bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۱ - ۱۴ مهر ۱۴۰۱
راضیه علی زاده: خیلی‌هایمان کودکی را کنار حیوانات گذرانده‌ایم. آن‌ها گاهی اولین و شاید حتی بهترین دوستانمان بوده‌اند. بچه‌ها از بازی و همراهی با حیوانات لذت می‌برند، حالا چه همبازی‌شان یک ماهی قرمز کوچک باشد، چه یک سگ یا گربه یا یک اسب؛ اما این حیوان‌های دوست‌داشتنی فقط برای بازی و تفریح نیستند و گاهی حضورشان سودمندتر از این حرف‌هاست.

راضیه علی زاده

خیلی‌هایمان کودکی را کنار حیوانات گذرانده‌ایم. آن‌ها گاهی اولین و شاید حتی بهترین دوستانمان بوده‌اند. بچه‌ها از بازی و همراهی با حیوانات لذت می‌برند، حالا چه همبازی‌شان یک ماهی قرمز کوچک باشد، چه یک سگ یا گربه یا یک اسب؛ اما این حیوان‌های دوست‌داشتنی فقط برای بازی و تفریح نیستند و گاهی حضورشان سودمندتر از این حرف‌هاست.

تعامل با حیوانات خانگی به‌جز سرگرم کردن بچه‌ها و ساختن خاطرات بی‌نظیر برای آن‌ها، می‌تواند به رشد جسمی، ذهنی، اجتماعی و احساسی‌شان هم کمک کند. حیوانات خانگی انگیزه‌ای برای رشد و پرورش مهارت‌های حرکتی‌اند. بردن حیوان خانگی (خرگوش) برای هواخوری یا دنبالش دویدن در حیاط و پرتاب کردن توپ، هم راه‌هایی عالی برای تمرین دادن حیوان خانگی هستند و هم باعث می‌شوند بچه‌ها دست از خانه ماندن و بازی‌های نشسته و غیر متحرک بردارند و تکانی به خودشان بدهند. برای تشویق کردن بچه‌ها به فعالیت‌های کوچک‌تر حرکتی می‌توان از آن‌ها خواست توی ظرف غذای حیوان آب و غذا بریزند یا اجازه بدهید به تمیز و شانه کردنشان کمک کنند.

البته بسته به سن کودک، پدر و مادر باید بر فعالیت‌ها نظارت کنند تا خطری برای بچه یا حیوان پیش نیاید. حیوانات خانگی به بچه‌ها کمک می‌کنند تا راحت‌تر با بقیه ارتباط برقرار کنند. بچه‌ها وقتی ببینند بچه دیگری با یک حیوان خانگی بازی می‌کند، علاقه بیشتری نشان می‌دهند که پا پیش بگذارند و با او تعامل کنند. به‌این‌ترتیب، حیوان می‌تواند مثل پلی باشد بین بچه‌های منزوی و غیراجتماعی‌تر و بقیه هم‌سن‌هایی که می‌توانند همبازی‌اش شوند. خود حیوان خانگی هم به خاطر ذات رابطه‌اش با کودک می‌تواند سوژه‌های اجتماعی برای او باشد. حیوانات ما را همان‌طور که هستیم می‌پذیرند و باعث می‌شوند برای روابط اجتماعی تمرین ببینیم و آماده شویم.

حیوانات خانگی می‌توانند به خیلی از جنبه‌های رشد احساسی مثل اعتمادبه‌نفس و حس مسوولیت کمک کنند. اینکه کودک با بزرگ‌تر شدن، مسوولیت بیشتری را برای مراقبت از حیوان بر عهده می‌گیرد، به ساخته‌شدن اعتمادبه‌نفسش کمک می‌کند، البته این هم طرز تفکر نادرستی است که حیوانات خانگی به بچه‌ها مسوولیت‌پذیری یاد می‌دهند این پدرومادردار هستند که به بچه مسوولیت‌پذیری یاد می‌دهند، حیوانات خانگی تنها بهانه خوبی برای آموزش‌اند. مسوولیتی که به بچه‌ها می‌دهیم باید متناسب با سنشان باشد.

بعضی‌اوقات برقراری ارتباط صحیح و مناسب و آموزش ترفندها و یاددادن رفتارهای مناسب با حیوان خانگی زمان می‌برد و نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد که کودکان شما می‌توانند با نگهداری از حیوان خانگی صبر و تمرین زیاد را تقویت کنند.

وقتی کودک از حیوان خانگی مراقبت می‌کند، یاد می‌گیرد با مراقبت از دیگران با آن‌ها مهربان باشد. نگهداری از حیوان خانگی توسط کودکان باعث ایجاد انگیزه درونی در آن‌ها می‌شود. تقویت انگیزه در کودکان می‌تواند تاثیر زیادی بر روی عملکرد درسی کودکان داشته باشد.

اگر قصد خریدن حیوان خانگی دارید، بهتر است در مورد انتخاب حیوان خانگی برای کودکان از خود او سوال کنید که چه حیوانی را دوست دارد. سپس با توجه به فضای منزلتان بهترین نوع را انتخاب کنید.


نام:
ایمیل:
* نظر: