bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۵ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴
انبار خودرو‌سازان خالی شد؛
طرح دولت برای تزریق تسهیلات بی‌سابقه به خودروسازان و جلوگیری از بحرانی‌تر شدن اوضاع شرکت‌های سازنده خودرو کشور ظاهرا به نتیجه مورد انتظار رسیده است.
بامدادجنوب- عبدالله محمدعلی‌پور: طرح دولت برای تزریق تسهیلات بی‌سابقه به خودروسازان و جلوگیری از بحرانی‌تر شدن اوضاع شرکت‌های سازنده خودرو کشور ظاهرا به نتیجه مورد انتظار رسیده است. روز گذشته خبرگزاری‌های کشور از رسیدن تعداد ثبت‌نامی‌ها به بیش از صد هزار نفر و خالی شدن انبارهای خودروسازان خبر دادند. 

طی چهار روز اجرای طرح فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی، بیش از 102 هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند و 91 هزار خودرو از مجموعه خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو به فروش رفت. شرکت ایران‌خودرو در پایان چهارمین روز اجرای طرح پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی فروش خودرو، 52 هزار و 900 نفر پیش‌ ثبت‌ نام داشته است که از این رقم 41 هزار و350 نفر وجوه خود را واریز کرده‌اند. شرکت سایپا نیز در پایان روز چهارم اجرای این طرح 49 هزار و 700 خودرو را فروخته است.
وزارت صنعت عصر روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای آخرین آمار فروش خودرو را در طرح وام 25 میلیون تومانی، 86 هزار و 400 خودرو تا ظهر این روز اعلام کرده بود. براساس این اطلاعیه در این مدت، 47 هزار و 730 دستگاه خودرو از ایران‌خودرو و 38 هزار و 600 خودرو متعلق به شرکت سایپا بوده است. بیشترین ثبت نام متعلق به پراید با 20 هزار و پژو 405 با 16 هزار دستگاه بوده است. وزارت صنعت اعلام کرده بود: در هفته آینده آمار دقیق‌تری از نوع خودروهای ثبت نامی، ارزش ریالی و دیگر اطلاعات مربوط به این طرح منتشر می‌شود.

معاون بازاریابی و فروش سایپا نیز روز گذشته در مصاحبه خود با باشگاه خبرنگاران جوان، آمار ثبت ‌نامی‌های این شرکت را اعلام کرد که بر اساس آن، استان تهران با هشت هزارو 714 و بوشهر با 278 نفر به‌ترتیب بیشترین و کمترین متقاضی دریافت وام خودرو را داشته‌اند.
رضا تقی‌زاده در خصوص آخرین آمار از تعداد متقاضیان ثبت نام کننده وام خودرو گفت: آمارها در هر لحظه متغیر است اما تاکنون 47 هزار و 116 نفر ثبت نام داشته‌ایم که از بین آنها 38 هزار نفر تائید صلاحیت شده و حواله‌های خود را واریز کرده‌اند.

وی افزود: استان تهران با هشت هزار و 714 نفر متقاضیان در صدر قرار دارد و استان بوشهر هم با تقاضای 278 نفر آخرین استان است. معاون بازاریابی و فروش سایپا ادامه داد: استان خراسان رضوی و اصفهان هم به ترتیب با آمارهای 11 و 8 درصد در رتبه‌های دوم و سوم قراردارد.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی این شرکت خودروساز، هفت استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان، مازندران، فارس، آذربایجان غربی و شرقی، در مجموع با داشتن 27 هزار و 203 ثبت نام، بیش از 50 درصد از این آمار را در اختیار دارند. این در حالی است که دوازده استان بوشهر، سمنان، لرستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان شمالی، هرمزگان، کهکیلویه و بویر احمد و خراسان جنوبی، هرکدام نسبتی کمتر از یک درصد از کل ثبت نامی‌های شرکت سایپا را داشته‌اند که در این میان، بوشهر با تعداد 278 ثبت نامی، کمترین متقاضی را برای محصولات این خودرو‌ساز داشته است.

البته در همین خصوص بامداد جنوب گزارش میدانی نیز از روز اول اجرای طرح وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو منتشر کرده بود که نمایندگی خودروسازی سایپا از ثبت نام 60 نفر از شهروندان شهر بوشهر خبر داده بود که با توجه به وجود تعداد زیادی از نمایندگی‌های خودروسازان ظاهرا پس از چهار روز، میزان ثبت نامی در هر روز کمتر شده است. 

زمان تحویل برخی خودروها تغییر کرد
در همین حال، قرار بود تحویل خودرو در قالب بسته خروج از رکود به‌صورت فوری انجام شود که حالا این مدت‌زمان به 60 روز افزایش یافته است. این در حالی است که مدیران صنعت خودرو در همان روز اول آغاز طرح اعلام کردند که حداقل زمان تحویل خودرو در قالب طرح تحریک تقاضا و اعطای وام ۲۰ میلیون تومانی، یک هفته تا حداکثر یک ماه پس از زمان تکمیل مالی است.

در حال حاضر ثبت نام برای فروش اقساطی تندر 90 در حالی انجام می‌شود که هم‌اکنون شرکت سایپا با مشکل تاخیر در تحویل تندر 90 های ثبت نام شده از قبل روبه‌رو است و هم‌اکنون فروش تندر 90 از طریق سایت این شرکت با موعد تحویل اردیبهشت 94 در حال انجام است. این مساله احتمال تاخیر در تحویل به موقع خودروهای ثبت نام شده در طرح جدید دولت را نیز ایجاد می‌کند.
در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد خودروسازان برای این‌که سبد کاملی از محصولاتشان را ارائه کنند، اقدام به ثبت نام برای فروش اکثر خودروهای خود کرده‌اند تا این بحث هم مطرح نشود که طرح خروج از رکود با هدف خالی کردن خودروهای انبار شده در پارکینگ خودروسازان اجرائی شده است.

پیش از اجرای این طرح، خبرها حاکی از این بود که بیش از صد هزار خودرو در انبارهای ایران‌خودرو و سایپا دپو شده است که این رقم در نامه چهار وزیر به رئیس‌جمهور هم تائید شد. همزمان با این اعلام این خبر، ماجرای پرداخت تسهیلات مناسب برای فروش رفتن این مقدار خودرو فروش‌نرفته هم آغاز شد اما حالا و با گذشت کمتر از یک هفته از آغاز طرح، به‌نظر می‌رسد که هدف اولیه دولت محقق شده و مردم باید منتظر تصمیم دولت و بانک مرکزی برای ادامه داشتن یا خاتمه یافتن طرح ضربتی خرید خودرو باشند.
هرچند پیش از اجرائی شدن دستورالعمل خرید خودرو، مسوولان بانک مرکزی گفته بودند که طرح‌های جدید را به‌صورت آنی و بدون اطلاع قبلی قطع نمی‌کنند، اما این مطلب هم از سوی برخی از مسوولان دولت شنیده شده است که سقف در نظر گرفته شده برای ثبت‌ نام‌‌ها تنها صد هزار دستگاه است.

نام:
ایمیل:
* نظر: