bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۴
سال «بد» پرورش‌دهندگان میگو تکمیل شد؛
ماجراهای پرورش میگو در کشور ما تمامی ندارد. پس از آن‌که سال گذشته پرورش‌دهندگان میگو سال پر استرسی را به‌علت نبود تقاضای کافی و به‌موقع برای تولیداتشان تجربه کردند، امسال به‌نظر می‌رسد سال دشوارتری برای سرمایه‌گذاران بخش میگوی کشور و به‌خصوص استان بوشهر باشد.
بامدادجنوب- عبدالله محمدعلی‌پور:

آغاز فصل پرورش میگو در سال 94، برای بسیاری از پرورش‌دهندگان با فروش آخرین بسته‌های میگوی فرآوری‌شده و منجمدشده سال گذشته همراه بود و در حالی‌که پیش‌بینی می‌شد در این دوره سطح بیشتری از مزرعه‌ها زیر کشت میگو روند اما به گفته مدیرکل شیلات استان، به‌جای پنج‌هزار هکتار زمین، تنها در سه هزار و 870 هکتار از اراضی لارو‌ریزی انجام شد و ظاهرا بخشی از پرورش‌دهندگان عطای این صنعت را بر لقایش بخشیده بودند.

علاوه بر این، بیماری لکه سفید هم که سال‌ها بود از آن خبری نبود، ناگهان از مزارع شمالی استان و استان همجوار سر برآورد و بیش از 25 درصد از میگوهای استان را از بین برد، به‌طوری که از میزان 12 هزار و 500 تن میگویی که می‌شد از لاروهای ذخیره شده برداشت کرد، تنها 9 هزار تن میگو برداشت شد و تولید میگوی استان نسبت به سال گذشته بیش از پنج هزار تن (حدود 36 درصد) کاهش یافت.
اما این کاهش تولید برای پرورش‌دهندگانی که میگوهایشان در مقابل لکه سفید جان سالم به‌در برده بود، می‌توانست موجب افزایش قیمت شود که البته انتظار چنین افزایشی منطقی بود، چراکه کم‌شدن محصول همواره با رقابت خریداران همراه می‌شود و در اغلب مواقع به افزایش قیمت منتهی می‌شود. این افزایش قیمت حتی می‌تواند در بازارهای جهانی و مشتریان پر و پا قرص میگوی ایران نیز رخ دهد.

در کنار این، باز شدن راه صادرات میگوی کشور در ماه گذشته که با صادرات 20 تنی تجار بوشهری آغاز شده بود، می‌تواند برای تولیدکنندگان میگوی پرورشی استان خوشحال‌کننده باشد. وجود بازار پر تقاضای روسیه که تقریبا بیش از 10 برابر تولید سالانه کشور ایران تقاضای خرید میگو دارد، این امیدواری را ایجاد کرده است که پرورش‌دهندگان امسال بدون دغدغه نبود مشتری یا چانه‌زنی برای قیمت، تولیدشان را بفروشند.

با این‌حال، بر خلاف انتظارات، قیمت میگو در بازارهای جهانی نه‌تنها افزایش نیافته است بلکه به گفته مسوول اتحادیه آبزیان کشور در مصاحبه با مهر، امسال قیمت میگو بین 15 تا 20 درصد کمتر از سال گذشته است. روز گذشته دبیرکل اتحادیه آبزیان کشور، از کاهش حدود ۵۰ درصدی قیمت جهانی میگو در دو سال گذشته خبر داد و گفت: قیمت این محصول در بازار جهانی نسبت به سال قبل بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

علی‌اکبر خدایی  با اشاره به کاهش قیمت جهانی میگو، افزود: قیمت‌های جهانی این آبزی نسبت به سال ۹۲ بین ۴۰ تا ۵۰ درصد و نسبت به سال  ۹۳ حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.
وی با بیان این‌که سازمان شیلات توصیه می‌کرد، تولید میگو امسال به ۳۰ هزار تن برسد، خاطرنشان کرد: به‌دلیل کاهش قیمت‌های جهانی، پرورش‌دهندگان برخلاف توصیه شیلات، میزان تولید را کاهش دادند.

دبیرکل اتحادیه آبزیان تصریح کرد: برهمین اساس، صنعت برای تولید حدود ۱۷ تا  ۱۸ هزار تن میگوی پرورشی برنامه‌ریزی کرد تا مشکلی در زمینه بازاریابی و عرضه محصول به بازارهای جهانی پیش نیاید.
خدایی با اشاره به شیوع دوباره بیماری لکه سفید میگو در بوشهر و خوزستان، گفت: متاسفانه این موضوع سبب کاهش تولید میگوی پرورشی به ۱۲ تا ۱۳ هزار تن شد و بین چهار تا پنج هزار تن از تولیدمان را از دست دادیم.

وی درباره شرایط صادراتی میگو در سال‌جاری ادامه داد: خوشبختانه به‌دلیل تنظیم میزان تولید با صادرات، جز پایین بودن قیمت، مشکل خاص دیگری در این زمینه نداریم. دبیرکل اتحادیه آبزیان، مقاصد صادراتی میگوی ایرانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله چین، ویتنام و تایلند، کشورهای عربی مانند امارات، مصر، لبنان و کویت، کشورهای اروپایی عمدتا ایتالیا و اسپانیا و برخی کشورهای دیگر از جمله مکزیک مقاصد صادراتی این محصول هستند، ضمن این‌که روسیه نیز مشتری جدیدی است و ما برنامه مفصلی برای این بازار داریم.

البته خدایی با اشاره به پیامدهای توافقات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، اظهارامیدواری کرد: اروپا که خریدار اصلی میگوی ایرانی بوده با رفع مشکلات بانکی ایجاد شده، دوباره در جمع خریداران قرار بگیرد و توسعه زیادی در این زمینه برای کشور حاصل شود.
وی با بیان این‌که ظرفیت تولید میگوی کشور در شرایط فعلی حدود ۵۰ هزارتن است، گفت: در صورتی که بازارهای صادراتی گسترش یابد، این تولید حتما انجام خواهد شد.
خدایی درباره میزان صادرات افزود: معمولا بیش از ۵۰ درصد میگوی پرورشی کشور صادر می‌شود و سال گذشته که میزان تولید این آبزی  ۲۲ هزار تن بود، حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن آن صادر شد، ضمن این‌که از حدود ۱۲ هزار تن تولید امسال نیز بیش از هفت هزار تن آن صادر می‌شود.

دبیرکل اتحادیه آبزیان کشور همچنین روند رو به رشد مصرف میگو در بازار داخل را مورد اشاره قرار داد و افزود: سال گذشته بین هفت تا هشت هزار تن  و امسال نیز حدود چهار تا پنج هزار تن از میگوی تولیدی در بازار داخل مصرف خواهد شد.
باید دید این کاهش قیمت جهانی که موجب ایجاد بیم و امیدهایی در دل تاجران میگوی بوشهر شده است، در نهایت به بهتر شدن وضعیت فروش میگوها خواهد شد یا این‌که ماجرای سال گذشته تکرار خواهد شد و پرورش‌دهندگان بر سر قیمت‌هایشان پافشاری می‌کنند و میگوها را به‌جای فروش به تاجران، در سردخانه‌های استان نگهداری می‌کنند؟

برچسب ها: میگو ، پرورش ، قیمت ، بازار
نام:
ایمیل:
* نظر: