bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۰ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
گفت‌وگوی بامداد جنوب با مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر؛
داود علیزاده:باوجود پیگیری صورت گرفته، سازمان غذا و داروی کشور مجوز لازم را برای داروخانه هلال‌احمر بوشهر صادر نکرده است.دکتر غلامرضا حاجیانی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر دز این زمینه توضیح داد.

داود علیزاده

باوجود پیگیری صورت گرفته، سازمان غذا و داروی کشور مجوز لازم را برای داروخانه هلال‌احمر بوشهر صادر نکرده است. پرونده این داروخانه، در سال گذشته با نظر موافق کمیسیون امور داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصویب و برای اظهارنظر نهایی به کمیسیون امور داروخانه سازمان غذا و داروی کشور فرستاده شد؛ اما این سازمان با اعلام اینکه همه داروخانه‌های بدون مجوز هلال‌احمر باید رسیدگی شوند برای داروخانه هلال‌احمر بوشهر مجوز لازم را صادر نکرد. در این زمینه و همچنین تازه‌ترین فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر در استان بوشهر، بامداد جنوب گفت‌وگویی با دکتر غلامرضا حاجیانی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

لطفا بفرمایید راه‌اندازی داروخانه‌ هلال‌احمر در بوشهر به کجا رسید؟

راه‌اندازی داروخانه‌ها را نیاز به مجوز دانشگاه علوم پزشکی استان‌ها و سازمان غذا و دارو کشور دارد و برای فعالیت داروخانه هلال‌احمر بوشهر مجوز استانی صادرشده و در حال حاضر فعال است ولی برای دریافت داروهای خاص و توزیع آن نیاز به مجوز سازمان غذا و دارو کشور است که بارها باوجود تلاش‌های فراوان و انجام مکاتبات و تشکیل جلسات، متاسفانه هنوز در سطح کشور مجوز تاسیس داروخانه هلال‌احمر استان بوشهر از سوی سازمان غذا و دارو بنا به دلایلی صادر نشده است.

امسال بوشهر شلوغ‌تر از هر سال بود، در خصوص طرح امداد و نجات نوروزی توضیح بفرمایید؟

مانند سال‌ها گذشته طرح امداد و نجات نوروزی از ۲۵ اسفندماه گذشته شروع شد و تا ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ادامه داشت، نجاتگران و امدادگران جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر در پایگاههای امدادی سراسر استان خدمات امدادی در طرح ملی خدمات امدادونجات نوروزی ۱۴۰۱ را در استان بوشهر انجام دادند.

آمار حوادث و خدمات امسال جمع‌بندی شده است؟

حوادثی که خدمات امدادی صورت گرفته، جاده‌ای ۲۸ مورد، دریایی ۱۲ مورد، کوهستان چهار مورد، ۴۵ مورد خدمات حضوری و ۵ مورد خدمات شهری به مراجعه‌کنندگانی که به پایگاه‌های امدادی هلال‌احمر به‌صورت حضوری مراجعه نموده‌اند و همچنین یک مورد نیز خدمات مناسبتی بوده است که در مجموع حادثه‌دیدگان این حوادث ۲۲۲ نفر بوده‌اند و ۳۴ نفر مصدومین این حوادث به‌وسیله آمبولانس‌های جمعیت هلال‌احمربه بیمارستان‌ها انتقال داده شدند. همچنین ۹۵ نفر نیز به‌صورت سرپایی مداوا و متاسفانه ۹ نفر هم براثر این حوادث فوت شدند.

بیشترین عملیات در کدام شهرستان‌های استان انجام گرفت؟

بیشترین عملیات انجام‌شده را در شهرستان تنگستان با ۲۶ مورد بود و البته کمترین عملیات نیز در شهرستان‌های گناوه و عسلویه هر کدام با یک مورد انجام گرفت.

جمعیت هلال از نیروهای داوطلب و عمده جوان بهره می‌گیرد. امسال چند نفر از جوانان استان در این طرح شرکت داشتند؟

سازمان جوانان به‌عنوان متولی ساماندهی امور جوانان کشور وظیفه سنگینی بر عهده دارد و در واقع این سازمان درگاه ورودی علاقه‌مندان به عرصه‌های نوع‌دوستی و انسان‌دوستی در جمعیت هلال‌احمر است. این عزیزان نقش مهمی در اجرا برنامه و ماموریت‌های جمعیت هلال‌احمر دارند، در گذشته هم در عرصه بیماری کرونا در طرح‌های گوناگون از جمله ضدعفونی اماکن، تب سنجی، غربالگری در مبادی ورودی شهرها و روستاها و طرح شهید سلیمانی شرکت کرده‌اند. در نوروز امسال جمعیت هلال استان در ۱۵ پست ثابت و سیار در بیست و دومین طرح ملی خدمات بشردوستانه سازمان جوانان در استان بوشهر را ارائه کرد که ۲۵۰ نفر عضو سازمان جوانان در سراسر استان در این طرح شرکت داشتند.

در دو سال گذشته که کرونا نیز شیوع داشته خدمات متفاوتی را از هلال‌احمر شاهد بودیم، مثل غربالگری و تب سنجی و ... امسال هم از این نوع خدمات ارائه شد؟

در نوروز امسال نیز خدماتی با توجه به شیوع کرونا به هم‌استانی‌ها در زمینه‌های اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا، غربالگری (کنترل و سنجش مسافرین)، اطلاع‌رسانی در نقاط حادثه‌خیز ارائه شد و ۱۹۵۴۴۰ نفر خدمات ایمنی سلامت در قالب ایستگاه سلامت دریافت کردند. ضمن اینکه در طول طرح خدمات بشردوستانه تعداد ۴۰۶۸۵۸ نفر خدمات فرهنگی، آموزشی را در زمینه‌های راهنمایی، آموزش‌های ترافیکی، پویش بهرفت، فضای دوستدار کودک، خیمه نماز، پویش چلچراغ، رفیق خوشبخت ما، اقلام فرهنگی و برشور دریافت کردند. همچنین در نوروز 1401 به مناسبت روز طبیعت و توجه به محیط‌زیست و برای جلوگیری از رها شدن پسماند در طبیعت تعداد ۶۰۰۰ عدد کیسه جمع‌آوری زباله در تفرج‌گاه‌ها، سواحل و... با همیاری اعضا سازمان جوانان، بین مسافرین نوروزی و هم استانی‌ها توزیع شد.

در خصوص طرح سحاب و اجرای آن در استان بوشهر نیز توضیح می‌فرمایید؟

خدمات پست‌های سیار طرح سحاب نیز در استان ارائه شد که در این طرح نیز ۱۱۶۵۲۶ نفر در زمینههای نقاط ایمن‌سازی شده، حوادث پیشگیری شده، خدمات کمک‌های اولیه و آموزش آن و همچنین آموزش سنجش فشارخون بهره بردند.

یکی از اقدامات خوبی که در سال‌های گذشته شتاب گرفت، تاسیس خانه‌های هلال بود، امسال هم این امر ادامه خواهد داشت؟

بحث خانه‌های هلال این است که ما با مردم بهتر ارتباط برقرار کنیم. در مناطق روستایی، عشایری حتی تجاری و صنعتی در کارخانه‌ها و... ما احساس می‌کنیم نیاز هست مردم آن منطقه آموزش ببینند و داوطلب هلال‌احمر بشوند تا بتوانند با آموزش‌هایی که دیده‌اند در کنار سایر دیگر ارگان‌ها کمک کنند که بحران‌ها در استان مدیریت بشود. کاری که خانه هلال انجام می‌دهد چه در روستایی و عشایری و ... جذب داوطلبان و آموزش از طریق واحد آموزش است. برای مثال مباحثی مثل کمک اولیه، مخاطرات و... تاکنون 147 خانه هلال در استان بوشهر راه‌اندازی شده که نقش مهمی در ارائه آموزش‌های امداد و نجات، کمک‌های اولیه و پیش بیمارستانی دارند.

همکاری جمعیت هلال‌احمر با سمن‌های استان ادامه خواهد داشت؟

ما تعداد زیادی سمن (سازمان‌های مردم نهاد) داریم که در سراسر استان با ما همکاری می‌کنند و واحد داوطلبان و معاونت داوطلبان ارتباط خوبی با آن‌ها دارد و در مواقع حوادث جلسه‌هایی با آن‌ها برگزار می‌کند جاهایی که نیاز به همیاری و همکاری آن‌هاست. شعبه‌های هلال‌احمر در سراسر استان و از طریق کارشناس داوطلبان سعی می‌کنند که در آن شهرستان یا ما هم در سطح استان جلساتی را با این سمن‌ها داشته ‌باشیم و از این سمن‌ها کمک بگیریم که بعضا هم این کمک‌ها به‌صورت تجمعی درمی‌آید و به حجم زیادی که رسید به سمت جاهایی که نیازمند هستند گسیل می‌شود و قطعا در ادامه راه همچنان سعی خواهد شد این ارتباط موثر ادامه داشته باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: