bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۷۲۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۴ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
پیگیری ساخت اسکله صیادی خارگ؛
این در حالی است که هر روز شاهد آسیب‌ها و ضررهایی هستیم که در این بخش به ساکنان خارگ وارد می‌شود. از روز سه‌شنبه به‌علت بدی آب و هوا، تردد کشتی مسافربری از بوشهر به خارگ و بر عکس لغو شده، حال...

بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: چند ماه پیش خبر اعتراض‌ها و تحصن‌های مردمی ساکنان خارگ، سوژه خبری اغلب رسانه‌ها شد. این اعتراض مردمی که دربردارنده خواسته‌های معمول، منطقی و بحق ساکنان جزیره نفتی بود، به نظر می‌رسد که به فراموشی سپرده شده یا اگر به فراموشی هم سپرده نشده اما آن تسریع لازم را که مسوولان در بحبوحه اعتراض مردم علنی و بر آن اصرار می‌ورزند، ندارد. این در حالی است که هر روز شاهد آسیب‌ها و ضررهایی هستیم که در این بخش به ساکنان خارگ وارد می‌شود. از روز سه‌شنبه به‌علت بدی آب و هوا، تردد کشتی مسافربری از بوشهر به خارگ و بر عکس لغو شده، حال تصور کنید که در این جزیره مرجانی، بیمار خاصی باشد که نیاز به مداوا داشته داشته باشد! اصلا بیمار هم نه، در خوشبینانه‌ترین حالت، دانشجویی باید به جزیره وارد شود یا از آن خارج شود. با چنین وضعیتی که پروازی هم نیست و اگر هست برای همه نیست، تکلیف چیست؟
به گفته یکی از شهروندان خارگی، در این مدت مواد غذایی هم وارد جزیره نشده و مردم برای تامین خوراک و میوه خود با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند. در کنار اورژانس هوایی، پزشک متخصص، بهبود وضعیت بهداشت و درمان، مساله تردد، بیکاری، تامین نفت سفید و ... نبود اسکله صیادی یکی از خواسته‌های مردم بوده است که تا کنون محقق نشده است. این در حالی است که صیادی یکی از مشاغل اصلی، درآمدزا و مطرح این جزیره است که بسیاری از بومیان آن از همین راه امرار معاش می‌کنند و در حال حاضر با نبود یک اسکله مستقل، علنا بیکار شده‌اند و متحمل ضررهای فراوان.
چندی پیش عسکر زارعی، بخشدار ویژه خارگ در یک مصاحبه مطبوعاتی به این خواسته مردم اشاره کرده و گفته بود: نبود اسکله صیادی یکی از مشکلات بسیار مهم صیادان خارگی است و در همه نشست‌هایی که با مردم جزیره برگزار می‌کنیم، مردم خواستار ساخت اسکله صیادی در جزیره هستند.
وی تاکید کرده بود: هر چند وعده‌هایی برای ساخت اسکله از طرف شیلات استان در جزیره خارگ داده شده بود ولی هنوز شاهد تحقق این وعده نیستیم.
بخشدار ویژه خارگ یادآور شده بود که پیش از این مقرر شده بود مراحل احداث این اسکله با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان از ۲۰ فروردین‌ماه سال جاری شروع شود که هنوز خبری نیست.
برای پیگیری و بررسی بیشتر این مساله، با مسوول تعاونی صیادی جزیره خارگ گفت‌وگو کردیم و درباره نتیجه این درخواست دیرینه و البته بومی‌های خارگ پرس و جو کردیم.
عبدالله دشتی‌زاده در پاسخ به این سوال که تکلیف وعده مسوولان در خصوص ساماندهی اسکله خارگ به کجا رسیده، گفت: براساس اخبار موثقی که به دست ما رسیده، پیمانکار و بودجه ساخت اسکله محقق شده اما هنوز از زمان اجرای طرح خبری نداریم.
وی با بیان این‌که بودجه طرح مورد نظر را نفت تعیین کرده، افزود: از آنجا که تعاونی صیادی خارگ به‌عنوان بهره‌برداران از اسکله مد نظر هستند، چگونگی اجرا و روند کار زیر نظر ما خواهد بود.
مسوول تعاونی صیادی خارگ در ادامه به بامداد جنوب گفت: خارگ از قدیم‌الایام از اسکله صیادی برخوردار بوده اما پس از ادغام شدن، مشکلات بسیاری برای صیادان به وجود آورده است. پس از این‌که اداره بنادر و دریانوردی در این اسکله، طرح اسکله مسافربری را پیاده کردند، شاهد اختلالات فراوانی در فعالیت‌های صیادان شدیم.
دشتی‌زاده با اشاره به این‌که در سال جاری مبلغی در حدود 400 تا 500 میلیون تومان ضرر کردیم، یادآور شد: در سال‌های گذشته هم ما شاهد چنین ضررها و آسیب‌هایی بوده‌ایم که همه را به مسوولان خارگ و استان ارائه و گزارش کرده‌ایم.
وی با بیان این‌که چون شناورها روبه‌روی در ورودی اسکله قرار دارند، امواجی که از سمت جنوب وارد اسکله می‌شوند، به شناورهایی که همه قایق هستند، آسیب وارد می‌کند و گاه حتی موجب حوادث ناگوار و تلخ و غیر قابل جبرانی می‌شوند. در سال جاری شش شناور غرق شدند و به همین منوال در سال‌های گذشته هم شاهد غرق شدن تعدادی از شناورها بوده‌ایم.
دشتی‌زاده با بیان این‌که مرتب باید شناورها را با جرثقیل جا به جا کنیم، خاطرنشان کرد: صیادان خارگ درخواست دارند هر چه سریع‌تر این وعده محقق شود، چراکه همه سرمایه صیادان شناور آنها و کسب درآمد از این راه است تا از طریق آن چرخ‌های زندگی‌شان بچرخد.
یکی از شهروندان خارگی در خصوص مشکلات ساکنان خارگ به بامداد جنوب گفت: با وجود اعتراض‌های مکرر مردم اما مشکلات و کاستی‌ها همچنان برقرار هستند. قول استاندار برای راه‌اندازی اورژانس هوایی، دی‌ماه بود که تا‌کنون عملی نشده است و ما همچنان چشم‌انتظار آن. این فرد موثق ادامه داد: تنها خواسته معترضان که محقق شد، بازگشت امام جمعه بوده که به استان ربطی نداشته، از همین رو به نظر می‌رسد استان خودش را از بقیه مسائل هم کنار بکشد، شاید مشکلات برطرف شوند.
چرخ زندگی می‌چرخد، برای عده‌ای به‌خوبی، محکم و گاهی هم تند و سریع اما در مقابل برای عده‌ای دیگر که تعدادشان در مقایسه با دسته اول کم هم نیست، به کندی و در اغلب موارد با تلاطم و با استرس می‌چرخد و گاه پنچر هم می‌شود. نکته تاسف‌برانگیز داستان اینجاست که مشکل اصلی، ضعف مدیریتی است. حال که مردم همیشه قانع خارگی دست در دست هم نهاده‌اند تا شرایط را برای خود و همنوعانش تغییر دهند اما هماهنگ نبودن و همدل نبودن مسوولان با یکدیگر سبب می‌شود تا تلاش برای مرتفع کردن مشکلات خارگی‌ها یا راه به جایی نبرد و یا به کندی پیش رود. در روزهای آینده با نزدیک شدن به فصل تابستان و آغاز قطعی‌های مکرر برق، درباره وعده مسوولان در خصوص احداث نیروگاه برقی که آب هم تولید کند، گزارشی تهیه خواهیم کرد.




برچسب ها: جامعه ، خارگ ، اسکله ، صیادی
نام:
ایمیل:
* نظر: