bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۵ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴
در مورد این جزیره بارها و بارها نوشته‌ایم. در مورد اهمیت مشکلات آن اما به نظر می‌رسد هیچ تاثیری برای غلبه بر این مشکلات نداشته است. با در نظر گرفتن مزایا و منابع مهمی که در دل این جزیره نهفته است اما مشکلات آن تمامی ندارد.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: «... آنچه از خارگ در تصور خود داشتم، گوشه‌ای بود دورافتاده از جهان، دیرنشین تاریخ که فقط گاه‌گاهی از لای صفحات کتابی یا در ضمن گزارش سفری و یا در گذر واقعه غم‌آوری اسمی از آن رفته. همچون ذوذنبی که هر به چندین سال یک‌بار چشمکی در آسمان می‌زند و دیگر هیچ. یا چرا به آسمان بگریزم؟ ...

همچون کاروانسرایی دورافتاده که هر مسافری فقط شبی را در آن به روز می‌آورد و آن هم نه هر مسافری و یا همچون قلعه‌ای در قله کوهی که یا ملجا راهزنان است یا دیده‌بان راهداران و پاسبانان یا تبعیدگاه آنان که به‌سختی سر به آستانی می‌سوده‌اند. نه زیارتگاهی مشهور بوده است نه تفرجگاهی، نه مرکز کسبی. حتی در طول تاریخ هزار و چهارصد ساله اسلام تنها به پنج شش نفر خارگی نیمه‌سرشناس برمی‌خوری که در کتب رجال و تراجم احوال نامی از ایشان رفته است... ». 

در مورد این جزیره بارها و بارها نوشته‌ایم. در مورد اهمیت مشکلات آن اما به نظر می‌رسد هیچ تاثیری برای غلبه بر این مشکلات نداشته است. با در نظر گرفتن مزایا و منابع مهمی که در دل این جزیره نهفته است اما مشکلات آن تمامی ندارد. یکی از مشکلات این جزیره، مسائل مربوط به ایاب و ذهاب شهروندانش است که با وجود پیگیری‌های فراوان اما هر از چندگاهی یک کشتی با هزار و یک حاشیه و اما و اگر در مسیرهای مورد نظر وارد چرخه فعالیت می‌شود ولی پس از مدتی به‌دلیل تامین نشدن توجیهات اقتصادی و یا مسائلی چون تخریب و فرسودگی از رده خارج می‌شود و این ماجرا به‌صورت دور تسلسل ادامه می‌یابد. گفته می‌شود که کشتی «رویای جنوب» که چند ماه پیش در مسیر خارگ- گناوه و بالعکس فعالیت می‌کرد، دیگر در این مسیر رفت و آمد نمی‌کند، این در حالی است که در مسیر خارگ-بوشهر نیز گلاره‌ای که پس از یک‌سال انتظار آمدنش صبر همه را لبریز کرده بود و سه بار افتتاح شد، به‌علت اورهای کردن در حال حاضر در این خط به‌درستی فعالیت نمی‌کند. حتی در رسانه‌های خبری مشاهده شده که برخی از مسوولان می‌گویند در مسیر خارگ- گناوه و خارگ- بوشهر و بالعکس دو کشتی آنچنانی تردد می‌کنند!

در همین خصوص با ناخدای کشتی رویای جنوب گفت‌وگو کردیم. صیادی در پاسخ به این سوال که رویای جنوب از چه تاریخی در مسیر خارگ-گناوه و بالعکس تردد می‌کرده، گفت: رویای جنوب از اول ماه رمضان در مسیر یاد شده فعالیت خود را آغاز کرد اما در حال حاضر در این مسیر تردد نمی‌کند و در اسکله بندرریگ به حالت stand by است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به چه علت کشتی یاد شده فعالیت خود را در مسیر خارگ-گناوه و بالعکس متوقف کرده، افزود: فعالیت در این مسیر هیچ سودی که برای ما نداشت، ضرر هم بود. 

ناخدای کشتی رویای جنوب با بیان این‌که تعداد پایین مسافر با توجه به ساعت حرکت کشتی از خارگ به گناوه که راس ساعت 7:30 صبح صورت می‌گرفت، هیچ صرفه اقتصادی برای مالکان کشتی نداشت، یادآور شد: علاوه بر تعداد کم مسافر، ساعات تردد کشتی هم مناسب و به‌صرفه نبود.
صیادی در ادامه به مصرف سوخت بالای کشتی اشاره کرد و گفت: آقای بهرپیما مسوول شرکت درنای گناوه عهده‌دار گرفتن صندلی چارتر از سوی فلات قاره و شرکت نفت برای این کشتی بود تا کمکی باشد برای صرف هزینه‌های کشتی مانند سوخت و هزینه‌های جانبی دیگر که البته شرکت نفت فقط 25 صندلی را چارتر کرد. 

وی با بیان این‌که رویای جنوب یک کشتی 150 نفره است، تاکید کرد: چارتر 25 صندلی هیچ دردی را دوا نمی‌کرد، چراکه در حالت عادی هم روزانه 25 صندلی کشتی پر می‌شد. 
به سراغ معاون عمرانی فرمانداری گناوه رفتیم و نظر او را در این باره جویا شدیم. حمزه مسعودنیا در این باره به بامداد جنوب گفت: در حال حاضر در مسیر خارگ-گناوه و بالعکس یک کشتی 96 نفره به نام «بهاره» در حال تردد است که روزی دو بار رفت و آمد می‌کند و کشتی صد نفره دیگری به نام «خوش‌نوا» هم‌اکنون فرایند اداری خود را طی می‌کند تا فعالیت خود را در این مسیر آغاز کند. وی افزود: کشتی 22 بهمن هم به‌سبب فرسودگی و پارگی بدنه در اسکله خارگ است و اجازه تردد به آن داده نمی‌شود. 
مسعودنیا درباره توقف تردد رویای جنوب هم یادآور شد: مالک این کشتی، آقای محمودنژاد از چند روز پیش به‌دلیل آن‌که رفت و آمد در مسیر یاد شده برایش صرفه اقتصادی ندارد، کشتی را در اسکله خوابانده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بحث چارتر بحث مفصلی است که بیشتر از طرف بخشداری ویژه خارگ هماهنگی‌ و ساماندهی آن صورت می‌گیرد و این در حالی است که شرکت فلات قاره در گناوه نماینده‌ای ندارد و مالک کشتی مورد نظر هم در فرمانداری گناوه هیچ‌گونه درخواستی در این زمینه در سیستم ندارد که بخواهیم به درخواستش رسیدگی کنیم. 
در همین زمینه با مدیرعامل تعاونی صیادی خارگ گفت‌وگو کردیم. حسین باغبان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به چه علت کشتی رویای جنوب در مسیر یاد شده دیگر فعالیت نمی‌کند، گفت: پیش از ورود این شناور در مسیر یاد شده قرار بر این بود که از طریق شرکت نفت، بخشداری، شهرداری و ... حمایت شوند که پس از گذشت سه ماه هیچ‌گونه حمایتی صورت نگرفت و وعده‌های داده شده محقق نشد. 

وی با اشاره به این‌که این شناور هم انتظار داشته که مانند کشتی‌های مسیر خارگ-بوشهر حمایت شود، افزود: این امر باید از طریق عملیات عمومی پیگیری شود، چراکه ما شرایط ورود به نفت و چنین ارگان‌هایی را نداریم.
این صحبت‌ها در حالی صورت گرفت که مالک کشتی 96 نفره بهاره سخنان ضد و نقیضی نسبت به ناخدای کشتی رویای جنوب ارائه کرد.
سهراب علیپور در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص کشتی رویای جنوب گفت: تردد نکردن این کشتی کذب است و رویای جنوب به‌علت اختلال در موتورهایش در دست تعمیر است و پس از تعمیر به فعالیت خود در این مسیر ادامه می‌دهد. 

وی افزود: این‌که این کشتی دیگر تردد نمی‌کند، واقعیت ندارد. هر چند سخنان متناقض سهراب علیپور برای ما مشخص نشد اما باری به هر حال، این سوال مطرح می‌شود که با وجود اعتراض‌های گسترده شهروندان خارگی و برگزاری جلسات متعدد از سوی مسوولان استان، مشکلات تردد در این جزیره مرجانی همچنان به قوت خود باقی است و همین امر سبب می‌شود تا نوشتن درباره این موضوع تمامی نداشته باشد. حال انتظار می‌رود مسوولان پس از گذشت سال‌ها رنج و دردی که شهروندان این جزیره متحمل شده‌اند، چاره‌ای برای مشکلات آنها بیندشند؛ چاره‌ای از لونی دیگر نه مانند همیشه... .  

برچسب ها: خارگ ، کشتی ، جزیره ، مرجانی
نام:
ایمیل:
* نظر: