bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
گفت‌وگوی بامداد جنوب با سرپرست بوشهری تیم اعزامی نجوم ایران به کره جنوبی؛
داود علیزاده: تیم نجوم رصدخانه آموزش‌وپرورش استان بوشهر به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران با سرپرستی حسن باغبانی به همراهی مهدی رکنی، حسین خضری، مریم پاپری و فاطمه باغبانی این روزها در مجمع عمومی اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی 2022 در بوسان کره جنوبی حضور دارند

داود علیزاده

تیم نجوم رصدخانه آموزش‌وپرورش استان بوشهر به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران با سرپرستی حسن باغبانی به همراهی مهدی رکنی، حسین خضری، مریم پاپری و فاطمه باغبانی این روزها در مجمع عمومی اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی 2022 در بوسان کره جنوبی حضور دارند. مجمع عمومی اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی هر سه سال یک‌بار برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری مجمع جهانی توسط اتحادیه، گردهمایی منجمان فعال از سراسر دنیا جهت ارائه دستاوردها و متدهای نوین آموزشی هستند که کارشناسان رصدخانه مهر دلوار نیز به‌عنوان نمایندگان ایران در این همایش حضور دارند. این اجلاس از تاریخ ۹ الی ۲۳ مردادماه در بوسان کره جنوبی در حال برگزاری است.

تیم ایرانی در روزهای یکم تا یازدهم آگوست (10 تا 21 مرداد)، 14 دستاورد به‌ویژه دو پروژه جهانی تینا و سینا (شبکه جهانی ستاره‌شناسی معلمان و شبکه جهانی ستاره‌شناسی دانش ‌آموزان) را ارائه می‌دهد. این دو پروژه بر اساس استراتژی اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی و بر اساس تجربیات موفق اتحاديه ستاره‌شناسی معلمان ايران، توسط کمیته علمی مجمع عمومی انتخاب‌شده است. گفتنی است چهار رویداد یلدا، نوروز، تیرگان و مهرگان در سرزمین باستانی ایران، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویدادهایی هستند که همواره موردتوجه گروه‌های ستاره‌شناسی جهانی قرار دارند.

در این کنفرانس تیم ایران جلسات متعددی با نمایندگان سایر کشورها جهت توسعه آموزش و برنامه‌ریزی جهت ارتباط معلمان و دانش‌آموزان ایران با سایر کشورها داشته است.

رئیس تیم نجوم رصدخانه آموزش‌وپرورش استان بوشهر و سرپرست هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به این رویداد در گفت‌وگو با خبرنگار بامداد جنوب ابعاد این رویداد را تشریح کرد.

حسن باغبانی با بیان اینکه در این کنفرانس تیم ایران جلسات متعددی با نمایندگان سایر کشورها جهت توسعه آموزش و برنامه‌ریزی جهت ارتباط معلمان و دانش‌آموزان ایران با سایر کشورها داشته است گفت: اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی (IAU) در ساختارش قسمت‌های مختلفی دارد که برای هر بخش‌ وظایفی از پیش تعریف‌شده است و این سلسله‌مراتب تا زیرشاخه‌ها ادامه دارد. به‌طور مثال حوزه کاری ما تقریبا مهم‌ترین بخش یعنی Division C است، بخشی که وظیفه مهم. آموزش، پژوهش و توسعه را به عهده دارد. جایی که زایش‌های نو در مجموعه از اینجا خواهد بود.

به گفته وی البته مثل هر سازمان دیگری مدیران هر بخش در پی یافتن سهم بیشتر برای بخش خود هستند. انگار بشر رقابت را بیش از همکاری و مشارکت می‌پسندد.

باغبانی در خصوص ارائه تیم ایران تصریح کرد: دیروز ارائه این دیویژن بود، ایران هم با دو سخنرانی و چهار ارائه پوستر، روز پر مدالی را داشت. البته می‌شود، گفت سهم سخنرانی‌ ایران شد سه تا چون نماینده ژاپن دکتر تومیتا رئیس پروژه جهانی ستاره‌شناسی مدارس (ADIS) در سخنرانی خود پوسترها و مطالب چهار جشن یلدا، نوروز، تیرگان و مهرگان را ارائه داد، این ارائه نه‌فقط ما نمایندگان ایران، بلکه همه ایرانی‌هایی که با دیگر ملیتها هم آمده بودند، غرق شادی و افتخار کرد.

وی با بیان اینکه این کار زیبا و افتخارآفرین، چالش بزرگی برای ما ایجاد کرد، افزود: چراکه محتوی و شکل ارائه ما هم بر این مبنی بسته‌شده بود. ما کمتر از یک ساعت زمان داشتم که همان ارائه از قبل را ارائه دهیم، ارائه‌ای که تقریبا نیمی از آن را تومیتا یک ساعت پیش‌تر ارائه داده بود.

باغبانی در خصوص تصمیم تیم در آن شرایط دشوار گفت: لحظه تصمیم بزرگ، ما این را بهانه کردیم و تصمیم گرفتیم با دادن تغییراتی در محتوی و شکل ارائه، بهترین اثربخشی را ایجاد کنیم و مکملی بر سخنران‌های پیشین به‌ویژه سخنرانی‌ تومیتا باشد. برای همین، تنها یک ساعت مانده به زمان ارائه با دادن فایلی جدید به بخش فنی کنفرانس به دل چالش زدیم.

به گفته رئیس تیم نجوم رصدخانه آموزش‌وپرورش استان بوشهر تغییر سخنرانی که از ماه‌ها قبل خود را برای ارائه آن آماده کرده بودیم. این ریسک بزرگی بود، سخنرانی در برابر بزرگان سخت است وقتی به زبان مادری نباشد سخت‌تر، وقتی بدون آمادگي قبلی باشد ریسک، ما ریسک را پذیرفتیم و با گشودن مبحثی نو در ساختار و اهداف و عملکرد اتحاديه بین‌المللی ستاره‌شناسی، فصل نوی را آغاز کردیم، فصلی که امیدواریم به جهانی بدون مرز برسیم، جایی که فلسفه زندگی و همزیستی بشر بر اساس شعر زیبای سعدی باشد (شعری که فارسی و ترجمه‌اش در آغاز سخن زینت‌بخش سخنرانی‌مان شد).

وی در خصوص ارزیابی کلی این ارائه گفت: سخنرانی ما نقدی بر گذشته بود و بیان آنچه می‌بایست اتفاق بیافتد الگویی که آن را مدل موفق اتحاديه ستاره‌شناسی معلمان ايران معرفی کردیم و نتیجه درخشان بود! کار نو و متفاوت باعث دیده شدن و جلب‌توجه شد.

به گفته باغبانی بعضی کشورها برای دیده شدن غرفه اجاره کرده بودند و از روز آغازین تا امروز با قراردادن هدایای متعدد بروی میزهای پیش رو بقیه را دعوت می‌کردند تا از ظرفیت‌های کشورشان و مجموعه آن‌ها دیدن کنند؛ اما ما با دست‌خالی کاری کارستان کردیم.

وی با بیان اینکه چهار گلیم کوچک بوشهری برده بودیم برای معرفی صنایع‌دستی بوشهر تصریح کرد: صنایع‌دستی چیزی است که دنیا ما را با آن‌ها می‌شناسد. ما بهترین کار ممکن را محقق کردیم، ارائه چالشی ما همه نگاه‌ها را به سمت ما کشاند تا جایی که از طرف ون دیشاک رئيس پیشین اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی به گفتگو و معرفی کارمان دعوت شدیم و آرزوی سالیان دراز بچه‌های بوشهر عملی شد. حتی توانستیم با رئیس اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی هم گفتگو کنیم و هم نهار کاری بخوریم.

به گفته باغبانی ما توانستیم با دبرا (Debra Meloy Elmegreen) رئیس کنونی اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی نشست داشته باشیم این عالی بود، نتیجه فراتر از تصورمان بود ما توانستیم زمان کافی برای ارائه دیگر دستاوردهایمان آن‌هم به‌طور خصوصی پیدا کنیم.

وی در خصوص دستاوردهای این دیدارها نیز خاطرنشان کرد: در نشست خصوصی از ایشان برای شرکت در برنامه نوروز امسال دعوت کردیم، ایشان ضمن سپاسگزاری، تلاش‌های ارزشمند اتحاديه ستاره‌شناسی معلمان ايران را الگو دانستند و همچنین برای سفر رسمی به ایران ابراز علاقه کردند؛ البته با توجه به شرایط کرونایی امیدواریم شرایط آرام شود و این سفر محقق شود.

باغبانی تاکید کرد در صورت بالا بودن ریسک کرونا، سخنرانی به‌صورت آنلاین در بخش برنامه نوروزی ما انجام گیرد.

یادآوری می‌شود حسن باغبانی از معلمان باسابقه کنگانی است که با ادامه تحصیل در رشته زمین‌شناسی دانشگاه اصفهان و بازگشت به شهر خود، زمینه آموزش ستاره‌شناسی را ابتدا در کنگان؛ و سپس در استان بوشهر گسترش داد. تشکیل و ریاست اتحادیه ستاره‌شناسی معلمان، ریاست رصدخانه مهر بوشهر برخی از فعالیت‌های دو دهه اخیر وی محسوب می‌شود تا جایی که بوشهر به‌عنوان قطب ستاره‌شناسی ایران مطرح شد و انجمن ترویج علم ایران وابسته به وزارت علوم و مرکز تحقیقات علوم ایران رصدخانه مهر استان بوشهر را به‌عنوان برترین نهاد ترویج علم در جنوب ایران معرفی کرد.

همچنین باغبانی از سوی اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی به‌عنوان عضو رسمی اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی منصوب شد. این به معنی اخذ کرسی یک ایرانی در کمیسیون سی وان و آموزش معلمان و عضویت در هیات مدیره و رسته مرکزی این نهاد است.


نام:
ایمیل:
* نظر: