bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۸۵۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
ابراهیم حاتمی‌کیا:
در حاشیه نشست نقد و بررسی فیلم‌ «بادیگارد»، در جمع خبرنگاران با بیان این جمله که «امسال دمِ درِ برج میلاد ایکس‌ری گذاشته‌اند» توجه‌ها را به این سو جلب کرد که ...
بامدادجنوب- حسین ایزدپناه: زمانی که به حضور نیروهای مصلح ایران در عراق و سوریه برای مقابله داعش و دیگر گروه‌های تروریستی نگاه می‌کنیم، یک مساله ناخودآگاه ذهن را به خود مشغول می‌کند و آن مظلومیت این نیروهاست. این واقعیت را نباید انکار کنیم که در کشور هنوز کسانی هستند که از سر ناآگاهی پس از وقوع حادثه‌ای می‌گویند «می‌خواستند نروند»! و یا با تحلیل‌های روشن‌فکرمآبانه در پی توجیه این مساله هستند که حضور ما در سوریه و عراق چه سودی برای ما دارد. همه این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که این نیروها در روبه‌روی خود یکی از مخوف‌ترین گروه‌های تروریستی تاریخ جهان را با تمام همکاران منطقه‌ای و غربی در پیش رو دارند. تروریسم جدیدی که می‌توان در بی‌دین‌ترین کشور غربی عضوگیری کند. امروز موثرترین ابزارهای گروه‌های تروریستی برای معرفی خودشان، دیگر حضور پای منابر آنها نیست، استفاده از مدیا و رساندن آن به مخاطب به‌وسیله شبکه‌های مجازی است. راهی به‌روز شده که اثر عمیقی بر جوامع مخاطب گذاشته است.

شاید تا مدت‌ها بتوان از چرای حضور ایران در عراق و سوریه سخنان و تحلیل‌هایی را بشنویم و بخوانیم اما زمانی که همه با تفکرات و گروه‌های سنی و معلومات مختلف می‌خواهیم از این واقعه بدانیم شاید فقط تنها راه دیدن این حادثه باشد. مطلبی که حاتمی‌کیا کارگردان فیلم آژانس شیشه‌ای با لحن خاص خود به آن پرداخت.
وی در جریان جشنواره فیلم فجر در برج میلاد و در حاشیه نشست نقد و بررسی فیلم‌ «بادیگارد»، در جمع خبرنگاران با بیان این جمله که «امسال دمِ درِ برج میلاد ایکس‌ری گذاشته‌اند» توجه‌ها را به این سو جلب کرد که داعش به ما نزدیک است و باید کاری کرد.
حاتمی‌کیا در این باره ادامه داد: نصب ایکس‌ری، معنای بسیار مهمی دارد و نشان می‌دهد در کشور ما اتفاقاتی افتاده و داعش دارد به ما نزدیک می‌شود اما خدا کند فیلمسازان ما این موضوع را بفهمند و متوجه شوند که وضعیت ما در حال تغییر است.
وی با اشاره به این‌که بچه‌های ما تلاش می‌کنند، امنیت کشور را حفظ کنند اما چرا این کوشش‌ها در فیلم‌های ما منعکس نمی‌شود، افزود: این بحث‌ها خیلی به ما نزدیک است اما متاسفانه فیلمی هم درباره داعش ساخته می‌شود به جشنواره فجر راه پیدا نمی‌کند. من غصه می‌خورم که چطور متوجه نیستیم ایکس‌ری دمِ درِ برج میلاد معنی دارد.
حاتمی‌کیا ادامه داد: متاسفم که 90 درصد فیلم‌های ما متوجه این موضوع نیستند. در حالی که این وضعیت روی کشور ما سایه انداخته و هر روز بچه‌های ما شهید می‌شوند تا ایکس‌ری به تهران نرسد اما خیلی ظلم است که این بچه‌ها در فیلم‌های ما این‌گونه مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند.
کارگردان فیلم «خاک سرخ» در پاسخ به این پرسش که بعضی فیلم‌هایی که با چنین موضوعاتی ساخته می‌شوند، سطح کیفی پایینی‌ دارند، توضیح داد: باید این فیلم‌ها ساخته شود تا به کیفیت قابل قبولی برسیم. فیلمسازی که در عراق کار کرده، باید تشویق بشود اما نمی‌دانم چرا ساختار جشنواره این‌گونه تعریف می‌شود که فقط تعداد محدودی فیلم به آن راه پیدا کند. در حالی که ایکس‌ری بغل گوش ماست و باید درباره آن کار کنیم. 

وی با اظهار نگرانی از شرایط منطقه افزود: باید برای بچه‌هایی که در عراق کار می‌کنند و هر لحظه احتمال ترور آنان وجود دارد، احترام قائل شویم. آیا این مسائل باید به حاشیه برود؟! نباید به متن بیاید؟! 
کارگردان فیلم‌های «آژانس شیشه‌ای»، «روبان قرمز» و «به رنگ ارغوان» که در ادوار گذشته برگزارکنندگان جشنواره فجر را به‌خاطر راه نیافتن اولیه فیلم «شیار 143» مورد شماتت قرار داده بود، این بار با بیان این‌که‌ کاری به آقایان حیدری، ایوبی و جنتی ندارم، گفت: اما به آقای روحانی کار دارم که درگیر این موضوع است. چطور می‌شود فیلم‌هایی که به این مسائل توجه دارند در جشنواره پذیرفته نمی‌شوند؟! حتی اگر کیفیت پایینی داشته باشند، باید توجه داشته باشیم که اینها موضوع روز ما است. 
حاتمی‌کیا همکاران خود را در این انتقادات بی‌نصیب نگذاشت و با ابراز تاسف از کم‌توجهی فیلم‌ها به این مسائل خاطرنشان کرد: چه کنیم که دوستان ما مثل زمان جنگ به سمت شمال می‌ایستند، در حالی که در جنوب کشور جنگ است. این شرایط دوباره در کشور ما اتفاق می‌افتد. نیروهای داعش در حال ورود به کشور ما بودند که بچه‌های ما آنها را عقب راندند اما ما متوجه نیستیم. وی زمانی که خود با این پرسش روبه‌رو شد که آیا ممکن است برای فیلمسازی به سوریه برود، گفت: به والله می‌خواستم بروم. امروز می‌خواستم تهران نباشم اما نشد. 

این فیلمساز در پاسخ به پرسشی دیگر درباره کم توجهی فیلمسازان به موضوعاتی مانند شهدای حرم و... گفت: ای‌کاش برای ما تور بگذارند تا بعضی از دوستان از نزدیک این شرایط را ببینند اما چون مساله امنیتی است، دشواری‌هایی وجود دارد. ای‌کاش امثال حاج قاسم اجازه می‌دادند و بچه‌ها را دعوت می‌کردند تا از نزدیک این شرایط و مسائل را ببینند، چون بچه‌های ما ایرانی هستند و دوست دارند درباره این موضوعات فیلم بسازند و اگر با این شرایط آشنا شوند حتما روی کارشان تاثیر می‌گذارد اما حاتمی‌کیا در پایان با ابراز خرسندی از این‌که کم‌کم فضای سیاه از فیلم‌های ما رخت برمی‌بندد، گفت: فیلم‌های ما کمی انسانی‌تر و امیدوارکننده‌تر شده‌اند و باعث خوشحالی است.

سینما یکی از موثرترین ابرازها برای جهت‌دهی به افکار عمومی است. خالقان هنر هفتم تا به امروز بیشترین استفاده را از این هنر-صنعت برده‌اند. استفاده‌ای برای رساندن پیام و توجیه عملکردهای ناثواب خود که در طول تاریخ در قالب فیلم‌های هالیودی از آن بهر برده‌اند و امروز نیز تروریسم جدید با به‌روزترین ابزارها از قابلیت مدیا به نفع خود استفاده می‌کند. سینما روشی است که ما نیز می‌توانیم با کمک آن پیچیده‌ترین اتفاقات و تحلیل‌های سوریه و عراق را با موثرترین و ساده‌ترین زبان بیان کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: