bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۷۲۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴
به بهانه سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به بوشهر؛
عسلویه در ماه‌های اخیر به مقصد اصلی سفرهای وزرای دولت تدبیر و امید به استان بوشهر تبدیل شده است.
عبدالله محمدعلی‌پور: عسلویه در ماه‌های اخیر به مقصد اصلی سفرهای وزرای دولت تدبیر و امید به استان بوشهر تبدیل شده است. بسیاری از وزیران و اعضای دولت، عسلویه را به‌دلیل رونقی که در آن وجود دارد انتخاب می‌کنند و در حالی که هدف آنها بررسی مسائل و مشکلات موجود در حوزه تحت اختیارشان در استان بوشهر است، ترجیح می‌دهند سفرشان را با توسعه‌یافته‌ترین منطقه استان آغاز کنند،‌ هر چند این حوزه ربطی هم به آنها نداشته باشد اما چون در مرکز استان خبری نیست، آنها ترجیح می‌دهند به مناطق جنوبی بروند تا شاید اندکی روحیه‌شان تازه شود. 

ما بارها در بامداد جنوب تاکید کرده‌ایم رکودی که بر بیشتر حوزه‌های عملکردی به‌خصوص در بخش اقتصاد و خدمات حاکم است، در حال نابود کردن اقتصاد نه‌چندان بالنده استان است. حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در عسلویه و حرکت او و هیات همراه به مرکز استان و بازدید از مراکز راکد صنعتی، چیزی جز این را نشان نمی‌دهد که صنعت استان این روزها هیچ حرفی برای گفتن ندارد و برای رونق این بخش هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

اگر نعمت‌زاده به عسلویه می‌رود و از واحدهای پتروشیمی‌ این منطقه بازدید می‌کند، دلیلش این است که او خود زمانی سنگ بنای آنها را گذاشته است و حالا آمده تا حاصل دست‌رنج خود را ببیند اما ما باید ببینیم که برای استان بوشهر چه کرده‌ایم که انتظار داشته باشیم در آینده حاصل دست‌رنجمان را ببینیم؟ و اصولا چرا یک وزیر باید از جنوب استان به‌سمت مرکز آن بیاید؟ 
واقعیت این است که اگر بخواهیم درست به ماجرا نگاه کنیم، نعمت‌زاده نه به‌عنوان سرکشی به یادگاری‌های خود که به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان سفر کرده است و بازدید او از مجموعه‌ای که سرپرستی و مسوولیت آن‌را وزارتخانه‌ای دیگر به‌عهده دارد، جای سوال دارد. چرا مسوول صنعت و معدن استان باید به حوزه وزارت نفت برود و در آنجا از اشتغال‌زایی 50 هزار نفری پارس ‌جنوبی، خوب بودن روند اجرائی فازهای 17 و 18 و قرار داشتن ایران در لیست سه کشور دارای بیشترین ذخایر هیدروکربنی جهان سخن بگوید؟ و چرا وزیر صنعت، معدن و تجارت سفرش را از مرکز استان آغاز نکرده است؟

به‌نظر می‌رسد صحیح‌ترین و واضح‌ترین پاسخ به سوالات بالا این باشد که در استان بوشهر و در صنایعی غیر از نفت و گاز، هیچ‌ تغییر و تحولی صورت نگرفته است که وزیر بخواهد به آن سرکشی کند و کلنگی را به ‌زمین بزند و یا افتتاحی را انجام دهد. در واقع نعمت‌زاده به این دلیل که می‌دانست در بوشهر هیچ توسعه‌ای در حوزه صنعت، معدن و تجارت انتظارش را نمی‌کشد، ابتدا به عسلویه رفته تا حداقل از رونقی که در آنجا وجود دارد دیدن کرده باشد.

حدود یک سال از سفر رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به استان می‌گذرد و حالا پس از آن‌که دولت، بنا به گفته حسن روحانی بیش از 600 میلیارد تومان منابع مالی برای توسعه صنعتی استان تخصیص داد، دوباره وزیر صنعت باید از همان صنایع تکراری و راکد استان بازدید کند که معاونش 10 ماه پیش انجام داده بود.
نعمت‌زاده در سفرش به استان بوشهر، صبح پنجشنبه وارد عسلویه شد و عصر همان روز از شرکت صدرا بازدید کرد و دوباره همان حرف‌های تکراری در صدرا شنیده شد که صدرا باید به یک محیط آبرومند تبدیل شود، باید بهره‌وری بیشتری داشته باشد و بایدهای دیگری از این دست. غافل از این‌که صدرا به‌دلیل حمایت نشدن و رهاشدن به ‌حال خود به این روز افتاده و فرصت‌های اشتغال متعددی برای جوانان استان از دست رفته است.

منطقه ویژه اقتصادی بوشهر هم که تکلیفش مشخص است، گویا مقصد بعدی وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده است، درست مانند سفر رئیس‌کل بانک مرکزی به استان. گویی استان بوشهر هیچ صنعت دیگری ندارد، که اگر چنین است، پس 720 واحد تولیدی که سازمان صنعت، معدن و تجارت مدعی در استان بوشهر مشغول به فعالیت هستند، کجا هستند؟ چراکه منطقه ویژه اقتصادی در بالاترین آماری که این سازمان منتشر کرده است، در خوشبینانه‌ترین حالت، بیشتر از 37 شرکت را پذیرایی نمی‌کند، پس آن 690 شرکت دیگر کجا هستند؟ و چرا هیچ آماری از تولید و اشتغال‌زایی آنها نیست.

آیا نباید نتیجه گرفت که این آمار از تعداد واحدهای تولیدی استان اغراق‌آمیز و دور از واقعیت است و آماری که بخش خصوصی در این زمینه منتشر کرده، به واقعیت این روزهای استان نزدیک‌تر است؟ آماری که نشان می‌دهد تعداد شرکت‌های فعال استان به‌زحمت به 200 شرکت می‌رسد.
نعمت‌زاده در بازدید خود از استان، از مزیت‌های منطقه آزاد بوشهر نیز سخن گفت. البته وزیر صنعت، معدن و تجارت با هوشیاری و احتیاط، پا را از اظهار امیدواری برای موفقیت این منطقه فراتر نگذاشته و توسعه این منطقه را به مسوولان استان واگذار کرد تا آن را نیز مانند صنعت استان آباد کنند.

این‌که وزیر صنعت، معدن و تجارت سفر خود را از عسلویه آغاز کرد و پس از آن به‌جای سرزدن به پروژه‌های جدید و کارهایی از این دست، دوباره به منطقه ویژه اقتصادی و شرکت صدرا رفته است، نشان از این واقعیت تلخ در صنعت استان دارد که ما هیچ چیز جدیدی برای بازدید نداشته‌ایم و برای صنعت این استان هیچ اتفاق جدید و خاصی نیفتاده است و اگر رخداد جدیدی باشد، راکدتر شدن بخش‌های اقتصادی استان است. متاسفانه دادن آدرس‌های غلط به مسوولان کشوری به یک رویه تبدیل شده است؛ موضوعی که بیش از هر چیز ضربه آن را دولت می‌خورد و مدیران ارشد دولتی وقتی وارد استان می‌شوند، به جای مواجه‌شدن با واقعیت‌های استان با وضعیت‌های کاریکاتوری روبه‌رو می‌شوند که شاید بتواند بخش کوچکی از واقعیت‌های استان را روایت کند اما همه آن نخواهد بود، در نتیجه در تصمیم‌گیری‌های کلان نیز سهم بوشهر به جای این‌که برخورداری از مزایای بیشتر برای جبران عقب‌ماندگی باشد، محدود می‌شود به آنچه که در چارچوب مناطق برخوردار تعریف شده است.

بدون شک، وزرای دیگر هم خواهند آمد و آنها هم بنا به درخواست صورت گرفته از طرف مسوولان استانی، از منطقه آزاد تعریف خواهند کرد اما آیا آنها نمی‌دانند که منطقه آزاد در بسیاری از دیگر مناطق کشور فعالیت می‌کنند و هیچ گلی به سر کسی نزده‌اند؟ هر چند ما از جزئیات سفر نعمت‌زاده خبری به‌دست نیاوردیم و شاید هم او در این سفر طرحی را کلنگ زده باشد یا افتتاح کرده باشد که رسانه‌ای نشده، با این حال گناه این مساله هم بر دوش مسوولان استانی است که مقامات را از خبرنگاران پنهان می‌کنند، مبادا سوالی پرسیده شود که سرنوشت تیم هندبال برازجان را رقم بزند!!!

برچسب ها: وزیر ، عسلویه ، صنعت ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: