bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۷۲۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴
در گفت‌وگو با معاون نظام وظیفه بوشهر مطرح شد؛
سرهنگ رضا سرمشهدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که میزان جریمه مشمولان غایب چقدر است، تصریح کرد: ...
هدی خرم آبادی: «به چپ چپ، به راست راست، از جلو نظام، خبردار ...». از مدت‌ها پیش اطلاعیه و هشدارهایی درباره تعویض و تبدیل کارت‌های کاغذی سربازی به هوشمند، غایبان سربازی، میزان جریمه غایبان و مسائل این‌چنینی از طریق رسانه‌ها منتشر می‌شود. در همین خصوص با معاونت حوزه نظام وظیفه فرماندهی انتظامی استان بوشهر گفت‌وگو کردیم. وی درباره غایبان از خدمت سربازی به بامداد جنوب گفت: در اجرای لایحه بودجه سال 94 تبصره 16 بند ط کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت سال غیبت دارند، با پرداخت جریمه مدت‌زمان غیبت، معاف می‌شوند.

سرهنگ رضا سرمشهدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که میزان جریمه مشمولان غایب چقدر است، تصریح کرد: میزان جریمه مشمولان غایب بر حسب مدرک تحصیلی عبارت است از: 1. زیر دیپلم 10 میلیون تومان، 2. دیپلم 15 میلیون تومان، 3. فوق دیپلم 20 میلیون تومان، 4. لیسانس 25 میلیون تومان، 5. فوق لیسانس 30 میلیون تومان، 6. دکتری غیر پزشکی 35 میلیون تومان، 7. دکتری پزشکی 40 میلیون تومان، 8. پزشکان متخصص و بالاتر 50 میلیون تومان. وی افزود: به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، ده درصد به مبالغ جریمه اضافه می‌شود. همچنین برای مشمولان متاهل پنج درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند پنج درصد از مجموع مبلغ کسر می‌شود.

معاونت حوزه نظام وظیفه فرماندهی انتظامی استان بوشهر با بیان این‌که چه کسانی مشمول قانون معافیت می‌شوند، یادآور شد: در اجرای بند 1 تا 6 از ماده 44 قانون خدمت وظیفه عمومی که به‌ترتیب عبارتند از: کفالت پدر بالای 70 سال و یا زیر 70 سال نیازمند به مراقبت، مادر، برادر ضعیف، وضعیت برادر نیازمند به مراقبت، خواهر و جد و جده. وی ادامه داد: لازم به ذکر است، مشمولانی که حائز شرایط بهره‌مندی از معافیت‌های قانون هستند که یگانه فرزند یاد شده پسر بالای 18 سال پدر و مادر خود و یا تنها برادر بالای 18 سال برادر ضعیف و یا نیازمند مراقبت خود باشند. همچنین برابر ماده 45 قانون خدمت وظیفه عمومی مشمولانی که پدر آنان بیش از 30 ماه در مناطق جنگی و عملیاتی خدمت کرده‌اند، به ازای هر 30 ماه یک فرزند از خدمت ضرورت معاف و کمتر از آن به‌مدت سابقه حضور در جبهه از شش تا هشت ماه=دو ماه، 9 تا 11 ماه=سه ماه، 12 تا 14 ماه=چهار ماه، 15 تا 17 ماه=پنج ماه، 18 تا 20 ماه=شش ماه، 21 تا 23 ماه= هفت ماه، 24 تا 26 ماه=هشت ماه، 27 تا 29 ماه=9 ماه. سرهنگ پاسدار سرمشهدی در خصوص اضافه خدمت غایبان از سربازی هم گفت: مشمولانی که از یک روز تا سه ماه غیبت دارند، به سه ماه اضافه خدمت تنبه و مشمولانی که از سه تا شش ماه غیبت دارند، به شش ماه اضافه خدمت تنبه می‌شوند. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که سربازان براساس چه ملاک و معیاری تقسیم‌بندی می‌شوند، تصریح کرد: کسانی که به 18 سال تمام رسیده‌اند مشمول قانون خدمت وظیفه عمومی هستند که پس از اعزام به مرکز آموزش سرباز می‌گویند، بنابراین تقسیم‌بندی سربازان براساس نیاز محل به کارگیری یا یگان آموزش دهنده نیروی مربوط است و وظیفه عمومی هیچ‌گونه دخالتی در این موضوع ندارد. 
سرهنگ سرمشهدی با بیان این‌که در حال حاضر خدمت سربازی در مناطق عملیاتی درگیر 18 ماه در مناطق محروم و بد آب و هوا برای غیر بومی 19 ماه و برای سربازان بومی 21 و مناطق عادی 21 ماه است، تاکید کرد: به اطلاع کلیه افرادی که تا کنون موفق به پرداخت جریمه سربازی جهت ادامه رسیدگی به درخواست صدور کارت معافیت نشده‌اند، یادآوری می‌کنیم که از 20/7/94 به‌مدت دو ماه مهلت واریز وجوه جریمه مربوط داده می‌شود. 

سرهنگ پاسدار رضا سرمشهدی در پایان اظهارات خود درباره کارت‌های پایان خدمت و معافیت کاغذی به هوشمند گفت: تاکید می‌شود کسانی که تا کنون اقدام به تعویض کارت خود نشده‌اند، هر چه سریع‌تر جهت تعویض کارت خود به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند، چراکه تمامی کارت‌های قدیمی از اول تیرماه 94 باطل شده و هیچ‌گونه خدماتی به دارندگان این‌گونه کارت‌ها داده نمی‌شود.

در حال حاضر سربازی رفتن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پسران است، شاید دختران پس از دوران تحصیل جذب بازار کار شوند و آینده شغلی‌شان را تامین کنند اما این مساله در پسران که باید تشکیل زندگی دهند و زودتر مهیای امر ازدواج شوند، جور دیگری رقم می‌خورد. باری به هر حال جوانی که در آغاز 19 سالگی قرار دارد باید خدمت سربازی برود و اگر تحصیل می کند بعد از پایان تحصیل باید به خدمت سربازی برود، به همین دلیل این قانون باید مبنا قرار گرفته و براساس این مبنا، امتیازاتی برای سربازان قائل شویم و آنها برای رفتن به خدمت سربازی ترغیب شوند.

برچسب ها: نظام وظیفه ، سربازی
نام:
ایمیل:
* نظر: