bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۹ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر:
داود علیزاده: مدرسه و فضاهای آموزشی به‌عنوان زیرساخت توسعه، پیشرفت و کمال و سعادت افراد جامعه محسوب می‌شوند که تقویت زیرساخت‌های مدارس امری مهم و ضروری است

داود علیزاده

مدرسه و فضاهای آموزشی به‌عنوان زیرساخت توسعه، پیشرفت و کمال و سعادت افراد جامعه محسوب می‌شوند که تقویت زیرساخت‌های مدارس امری مهم و ضروری است. آینده هر جامعه‌ای به تعداد کارخانه‌ها و صنایع و زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی وابسته نیست؛ بلکه دانش‌آموزان و نیروی انسانی کارآمد و توانمند در این عرصه در اولویت قرار دارد. در این راستا ساخت مدارس زمینه تعلیم و تربیت اصولی و شکوفایی استعدادهای آینده‌سازان کشور را رقم می‌زند.

در همین زمینه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر بر ضرورت مشارکت هر چه بیشتر خیران حقیقی و حقوقی مدرسه‌ساز در امر مدرسه‌سازی در استان بوشهر تاکید کرد.

ابراهیم احمدی ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: تاکنون ۵۵۴ نفر در پویش سراسری «صحن حرم، مدرسه‌ام» مشارکت کرده و این استان از نظر مشارکت نهمین استان کشور معرفی‌شده است.

احمدی با بیان اینکه تاکنون خیران و علاقه‌مندان به مدرسه‌سازی استان بوشهر ۲۱ میلیون و ۳۶۶ هزار تومان به این پویش کمک کرده‌اند. بیان کرد: پویش سراسری صحن حرم، مدرسه‌ام ویژه ساخت مدارس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است.

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر جامعه هدف اصلی در این پویش، دانش آموزان و ترغیب آن‌ها به انجام کارهای خیر و نیکوکارانه و یادآوری جایگاه رفیع مدرسه و دانش‌اندوزی در نزد خداوند متعال است که در آموزه‌های دینی و کلام اهل‌بیت (ع) اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به پویش «صحن حرم، مدرسه‌ام» گفت: پویش کشوری «صحن حرم، مدرسه‌ام» پنجمین پویش سراسر کشور است که به مناسبت دهه کرامت کلید خورد تا محرم امسال تمدید شد.

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر مبالغ جمع‌آوری‌شده از این طریق، به نیت امام هشتم، صرف ساخت هشت مدرسه دانش آموزان استثنایی در کشور می‌شود.

احمدی هدف اصلی این پویش را ترغیب دانش آموزان به انجام کارهای خیر و نیکوکارانه، یادآوری جایگاه رفیع دانش‌اندوزی و جمع‌آوری کمک‌های خرد مردمی در عرصه مدرسه‌سازی ذکر کرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر با اشاره به طرح «آجر به آجر» در سال گذشته تصریح کرد: هدف از اجرای طرح ملی آجر به آجر آگاهی بخشی، اطلاع‌رسانی و گسترش فرهنگ مشارکت عمومی و آشنایی بیشتر آحاد جامعه با موضوع مدرسه‌سازی بود.

به گفته وی در این طرح که با همراهی جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌های کشور در حال برگزاری است تاکنون بیش از یک‌میلیون نفر از عموم مردم در این امر پسندیده مشارکت داشته‌اند.

احمدی با بیان اینکه علاقه‌مندان با هر توان مالی می‌توانند در این پویش شرکت کنند افزود: در اجرای این طرح، برنامه‌ریزی بر اساس گسترش مشارکت‌های خُرد مردمی حتی به‌اندازه یک آجر است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر گفت: علاقه‌مندان و نیک اندیشان می‌توانند با مراجعه به کانال مهر مدرسه در شبکه اجتماعی شاد در این پویش خیرخواهانه شرکت کنند.

وی یادآور شد: در همین زمینه با همت خيرنيك انديش گناوه اي، توافقنامه احداث مدرسه شش كلاسه كودكان اوتيسم شهر گناوه با خير نيك انديش يونس خسرواني به امضاء طرفين رسيد.

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر این خير مدرسه ساز انگيزه ساخت اين مدرسه را توجه به طرح آجربه آجر، مشاركت مردم در امر مدرسه سازي و برطرف نمودن نياز خانواده هاي داراي فرزند اوتيسمي در شهر گناوه دانست.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر گفت: در زمان حاضر یک هزار و ۷۱۱ کلاس درس تخریبی در قالب ۴۱۴ مدرسه در شهرستان‌های ۱۰ گانه این استان وجود دارد که باید تخریب و بازسازی شوند.

به گفته احمدی این کلاس‌های درس تخریبی بیشتر شامل پروژه‌هایی هستند که در دهه ۶۰ مطابق با آیین‌نامه‌های آن زمان ساخته‌شده با طول عمر مشخص و امروز فرسوده و نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

وی با بیان اینکه وضعیت کلاس‌های درس تخریبی در استان بوشهر نگران‌کننده است تاکید کرد: تلاش می‌شود با استفاده از توان خیران و تخصیص اعتبار لازم بتوانیم این پروژه‌ها را نوسازی و فضای ایمنی در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.

به گفته احمدی بیشترین کلاس‌های درس تخریبی در شهرستان‌های دشتستان، بوشهر و تنگستان قرار دارند.

همچنین مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر با اشاره به فرسودگی مدارس در ایام تعطیلی دو ساله کرونایی از تجهیز و نوسازی امکانات این مدارس خبر داد.

احمدی با اشاره به نیازسنجی انجام‌شده از سوی مدرسه‌ها گفت: اقلام موردنیاز از جمله شش هزار میز و صندلی، ۹۵۰ دستگاه کولر، ۸۰۰ دستگاه کامیپوتر و برخی تجهیزات هنرستانی از جمله چرخ‌خیاطی، موتور خودرو، سیستم سوخت‌رسان و سایر موارد دیگر خریداری‌شده است.

به گفته وی براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده قرار است تجهیزات موردنیاز مدرسه‌های استان بوشهر هم‌زمان با هفته دولت در قالب ۱۸ کاروان به ۱۸ منطقه آموزشی استان بوشهر ارسال و در بین مدرسه‌ها توزیع شود.

احمدی یکی از مشکلات برخی از مدارس نوسازی که هنوز افتتاح نشده‌اند در استان بوشهر را تامین برق این واحدهای آموزشی دانست و گفت: در زمان حاضر ۲۵۰ کلاس درس در قالب ۱۸ مدرسه در استان تکمیل و آماده بهره‌برداری هستند که به دلیل تامین نشدن شبکه برق امکان بهره‌برداری از این واحدهای آموزشی وجود نداشت.

وی ادامه داد: در همین ارتباط به‌تازگی سازمان برنامه‌وبودجه تامین ۱۳ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز برای ایجاد شبکه برق این مدرسه‌ها وعده داده است که اگر محقق شود این مدرسه‌ها برای اول مهرماه آماده بهره‌برداری می‌شوند.

احمدی با اشاره به احداث ۵۶ درصد کلاس‌های درس در استان بوشهر باهمت خیران مدرسه‌ساز گفت: خیران مدرسه‌ساز از جمله مجموعه‌های فعال و همراه در راستای مدرسه‌سازی به شمار می‌آیند که تاکنون گام‌های مهمی در این راستا برداشته‌اند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر ۵۶ درصد کلاس‌های درس در استان بوشهر از سوی خیران مدرسه‌ساز احداث‌شده است گفت: در روستاها امکان ساخت مدرسه با مشارکت خیران به‌صورت ۳۰ به ۷۰ و در شهرها به‌صورت ۵۰ به ۵۰ مشارکت خیران و دولت است که به نام خیّر نام‌گذاری می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر گفت: تاکنون بیشترین نگاه خیران مدرسه‌ساز به سمت مناطق دورافتاده و صعب‌العبور بوده و همین امر باعث شده امروز مرکز استان بوشهر با مشکل کمبود مدرسه روبرو شود.

احمدی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده در زمان حاضر در شهر بوشهر به‌عنوان مرکز استان ۳۱ مدرسه ۱۲ کلاسه تخریبی وجود دارد تاکید کرد: دانش آموزان این مدرسه‌ها به آموزشگاه‌های دیگری منتقل و همین امر منجر شده بیشتر مدرسه‌های این شهر به‌صورت دو شیفته اداره شوند.

وی یادآور شد: همچنین شهرستان دشتستان با ۵۷ مدرسه تخریبی که بیشتر این مدرسه‌ها در منطقه سعدآباد قرار دارند و بخش مرکزی تنگستان با ۲۱ مدرسه به‌عنوان مناطق بحرانی استان بوشهر از نظر فضای آموزشی به شمار می‌روند.


نام:
ایمیل:
* نظر: