bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴
در بیست و یکمین همایش انجمن‌های خیریه حمایت از بیماران کلیوی؛
با مشارکت خیران و مسوولان دستگاه‌های اجرائی استان بوشهر در سه سال گذشته 110 عمل پیوند کلیه در این استان انجام شده است.
بامدادجنوب- هدی خرم ‌آبادی: خدا در هیچ جا، همچون آنجا پرستش نمی‌شود که آدمی برای نیکی کردن و کمک رساندن به همنوعانش گام بر می‌دارد. یادمان باشد گاهی خدا می‌خواهد با دست ما دست دیگر بندگانش را بگیرد، وقتی دستی را برای یاری رساندن به او می‌گیریم، بی‌شک دست دیگرمان در دست خداست.
خیران نقش بسزایی در اجتماع ایفا می‌کنند. آنها انجمن‌های خیریه بسیاری را تشکیل داده و با صرف هزینه و دیگر کمک‌ها به بی‌بضاعتان و نیازمندان یاری می‌رسانند. انجمن خیریه بیماران کلیوی، یکی از این انجمن‌هاست که موسسه‌ای غیر انتفاعی است در خدمت بیمارانی که از نارسایی کلیه خود رنج می‌برند.

این انجمن دیالیزی – پیوندی بیش از ۵۵ هزار نفر عضو و ۱۵۷شعبه در سراسر کشور دارد. این انجمن از سال ۱۳۵۹ به‌همت تعدادی از بیماران و خانواده‌هایشان و با کمک چند تن از افراد خیرخواه و کادر درمانی به‌شکل رسمی فعالیت خود را شروع کرد.
این انجمن در استان بوشهر هم فعالیت‌های گسترده و چشمگیری دارد. روز گذشته جلسه هم‌اندیشی مدیران انجمن‌های خیریه حمایت از بیماران کلیوی با حضور قائم‌مقام وزیر بهداشت و مسوولان استانی با هدف تجلیل از خیران و مادرانی که فرزندانشان اهدای عضو کرده‌اند، در مجتمع فرهنگی-هنری بوشهر برگزار شد.

در همین خصوص، مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: با مشارکت خیران و مسوولان دستگاه‌های اجرائی استان بوشهر در سه سال گذشته 110 عمل پیوند کلیه در این استان انجام شده است. اسماعیل عباسی با بیان این‌که استان بوشهر از استان‌های در معرض مبتلا به بیماری‌های کلیوی است، تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده سه هزار نفر در استان بوشهر نارسایی کلیوی دارند.
اسماعیل عباسی با بیان این‌که 50 درصد از بیماران کلیوی در استان بوشهر بانوان هستند، گفت: دیابت، کم‌تحرکی، فشار خون و کمبود تغذیه مناسب، از جمله عوامل مهم ابتلا به نارسایی کلیوی در استان بوشهر هستند. مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی بوشهر ضمن اشاره به این مساله که بیش از 500 نفر در استان آماده پیوند کلیه هستند، یادآور شد: با فراهم‌شدن امکانات لازم زمان پیوند کلیه در این استان از یک سال به یک ماه کاهش یافته است.

عباسی در ادامه این گفت‌وگو با بیان این‌که 110 نفر در استان بوشهر پیوند کلیه شده‌اند، افزود: بانک اطلاعاتی بیماران کلیوی در استان بوشهر راه‌اندازی شده است که این بانک اطلاعاتی نقش مهمی در ارائه خدمات مناسب و مطلوب به بیماران کلیوی این استان دارد.
مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی بوشهر با تاکید بر توجه مردم به بحث سلامت بیان کرد: بسیاری از بیماران کلیوی به‌دلیل بالا بودن هزینه پیوند نمی‌توانند این عمل را انجام بدهند و بعد از مدتی جان خود را از دست می‌دهند.
عباسی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در سال جاری چه مقدار هزینه برای تهیه کلیه به استان بوشهر اختصاص یافته، یادآور شد: امسال هزینه تهیه کلیه از طرف دولت 150میلیون ریال تعیین شده که با سایر هزینه‌های دارو، درمان و رفت و آمد، این هزینه به 300 میلیون ریال می‌رسد و این رقم از عهده بیماران برنمی‌آید. تاکنون 90 درصد از بیماران دیالیزی که در شرایط بحران قرار داشتند، از سوی انجمن بیماران کلیوی مورد پیوند قرار گرفتند که نقش حمایت‌های مدیریت انجمن بیماران کشور در تحقق این مهم اثرگذار بوده است.

مردم باید مشارکت بیشتری داشته باشند
از سوی دیگر قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای تسریع در اجرای طرح تحول نظام سلامت 610 سازمان مردم‌نهاد در حوزه سلامت در کشور راه‌اندازی شده‌اند و فعالیت می‌کنند.
سیدمحمد هادی ایازی روز گذشته در همایش مدیران انجمن‌های خیریه حمایت از بیماران کلیوی کشور در بوشهر با بیان این‌که مشارکت مردمی در همه حوزه‌ها خدمات را تسریع می‌دهد، تاکید کرد: با توجه به گستره حوزه سلامت، مشارکت و همراهی مردم در این عرصه ضروری است.
قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که مشارکت مردم می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری کلیوی موثر باشد، گفت: مشارکت مردم در قالب انجمن‌های مختلف می‌تواند زمینه آگاهی جامعه را در پیشگیری از ابتلا به این بیماری فراهم کند. ایازی با بیان این‌که 610 سازمان مردم‌نهاد در حوزه سلامت فعالیت می‎کنند، خاطرنشان کرد: برای تسریع در اجرای طرح تحول نظام سلامت 610 سازمان مردم‌نهاد در حوزه سلامت در کشور راه‌اندازی شده‌اند و فعالیت می‌کنند.

وی با بیان این‌که 90 انجمن در مقیاس ملی و 520 انجمن در سطح استان‌ها فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: با توجه به اهمیت وجود سازمان‌های مردم‌نهاد در بخش سلامت باید زمینه فعالیت سمن‌های حوزه سلامت در تمامی 450 شهرستان کشور فراهم شود. قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شیوع بیماری‌های کلیوی در کشور افزود: برای پیشگیری از بیماری‎های کلیوی نهادهای مردمی در این عرصه باید بیشتر تلاش کنند.
«دستانی که کمک می‌کنند، از دستانی که عبادت می‌کنند، بسی پاک‌تر هستند». در گوشه‌گوشه این شهر هستند کسانی که نیازمند یاری همنوعان خود هستند تا ناجی زندگی آنها شوند و بتوانند با کمک آنها به حیات خود ادامه دهند. 
باید بوسه زد بر آن دست‌هایی که به جای ریا، کمک می‌کنند تا جان ببخشند، باید بوسه زد بر دستان مادرانی که با رضایت خاطر اعضای پاره تنشان را اهدا می کنند تا دل مادری دیگر را شاد کنند. گفتنی است که قائم‌مقام وزیر بهداشت روز گذشته از برخی از طرح‌ها و پروژه‌های حوزه درمان استان از نزدیک بازدید و با مشکلات و مسائل آنها آشنا شد.
 

برچسب ها: جامعه ، اهدا ، کلیه ، تجلیل
نام:
ایمیل:
* نظر: