bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۹۹۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۴ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱
تنه سالن آرایشگاه‌های بوشهر به اتاق‌های عمل‌ جراحی‌؛
داود علیزاده: هرچقدر بوشهر در زمینه پزشک متخصص و خدمات درمانی ضعف و کمبود دارد به‌جایش آرایشگرهای زنانه گوی سبقت را ربوده‌اند و انواع خدمات پزشکی را یک‌تنه ارائه می‌دهند؛ البته گاهی خبر پلمپ آرایشگاه‌های متخلف شنیده می‌شود؛ اما نمی‌توان این مساله را کتمان کرد که بازدارنده نبوده است و گاهی پنهان و آشکارا فعالیت می‌کنند.

داود علیزاده

هرچقدر بوشهر در زمینه پزشک متخصص و خدمات درمانی ضعف و کمبود دارد به‌جایش آرایشگرهای زنانه گوی سبقت را ربوده‌اند و انواع خدمات پزشکی را یک‌تنه ارائه می‌دهند؛ البته گاهی خبر پلمپ آرایشگاههای متخلف شنیده می‌شود؛ اما نمی‌توان این مساله را کتمان کرد که بازدارنده نبوده است و گاهی پنهان و آشکارا فعالیت می‌کنند.

این روزها در همه شهرها آرایشگرها به متخصصان زیبایی بدون مدرکی مبدل شده‌اند که در هر کوچه‌ و خیابانی می‌توان دکانشان را پیدا کرد. اعتمادبه‌نفسشان هم آن‌قدر بالاست که اگر مشتری تن بدهد حاضرند تیغ جراحی به دست هر جای مشتری را دست‌کاری کنند. از بوتاکس، تزریق ژل، سوراخ کردن گوش، میکرونیدلینگ گرفته تا بیلیچینگ و سفید کردن دندان و لیزر و ... امور زیبایی هستند که در آرایشگاه‌ها به‌صورت غیرمجاز انجام می‌شود.

گاهی پزشک عمومی و پرستارانی هستند که در آرایشگاه دست به این کارها می‌زنند و گاهی حتی همین اندازه مدرک را هم ندارند و درهرصورت هم کارهایشان غیرمجاز و خطرناک است؛ اما این روزها تب تغییر چهره داغ شده، بسیاری حداقل یک بوتاکس و تزریق ژل را برای خودشان ضروری می‌دانند و فریب تبلیغات دروغین و ارزان آرایشگاه‌ها را می‌خورند که گاهی عوارض و عواقب جبران‌ناپذیری هم دارد.

هشدار مسوولان علوم پزشکی و انتظامی هم تاکنون راه به‌جایی نبرده است و گوش مردم بدهکار این حرف‌ها نیست. اتفاقا مثل گذشته این مساله فقط در آرایشگاه زنانه باب نیست و حالا برای مردها هم دیگر مهم شده است که چرک و چروکشان را کم کنند.

در ایران حدود یک قرن و چندی پیش اولین قانون طبابت نوشته شد و براساس آن دخالت غیرمجاز در امور پزشکی چهار ماه تا یک سال زندان داشت، این مجازات در سال ۱۳۳۴ به شش ماه تا دو سال و در سال ۱۳۷۴ هم به دو سال تا ۱۰ سال افزایش یافت، اما در سال ۱۳۷۹ مجازات زندان از دخالت غیرمجاز در امور پزشکی کلا حذف و حداکثر مجازات آن از 500 هزارتومان تا پنج میلیون تومان جریمه نقدی تعیین شد؛ یعنی جریمه حتی از دستمزد آرایشگر هم کمتر است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که مجلس باید اصلاحیه قانون سال ۱۳۷۹ را ملغی کند تا معاونت درمان و بازرسان دانشگاه‌های علوم پزشکی هم بتوانند با مداخله گران غیرمجاز در امور پزشکی برخورد کنند.

طبق قانون هرگونه اقدامات بهداشتی و درمانی در نظام سلامت دارای قوانین خود است و هرگونه اقدام درمانی باید با رعایت قوانین و مقررات مربوطه توسط شخص صلاحیت‌دار صورت گیرد. این اقدام پزشک اگر یک اقدام درمانی است مثل درمان‌های زیبایی باید در محل مربوط به خود با استانداردهای لازم و زیر نظر معاونت درمان و نظام پزشکی باشد و محل اقدامات زیبایی هم باید طبق قانون مشخص باشد. اگر اقدام درمانی نیست باید مراجع ذی‌صلاح هرگونه دخالتی را بررسی کند. اگر کار پزشک دخالت در امور پزشکی باشد باید طبق قانون برخورد شود.

یک جراح عمومی و فوق تخصص جراحی عروق در درباره انجام امور زیبایی در سالن‌های آرایشی و عواقب آن به خبرنگار بامداد جنوب گفت: انجام اعمال زیبایی در آرایشگاه‌ها می‌تواند عوارض شدید و خطرناکی داشته باشد. درست است که در ظاهر انجام برخی کار‌ها مانند تزریق ژل و بوتاکس به نظر ساده می‌رسد، اما اگر این امور به‌وسیله پزشک متخصص انجام نشود یا تزریق در محیط مناسب صورت نگیرد، فرد می‌تواند گرفتار عوارض کوتاه‌مدت مانند عفونت و سلولیت یا عوارض بلندمدت مانند فلجی طولانی‌مدت پلک چشم شود که در این موارد نه‌تنها فرد نتیجه مطلوب را نگرفته، بلکه سلامت و زیبایی او به خطر افتاده است.

دکتر نیکی تدین تاکید کرد: انجام امور زیبایی مانند تزریق ژل و بوتاکس باید حتما به‌وسیله پزشک متخصص انجام شود زیرا در بسیاری از موارد افراد پس‌ازآنکه افراد از عوارض بوتاکس یا تزریق ژل مطلع می‌شوند از انجام آن خودداری می‌کنند، از طرفی برخی بیماران مبتلابه برخی بیماری‌ها مانند لوپوس نباید ژل یا بوتاکس تزریق کنند؛ چراکه ممکن است بیماری شدت پیدا کند و همه این موارد را پزشک می‌تواند تشخیص دهد.

وی با اشاره به عوارض تزریق ژل در آرایشگاه‌ها بیان کرد: باید ژل‌های مورد تایید استفاده شود و توجه داشت که عوارض بسته به نوع ژل متفاوت است، در مواردی که ژل در محل درست تزریق نمی‌شود؛ فرد دچار عفونت موضعی و بدشکلی صورت می‌شود، همچنین ممکن است بدن تا مدت‌ها به تزریق ژل واکنش نشان دهد و در نهایت برای تخلیه ژل مجبور به عمل جراحی شویم.

این جراح عمومی و فوق تخصص جراحی عروق ادامه داد: قبلا مداخله غیرمجاز در امور پزشکی در حوزه‌های مختلفی مثل دندانپزشکی، متخصص قلب، داخلی و حتی متخصص بیهوشی و... اتفاق می‌افتاد؛ اما ظرف چهار پنج سال گذشته عمدتا مداخلات در حوزه زیبایی اتفاق می‌افتد؛ زیرا تنها جایی است که درآمدزاست و مداخله‌گران غیرمجاز در حوزه زیبایی تاخت‌وتاز می‌کنند. اوایل به‌صورت جعلی مداخله می‌کردند؛ مثلا اسم یک دکتر پوست یا جراح عمومی را جعل می‌کردند، اما به‌تدریج دیگر این کار را هم انجام نمی‌دهند و اکنون با اسم خودشان در امور پزشکی و زیبایی مداخله می‌کنند. به‌ویژه در حوزه تزریق ژل، بوتاکس و ... حتی در آرایشگاه‌ها و ... هم این اقدامات انجام می‌شود و حتی کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنند.

اما تمام تخلفات آرایشگاه‌ها به تزریق ژل و بوتاکس منتهی نمی‌شود. چندی قبل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بخشنامه‌ای را در خصوص تشدید بازرسی در زمینه سولاریوم و لیزر درمانی در آرایشگا‌ها ابلاغ کرد؛ اما به‌رغم ممنوعیت استفاده از این دستگاه‌ها در آرایشگاه‌ها بسیاری از آن‌ها به ارائه خدمات در این زمینه می‌پردازند و مشتریان زیادی را جذب کرده‌اند.

دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، استفاده از سولاریوم یا‌‌ همان دستگاه برنزه‌کردن را امری غیرقانونی می‌داند و در ابلاغیه‌ای اعلام کرده است «استفاده از سولاریوم در آرایشگاه‌ها به‌هیچ‌وجه مجاز نیست و هرگونه تجهیزاتی که مربوط به اشعه و پرتو می‌شود نیاز به مجوز از سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت دارد.»

از سوی دیگر، درحالی‌که چاقی و اضافه‌وزن از دغدغه‌های فکری بسیاری از زنان است برخی از مسوولان آرایشگاه‌های زنانه از ناآگاهی زنان و البته غفلت برخی مسوولان استفاده کرده و زنان و دختران را به داروهای لاغری برای تناسب‌اندام تشویق می‌کنند و این اقلام را نیز به فروش می‌رسانند.

از دیگر موارد انجام‌گرفته در آرایشگاه‌ها سفید کردن دندان با استفاده از نور ماورای بنفش است. رئیس اداره مواد و تجهیزات دندانپزشكی سازمان غذا و دارو درباره استفاده از دستگاه بلیچینگ در آرایشگاه‌های زنانه گفت: بلیچینگ یا سفیدکننده دندان با استفاده از نور ماورای بنفش در طول‌موج خاصی، روند سفید کردن دندان‌ها با مواد شیمیایی را سرعت می‌بخشد.

محمدمهدی گلابگیران، ادامه داد: این دستگاه‌ سفیدکننده دندان معمولا در مطب‌ها استفاده می‌شوند. نمی‌توان از این دستگاه‌ سفیدکننده دندان برای هر بیماری استفاده کرد و تنها افراد واجد شرایط با نظر دندانپزشک می‌توانند از دستگاه‌های بلیچینگ استفاده کنند. رئیس اداره تجهیزات دندانپزشکی اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: مشاهده‌شده که در برخی آرایشگاه‌ها از این دستگاه برای سفید کردن دندان استفاده می‌کنند؛ این کار غیرقانونی است و فقط دندان‌پزشکان می‌توانند از این دستگاه‌ استفاده کنند.

در پایان امید است که با نظارت بیشتر دستگاه های نظارتی بر امکانی چون آرایشگاه ها و افزایش اطلاع به مردم کمتر شاهد آسیب‌های جبران‌ناپذیر ناشی از تب داغ زیبایی و سوءاستفاده باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: