bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۸۷۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۶ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
پیشنهاد CNIM برای تبدیل زباله به برق؛
انسان‌ امروز بیش‌ از هر زمان‌ دیگری‌ زباله‌ تولید می‌كند. روزانه‌ بیش‌ از ۳/۵ میلیون‌ تن‌ زباله‌ در جهان‌ تولید می‌شود كه‌ سهم‌ كشور ما از این‌ میزان‌ ۴۰ هزار تن‌ و سهم‌ كشور آلمان‌ ۹۰ هزار تن‌ در روز است‌.
بامداد جنوب: انسان‌ امروز بیش‌ از هر زمان‌ دیگری‌ زباله‌ تولید می‌كند. روزانه‌ بیش‌ از ۳/۵ میلیون‌ تن‌ زباله‌ در جهان‌ تولید می‌شود كه‌ سهم‌ كشور ما از این‌ میزان‌ ۴۰ هزار تن‌ و سهم‌ كشور آلمان‌ ۹۰ هزار تن‌ در روز است‌. با این‌ تفاوت‌ كه‌ در كشورهای‌ توسعه‌ یافته‌ مانند آلمان‌ ۸۰ درصد زباله‌ و در ایران‌ هشت درصد زباله‌ بازیافت‌ می‌شود.

نبود مدیریت صحیح و مقررات صریح برای جمع‌آوری و دفع و بازیافت روزانه بیش از 38 هزار تن زباله در ایران که تقریبا 76 درصد آن مواد قابل تبدیل به کود بوده و هزاران تن پلاستیک و کاغذ و کارتن را در بردارد‌، اکنون به شکلی بی‌رویه به دل خاک سپرده شده و یا در حوالی شهرها پراکنده می‌شوند که صرف‌نظر از خطرات بهداشتی زیان‌های اقتصادی کلانی را نیز در بردارند.
برای بسیاری از مردم سخت است که قبول کنند با همین زباله تولیدی هر روزشان، می‌شود در مصرف منابع طبیعی صرفه‌جویی کرده و به‌جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده شود.

در بسیاری از کشورهای دنیا که ارزش واقعی زباله و در عین حال خطر بی‌توجهیبه آن شناخته شده است، شیوه‌های گوناگونی برای بازیابی و استفاده از چند‌باره از زباله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در حال حاضر در چین و کشورهای شرق آسیا کارخانه‌های بزرگ بازیافت زباله وجود دارد که این کارخانه‌ها با احیای پسماندها، مواد خام لازم برای واحدهای تولیدی دیگر که محصولاتشان بازار جهانی دارد، فراهم می‌کنند.
تولید کفش، کاغذ، ورق‌های فلزی و هزاران چیز دیگر از زباله، در واقع حلقه دوم چرخه تولیدی و اقتصادی عظیمی است که بر پایه ارزش‌شناسی زباله به‌وجود آمده است.
البته اینها در مورد موادی است که قابلیت بازیافت دارند اما برخی از زباله‌ها هم هستند که قابلیت بازیافت ندارند. نکته جالبی که باعث شده تا از زباله با نام طلای سیاه نام ببرند این است که حتی این دسته از زباله‌ها  نیز قابلیت استفاده داشته و می‌توانند به‌عنوان سوخت استفاده شوند. این زباله‌ها را می‌توان با امکانات و تکنولوژی‌های نو به انرژی‌های پراستفاده‌ای مانند برق تبدیل کرد.
تولید برق از زباله در جهان امری رایج است
در بیشتر کشورهای دنیا زباله منبعی برای تولید انرژی است. بر این اساس، زباله‌های جمع‌آوری شده را در کوره‌های مخصوص نگهداری می‌کنند  تا گاز تولید شده، توربین دستگاه را برای تولید نیروی برق به‌حرکت در‌آورد.

برای نمونه، مرکز بازیافت و تبدیل زباله به انرژی برق شهر پاریس در نزدیکی رود سنت قرار دارد. این مرکز بازیافت در سال 2008 به‌جای مرکز بازیافت قبلی که از سال 1965 فعالیت می‌کرد مورد بهره‌برداری قرار گرفت تا همه 460 هزار تن زباله تولیدی ساکنین حومه پاریس به مرکز دفن زباله منتقل نشود. این مرکز که ایسنه نام دارد با میزان انرژی برقی که تولید می‌کند، پاسخگوی نیاز ساکنان یک میلیونی حومه شهر پاریس است که سالانه 460 هزار تن زباله خانگی تولید می‌کنند.
این مرکز از زباله‌های تولیدی در یک سال 52 مگاوات الکتریسیته تولید می‌کند که این میزان انرژی می‌تواند پاسخگوی نیاز 79 هزار خانه مسکونی و آپارتمان باشد.
البته سال گذشته نخستین نیروگاه تولید برق از زباله شهری در مجتمع دفع و پردازش آرادکوه با حضور معاون رئیس‌جمهور، شهردار تهران و جمعی از مسوولان دستگاه‌هایی اجرایی و مدیران شهری در نهمین روز از دهه فجر به بهره‌برداری رسید.
این کارخانه که با همکاری کشور چین ساخته شده است با سوزاندن روزانه ۲۰۰ تن زباله سه مگاوات برق تولید می‌کند.
ی
ایران در شرایط تحریم و با تحمیل هزینه‌های زیاد توانست اولین کارخانه تولید برق از زباله را افتتاح کند. برای ساخت کارخانه زباله‌سوز آرادکوه ۱۲ میلیون دلار اعتبار ارزی و ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی هزینه شد که ۶۰ درصد آن از سوی شهرداری و ۴۰ درصد از سوی بخش خصوصی تامین شد.
فرانسوی‌ها از زباله ایران برق می‌گیرند
شرکت CNIM فرانسه، جدیدترین سرمایه‌گذار اروپایی است که درخواست خود را برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های نوی ایران ارائه کرده است.
در روزهای اخیر جلسه‌ای در مجموعه وزارت نیرو با سرمایه‌گذاران خارجی برگزار شد که محور مورد بحث در این جلسه، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و نو در ایران بود.
مدیران شرکت CNIM فرانسه در این جلسه از ظرفیت‌های فنی و مالی شرکت خود در زمینه تولید برق از زباله مطالبی را بیان کردند و سوالاتی را در خصوص مطالب فنی و نحوه همکاری‌های مشترک از جمله در زمینه‌های تمرکز بر امحاء زباله، استانداردهای انتشارات نیروگاه، بازدهی نیروگاه و بازدهی تولید برق در ایران بیان کردند که این مباحث مورد تبادل نظر بین مدیران شرکت فرانسوی و مدیران سازمان انرژی‌های نوی ایران قرار گرفت.
در این جلسه شرکت CNIM ضمن معرفی فعالیت‌های انجام گرفته خود در حوزه زباله‌سوز‌، آمادگی خود را برای فعالیت در ایران در زمینه تولید برق از زباله اعلام کرد.
مقرر شده تا دو طرف ضمن بررسی مباحث مطرح شده در این جلسه و بررسی شرایط یکدیگر، زمان دیگری برای برگزاری جلسه بعدی و اعلام نظر نهایی برای فعالیت این شرکت فرانسوی در ایران را اعلام کنند.
لازم به ذکر است که تاکنون مشخص نشده است که این شرکت فرانسوی در کجای ایران کارخانه خود را احداث می‌کند اما شانس استان‌های پرجمعیت بیشتر از سایر شهرهاست. البته دیگر استان‌ها نیز می‌توانند از این فرصت به‌وجود آمده استفاده کرده و از شر زباله‌های خود خلاص شوند تا هم استان بهتری داشته باشند و هم از مزایای آن استفاده شود.

برچسب ها: اقتصاد ، زباله ، برق
نام:
ایمیل:
* نظر: