگ و مستعد است. همچنین از هنرمندانی که فرهنگسرا ما را برای ادامه تکامل خود در رشته‌های هنری برگزیده‌اند، قدردانی می‌کنم؛ چراکه این جوانان اصلی‌ترین سرمایه‌های ما در حیطه فرهنگ و هنر هستند. بی‌شک ما برای رسیدن به اهداف خود که همان رشد و تعالی نونهالان و جامعه‌مان است به همراهی و همدلی هنرمندان جوان نیازمند هستیم.

از دیگر بخش‌های این آیین می‌توان به اجرای گروه موسیقی سنتی «همایون»، اجرای پرفورمنس و تجلیل از اساتید فرهنگسرای رمضان امیری با اهدای لوح سپاس اشاره کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: