bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۵ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴
درکنفرانس تهران مطرح شد؛
سالن اجلاس سران طی دو روز گذشته (هفتم و هشتم آذرماه)، شاهد برگزاری کنفرانس تهران و میزبان مدیران ارشد صنعت نفت و نمایندگان شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در حوزه های نفت و گاز بود.
بامدادجنوب:در کنفرانس تهران، نگاه حقوقی و سیاست‌های اجرایی دولت درباره مدل جدید قراردادهای نفتی، سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت نفت در زمینه قراردادهای جدید و افق و سیاست‌های توسعه‌ای صنعت نفت ایران تشریح شد. احیای ظرفیت‌ها از منظر برنامه‌ریزی کلان اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی، معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی از منظر حقوقی و قراردادی، معرفی ظرفیت‌های داخلی کشور، معرفی طرح‌های نفتی خشکی و دریایی کشور و معرفی طرح‌های اکتشافی از جمله محورهای برگزاری پنل‌های تخصصی در این کنفرانس دو روزه بود.

به گزارش شانا، مدل جدید قراردادهای نفت، پروژه‌های بخش خشکی، دریایی و اکتشاف از صبح روز یکشنبه و در قالب سه نشست به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی شد و کل میدان‌های هیدروکربنی شامل  ٥٢  میدان  نفتی و گازی در بسته‌های پیشنهادی قرار دارند.

معرفی 13 بلوک اکتشافی به خارجی‌ها
شرکت ملی نفت ایران روز گذشته به‌طور رسمی بلوک‌های جدید اکتشاف نفت و گاز ایران را برای سرمایه‌گذاری و مشارکت به ۱۳۷ شرکت بزرگ نفتی جهان معرفی کرد. بر این اساس، بلوک کویر در مرکز ایران، مغان، سرخس در حوزه کوپه‌داغ در شمال‌شرق ایران، بلوک خلیج‌فارس، سیستان، تایباد، بلوک‌های تیماب ذهاب در لرستان، آبادان، تودج فارس، در حوزه زاگرس جنوبی و چهار بلوک اکتشاف و توسعه در دریای خزر معرفی شد.

از این رو بلوک ۲۴، ۲۶ و ۲۹ و بلوک سردار جنگل به‌منظور حفاری اکتشافی و توسعه در آب‌های عمیق دریای خزر به شرکت‌های خارجی حاضر در کنفرانس نفت  تهران معرفی شده است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با مهر با بیان این‌که هدف از رونمایی قراردادهای جدید نفتی در ایران در دوران پساتحریم، انتقال دانش و جذب سرمایه‌گذاران خارجی است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا شش هفته آینده از پروژه‌ها و فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز به‌طور رسمی رونمایی شود.

رکن‌الدین جوادی با اعلام این‌که تا ژانویه ۲۰۱۶ میلادی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و مناقصات جدید نفتی ایران برای مشارکت شرکت‌های نفت و گازی جهان به‌طور رسمی معرفی خواهد شد، افزود: از این رو، ۱۸ پروژه جدید اکتشاف نفت و گاز و ۱۰ پروژه جدید توسعه‌ای در صنعت نفت به شرکت‌های نفتی خارجی معرفی شدند.

معرفی 29 میدان نفتی و 20 میدان گازی 
در مجموع ٢٩ میدان نفتی برای معرفی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برگزیده شدند که ٢١ میدان در بخش خشکی و هشت میدان در بخش‌های فراساحلی قرار دارند. از ٢١ میدان بخش فراساحلی ، ١٢ میدان توسعه یافته و ٩ میدان توسعه نیافته هستند و در مجموع، هشت میدان فراساحلی برای معرفی انتخاب شدند که پنج میدان آن توسعه یافته و سه میدان توسعه نیافته بود.

همچنین بیش از ٢٠ میدان گازی در بخش‌های خشکی و فراساحلی که برخی توسعه یافته و برخی توسعه نیافته هستند، برای معرفی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی انتخاب شد که اغلب این میدان‌های گازی در بخش خشکی واقع شده‌اند. از میدانهای فراساحلی گازی، تنها هشت میدان توسعه نیافته برای معرفی به سرمایه‌گذاران برگزیده شده بود.
 
فاز 11 معرفی نشد
با وجود معرفی طرح‌های متعدد از سوی وزارت نفت برای تعیین سرمایه‌گذاران خارجی و درحالی که درحاشیه کنفرانس رونمایی از قراردادهای نفتی تهران شنیده شده بود که فاز ١١ پارس جنوبی نیز در قالب این قراردادها ارائه خواهد شد، وزارت نفت اعلام کرد که این پروژه در قالب قراردادهای IPC به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی نمی‌شود و به مناقصه می‌رود.
بدین ترتیب با توجه به این‌که معرفی فاز ١١ در کنفرانس تهران منتفی شده، قرار شده است این فاز در قالب مناقصه به پیمانکاران واگذار شود. طرح‌ توسعه‌ فاز ١١ نخست قرار بود برای تولید روزانه‌ ٥٦ میلیون‌ مترمکعب‌ گاز ترش به‌منظور تامین‌ گاز ترش‌ مورد نیاز واحد ایران ال‌ان‌جی و استحصال ٨٠ هزار بشکه در روز میعانات گازی همراه گاز طراحی و اجرا شود.

اما این فاز مهم پارس جنوبی پس از کش و قوس‌های فراوان و دست به دست شدن بین پیمانکاران متعدد، برای آخرین بار در سال 88 به چینی‌ها سپرده شد تا چشم بادامی‌ها این فاز مرزی با کشور قطر را طی ٥٢ ماه تکمیل کنند.  اما شرکت چینی کوچکترین اقدامی برای اجرای قرارداد صورت نداد و شرکت ملی نفت ایران ٥٠ ماه بعد قرارداد با چینی‌ها را فسخ کرد.
حالا با وجود این‌که فرصت مناسبی برای تعیین تکلیف جدی و شاید همیشگی این فاز وجود داشت، وزارت نفت تصمیم گرفته است تا این فاز را همچنان از طریق مناقصه به دست پیمانکاران بسپارد.

شل،توتال و لوک‌اویل پروژه‌های نفتی خود را انتخاب کردند
ایران به‌عنوان چهارمین دارنده بزرگ ذخایر نفت جهان در شرایطی از قراردادهای جدید سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی به ارزش 30 میلیارد دلار رونمایی کرد که شرکت‌های نفتی توتال، شل و لوک اویل جزو شرکت‌های بین‌المللی هستند که میادین نفت و گاز طبیعی برای توسعه را انتخاب کرده‌اند.

به گزارش بلومبرگ، وزیر نفت ایران می‌گوید توتال یکی از شرکت‌هایی است که در راس مذاکرات حضور داشته و اِنی نیز در حال بررسی سرمایه‌گذاری است. معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران نیز گفته است، شرکت‌های شل، توتال و لوک‌اویل هر سه میادینی را که در ایران علاقه‌مند به توسعه آن هستند مشخص کرده‌اند. ایران در کنفرانس دو روزه تهران پروژه های نفت و گاز به ارزش 30 میلیارد دلار را برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بین‌المللی رونمایی کرده است. 
مقامات شرکت شل که در کنفرانس حضور داشتند از هرگونه اظهارنظر خودداری کردند.

برچسب ها: اقتصاد ، نفت ، گاز ، کنفرانس
نام:
ایمیل:
* نظر: