bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴
بازار سرد خودرو، این روزها شاهد تحولاتی است که در اثر بسته رونق اقتصادی دولت به‌وجود آمده است. مردم که ماه‌ها با تحریم شرکت‌های خودروساز، آنها را تحت فشار قرار داده بودند تا کیفیت محصولات خود را بالا برده و قیمت آنها را کاهش دهند، اکنون مقابل درب نمایندگی‌های خودروسازی صف کشیده‌اند تا وام خودرو دریافت کنند. تسهیلاتی که با سود 16 درصد به آنها پرداخت می‌شود و به ازای دریافت هر وام 25 میلیون تومانی، حدود دو برابر این مبلغ را بازپرداخت می‌کنند.
بامدادجنوب- جواد شکریان: بازار سرد خودرو، این روزها شاهد تحولاتی است که در اثر بسته رونق اقتصادی دولت به‌وجود آمده است. مردم که ماه‌ها با تحریم شرکت‌های خودروساز، آنها را تحت فشار قرار داده بودند تا کیفیت محصولات خود را بالا برده و قیمت آنها را کاهش دهند، اکنون مقابل درب  نمایندگی‌های خودروسازی صف کشیده‌اند تا وام خودرو دریافت کنند. تسهیلاتی که با سود 16 درصد به آنها پرداخت می‌شود و به ازای دریافت هر وام 25 میلیون تومانی، حدود دو برابر این مبلغ را بازپرداخت می‌کنند.

طرح رونق اقتصادی که چند صباحی از اعلام آن می‌گذرد، مخالفان زیادی در میان کارشناسان داشت و بیشتر آنها معتقد بودند که این طرح، موفقیت چندانی را به‌دست نمی‌آورد و دولت باید به‌دنبال بسته جایگزین باشد. با این حال، دولتی‌ها به طرح پیشنهادی خود ایمان داشتند و معتقد بودند که دلیل راه انداختن کمپین برای نخریدن خودرو، نبود نقدینگی در جامعه است. البته این نظریه از سوی مردم و گرانندگان کمپین تحریم خودرو رد شد و آنها معتقد بودند که کیفیت خودروها، خدمات پس از فروش ضعیف و نادیده گرفتن مشتریان دلیل اصلی راه‌اندازی این کمپین بوده است.
به این ترتیب، کارشناسان، خودروسازان و دولت منتظر بودند تا پس از اجرایی شدن این طرح، موفقیت یا شکست آن را به تماشا بنشینند تا ببینند عکس‌العمل مردم در مقابل این طرح دولت چگونه خواهد بود. 
به این ترتیب، روز گذشته که اولین روز از آغاز طرح ثبت نام دریافت تسهیلات خودرو بود، روز سرنوشت‌سازی برای «کمپین تحریم خودروی صفر» و «طرح رونق اقتصادی دولت» بود. طرحی که قرار بود صنعت راکد و بی‌رمق خودرو رو جانی تازه ببخشد.
البته در این زمینه ابهامات و بدقولی‌هایی وجود داشته است. مثلا این‌که در ابتدا دولت و بانک مرکزی دوره بازپرداخت این وام‌ها را هفت ساله عنوان کرده بودند در حالی که هم‌اکنون این دوره به چهار سال کاهش پیدا کرده است. 

خودروسازان می‌گویند که از ابتدا قرار نبوده که دوره بازپرداخت اقساط بیش از چهارسال باشد، در حالی که وزارت صنعت می‌گوید که قرار بوده این مدت، بین چهار تا هفت سال باشد. به هر حال در شرایط کنونی که مردم در اعتراض به کیفیت پایین خودروها، مدت‌هاست که خودروی صفر را تحریم کرده‌اند، بهتر بود دیگر شاهد اینچنین بدقولی‌ها و تناقض‌گویی‌ها از طرف مسوولان نباشیم.
در هر صورت خیلی از مردم منتظر بودند تا با آغاز این طرح، حواشی و بازتاب‌های آن را ببینند. بر همین اساس، بامداد جنوب طی یک گزارش میدانی، استقبال بوشهری‌ها از بسته رونق اقتصادی دولت را مورد بررسی قرار داد.

استقبال خوب بوشهری‌ها در روز اول ثبت نام
روز اول ثبت نام برای دریافت تسهیلات خودرو در بندر بوشهر، روز پر رفت و آمدی بود که استقبال نسبی مردم را از بسته رونق اقتصادی دولت نشان می‌داد. مردم با مراجعه به نمایندگی‌های خودروسازان در مرکز استان، از چند و چون و جزئیات این طرح آگاه شدند تا از این فرصت مناسب استفاده کرده و صاحب خودرو شوند. 
در همین خصوص، سرپرست یکی از نمایندگان خودرو‌سازی در بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب، با اشاره به ازدحام جمعیت برای دریافت تسهیلات خرید خودرو، گفت: از ساعت‌های ابتدایی روز دوشنبه، با استقبال خوب مردم مواجه شدیم. البته ساعات اولیه این طرح، بیشتر مردم آمده بودند تا از جزئیات طرح مطلع شوند و بیشتر در حال پاسخگویی به مردم بودیم. اما پس از گذشت ساعات اولیه، ثبت نام‌ها آغاز شد و خوشبختانه استقبال مناسبی در این نمایندگی صورت گرفت.

بهروز دستاران با تاکید بر این‌که به‌علت استقبال خوب مردم، در چند ماه آینده بار دیگر رونق به بازار خودرو برمی‌گردد، افزود: این تسهیلات، شرایط ویژه‌ای را در اختیار خریداران قرار می‌دهد که می‌توانند تنها با آورده 20 درصدی، مالک یک خودروی صفر کیلومتر باشند.
وی مبلغ وام پرداختی به خرید خودرو را از 6 تا 25 میلیون تومان عنوان و ادامه داد: مهلت بازپرداخت این تسهیلات از یک تا چهار سال است. همچنین با توجه به میزان تسهیلات و مدت بازپرداخت، مبالغ اقساط نیز طی دوره‌های دو، چهار و شش‌ماهه بازپرداخت می‌شود. به این صورت که شخص وام‌گیرنده بابت اقساط خود، چند فقره چک تحویل می‌دهد که باید طی دوره‌های تعیین شده بازپرداخت کند.

دستاران با اشاره به این‌که هر نفر تنها می‌تواند برای یک دستگاه خودرو و تا تاریخ 31/2/95 ثبت نام به‌عمل آورد، خاطرنشان کرد: برای ما هیچ سقف و محدودیتی برای ثبت نام و تحویل خودرو در نظر گرفته نمی‌شود و طی 30 روز پس از پذیرش، خودرو را به خریدار تحویل می‌دهیم.
بوشهری‌ها در اولین روز از شروع ثبت نام برای دریافت تسهیلات خودرو، استقبال خوبی از این طرح انجام دادند اما این تمام ماجرا نیست و نکاتی را باید مورد توجه قرار داد. این‌که این استقبال از طرف چه قشری صورت گرفته و تا کی داوم خواهد داشت، نکته مهمی است که تنها زمان آن را اثبات خواهد کرد. بر این اساس، قضاوت در مورد نتیجه نهایی بسته رونق اقتصادی دولت، به این زودی قابل تحلیل نیست و باید مدتی را به نظاره بنشینیم تا ببینیم سرانجام این طرح چه خواهد شد.

پراید، پژو و تندر، پرطرفدارترین خودروها
استقبال مردم از خرید خودرو تنها مربوط به استان بوشهر نمی‌شود و گویا مردم در جای جای ایران، استقبال خوبی از بسته رونق اقتصادی دولت انجام داده‌اند که نشان از ریزبینی تیم اقتصادی دولت دارد.
در همین راستا، قائم‌مقام وزیر صنعت از فروش پنج هزار خودرو با وام 25 میلیونی از صبح تا ظهر روز گذشته خبر داد که 99 درصد آن پراید، پژو و تندر بوده است.
مجتبی خسروتاج در نشست خبری که به‌منظور تبیین جزئیات خرید کالای ایرانی برگزار شده بود، با اشاره به این‌که دولت با اجرای این طرح درصدد تقویت واحدهای تولیدی است، افزود: در خرید کالاهای واسطه‌ای، نیاز واحدهای تولیدی از کارخانجات تامین می‌شود و این می‌‌تواند تا حدی مشکلات آنها را برطرف کند.

قائم‌مقام وزیر صنعت در واکنش به انتقادات مطرح شده مبنی بر این‌که چرا در لیست اعلامی وزارت صنعت خودروهای خارجی وجود دارد که سهم تولید داخلی آن بالاتر از 40 درصد نیست، گفت: براساس این طرح 26 نوع خودرو مشمول دریافت وام شده‌اند. 18 مورد از این خودروها برای شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپاست که تولید داخل آنها بالای 60 درصد است. در سال گذشته همین 26 نوع خودرو حدود 957 هزار دستگاه تولید شده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد سهم قابل توجهی از بازار به این 26 خودرو اختصاص دارد.
وی با بیان این‌که خودروهای چینی فقط 6/5 درصد از حجم تولیدات خودرو را در سال گذشته به خود اختصاص دادند، تصریح کرد: علت درج اسامی برخی از شرکت‌های خودروساز در این فهرست احترام به سلیقه مردم است. 
سخنگوی وزارت صنعت در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد وام خرید خودرو پرداخت و گفت: خودروسازان در این طرح، متناسب با تولید و ظرفیت خود اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند. 

خسروتاج با بیان این‌که خودروساز دست مشتریان را باز گذاشته تا با توجه به هزینه‌های خود اقدام به خرید خودروها کنند، افزود: خودروسازان شرایط مشتریان را اعتبارسنجی کرده و متناسب با آن خودروهایی را به آنها معرفی می‌کنند.
وی اضافه کرد: خودروها به نام مشتری نیست و اگر بخواهند بعد از دو هفته اقدام به فروش خودرو کنند باید کل مبلغ خودرو را یکجا به شرکت خودروساز پرداخت کنند تا امکان فروش آن برای فرد متقاضی به وجود آید.
وی در پاسخ به این سوال که چرا علی‌رغم اطلاعیه مشترک بانک مرکزی و وزارت صنعت در بازپرداخت هفت ساله وام خرید خودرو، امروز خودروسازان اعلام می‌کنند که فروش آنها با بازپرداخت چهار ساله است، گفت: برخی گفته‌اند خودروسازان می‌گویند ما تمایل به چهار ساله شدن بازپرداخت وام خرید خودرو نداشتیم اما چون بانک مرکزی فقط چهار سال خرید دین را انجام می‌دهد ملزم به این کار شده‌ایم که بنده باید بگویم از همان ابتدا ما در اطلاعیه خود، مدت بازپرداخت این وام را چهار تا هفت ساله اعلام کرده بودیم و این خودرو‌ساز است که با سنجش مشتری اقدام به تعیین مدت‌زمان بازپرداخت می‌کند.

خسروتاج در ادامه این نشست خبری با اشاره به این‌که در خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی پنج بانک عامل معرفی شده است، گفت: در خودروهای کشاورزی بانک عامل بانک کشاورزی است و در سایر خودروها نیز بانک ملت، تجارت، سپه، و صادرات بانک عامل تعیین شده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر آمار قطعی از میزان خودروهای دپو شده در انبارها وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: روزانه دو تا سه هزار خودرو در شرکت‌های خودروسازی تولید می‌شود و این آمار مدام در حال تغییر است به‌طوری که نمی‌تواند آمار دقیق از موجودی شرکت‌ها اعلام کرد.

برچسب ها: اقتصاد ، بسته ، رونق ، خودرو
نام:
ایمیل:
* نظر: