bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۹۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۳ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
باز هم پای اینترنت در میان است:
سمساری، نامی آشنا برای بیشتر اقشار مردم است که با همه نوع قشری سروکار دارد؛ از پولدار گرفته تا فقیر... . تنوع مدگرایی برخی از مردم، باعث شده تا بازار کالاهای دست دوم روز به روز گرم‌تر شود و این کالاها دست به دست میان اقشار متوسط و پایین‌دست بچرخد.
بامداد۲۴: سمساری، نامی آشنا برای بیشتر اقشار مردم است که با همه نوع قشری سروکار دارد؛ از پولدار گرفته تا فقیر... . تنوع مدگرایی برخی از مردم، باعث شده تا بازار کالاهای دست دوم روز به روز گرم‌تر شود و این کالاها دست به دست میان اقشار متوسط و پایین‌دست بچرخد. 

هر روز یک طرح جالب، هر روز یک دکوراسیون نو، هر روز یک مدل تازه این متنوع‌طلبی‌ها این تنوع‌طلبی‌ها بازاری را به‌وجود آورده است که تقریبا همه اقشار مختلف را در هر طبقه درآمدی به سمت خود جذب کرده است. بالاخره هر کسی دلش می‌خواهد هر از گاهی دکور خانه‌اش را تغییر دهد و طرحی نو را جایگزین آن کند. گاهی هم مستاجرانی که می‌خواهند خانه‌هایشان را عوض کنند به این‌کار روی می‌آورند. «این مبلمان دیگر با فرم خانه جدید نمی‌خواند»، «این بوفه با دکوراسیون جدیدمان جور در نمی‌آید» و هزاران دلیل دیگر تا اجناس قدیمی را به دست سمسار بسپارند و چوب حراج به وسایل کهنه خود زده، به اصطلاح «وسایل دمده خود را رد می‌کنند». این عاملی است که بازار دست دوم‌فروشان را رونق خاصی بخشیده تا این بازار مشتریان خاص خود را داشته باشد.

از طرف دیگر، برخی اقشار مردم که آنچنان به‌دنبال زندگی تجملی نیستند، برخی زوج‌های جوان که به‌دنبال آغاز زندگی مشترک هستند، برخی دانشجوها که در خانه‌های دانشجویی زندگی می‌کنند و... در به در به‌دنبال این‌گونه کالاهای هستند.

خریداران و فروشندگان زیادی که در این بازار به فعالیت می‌پردازند، سبب شده تا سود خوبی از دلالی این اجناس به سمساری‌ها برسد. کسب و کاری که نه سرمایه آنچنانی می‌خواهد  و نه سواد کافی. فقط کافی است مغازه‌ای اجاره کنی و با اندک سرمایه اولیه، به یک دلال اجناس دست دوم تبدیل شوی و سود خوبی را به جیب بزنی.

طرفداران اجناس دست دوم چه کسانی هستند؟

برای پاسخ به این سوال، به سمساری‌های سطح شهر بوشهر رفتیم تا ببینیم، واقعا چه کسانی بیشترین مراجعه را برای خرید اجناس دست دوم دارند.

محمد و دوستانش، دانشجوی دانشگاه خلیج فارس هستند که می‌خواهند از الان برای مهرماه خانه رهن کنند تا هنگام شروع ترم جدید، با مشکل مواجه نشوند. او می‌گوید که پس از رهن خانه به سمساری می‌روند و تمام وسایل ضروری برای خانه را از آنجا تهیه می‌کنند.

محمد به بامداد جنوب می‌گوید: خدا را شکر می‌کنیم که عده‌ای از مردم به‌دنبال تغییر دکوراسیون و تغییر وسایل خانه می‌افتند و وسایل کهنه خود را به سمساری‌ها می‌دهند، در غیر این صورت ما مجبور بودیم وسیله نو تهیه کنیم که واقعا از عهده ما خارج است.

جواد دوست و هم‌خانه‌ای محمد است. او نیز از وجود این‌چنین بازاری خرسند است و می‌گوید: برای ما که بسیار شرایط خوبی است. خانه می‌گیریم. یک سری وسایل دست دوم با قیمت ارزان می‌خریم و بعد از این‌که کارمان تمام شد به همان قیمت خرید می‌توانیم آنها را بفروشیم، البته از طریق اینترنت، چون سمساری‌ها اجناس را ارزان‌تر می‌خرند تا خودشان هم سود کنند.

یک زوج جوانی هم که برای خرید چند وسیله برقی آمده بودند، دیگر مشتریان این سمساری بودند. عبدالله و همسرش برای خرید ماشین لباسشویی و یخچال آمده بودند که نواقص کالایی خانه‌شان را با هزینه کمتر برطرف کنند تا بتوانند هرچه زودتر زندگی مشترکشان را آغاز کنند.

عبدالله در گفت‌وگو با خبرنگار بامداد جنوب گفت: این روزها هزینه‌های زندگی بسیار بالاست و برای یک زوج جوان که هیچ پشتوانه‌ای ندارند، بسیار سخت است که وسایل نو تهیه کنند. من با همسرم تصمیم گرفتیم بعضی از وسایل خانه را از سمساری تهیه کنیم و بعد از این‌که وضعمان بهتر شد، وسایل نو را جایگزین آنها کنیم.

البته من خدا را شکر می‌کنم که خانم بنده اهل تجملات نیست و حاضر شده تا با وسایل دست دوم زندگی‌مان را آغاز کنیم، اما برخی از دخترها به خرید این وسایل با دید تحقیر نگاه می‌کنند و به همین دلیل زندگی مشترکشان به عقب می‌افتد. عبدالله نیز از وجود سمساری‌ها بازار دست دوم راضی است و آن را کمکی به اقشار کم‌درآمد‌ می‌داند.

درد‌دل سمساری‌ها

از سمساری در مورد بازار کسب و کارش می‌پرسیم. وی معتقد است که بازار آنها خیلی وقت است که کساد شده و مردم دیگر مانند گذشته نمی‌آیند و برای خرید کالا سری به سمساری نمی‌زنند، بلکه آنها ترجیح می‌دهند که به‌صورت اینترنتی از طریق سایت‌ها کالای مورد نیاز خود را بیابند و معامله کنند.

او می‌افزاید: برخی از مردم البته هنوز هم به سمساری‌ها اعتقاد دارند و می‌گویند که وقتی کالایی را از نزدیک ببینند و بخرند، بهتر از آن است که برای خرید یک کالا از اینترنت، حتما به منزل فرد فروشنده مراجعه کرده و کالا را از نزدیک ببینند و بخرند یا شاید هم نخرند، بنابراین اعتماد بیشتری به کالای خریداری شده از سمساری‌های محله خود دارند.

«دیوار»، بلای جان سمساری‌ها

«دیوار»، نام یک پایگاه اینترنتی و برنامه تلفن همراه است که نمونه‌ای است از پایگاه‌هایی که کالای دست دوم عرضه می‌کنند. پایگاه‌هایی که این روزها به رقیب سفت و سختی برای سمساری‌ها تبدیل شده است. نحوه کار با این برنامه بسیار ساده است. فقط کافی است تا استان مورد نظر خود را برای خرید یا فروش یک کالای دست دوم مشخص کنید. بعد چند عکس از زوایای مختلف کالا بگیرید و با آدرس و شماره تلفن خود، آن را در «دیوار» ثبت کنید. اگر قیمت مناسب برای کالا زده شود، این کافی است تا سیل مشتری‌ها به سمت آن روانه شود و در کمتر از چند روز به فروش برسد.

برای خرید هم همین‌قدر ساده است. تنها کافی است نام کالای درخواستی را در استان موردنظر جست‌وجو کنید و به‌زودی کالای دست دوم خود را در پایگاه اینترنتی معامله و در نهایت پول را کارت به کارت کنید و جنس خود را تحویل بگیرید. 

این کسب و کاری است که این روزها در جنگ نابرابر با سمساری‌ها، کم کم دارد آنها را از بازار به در می‌کند و روز به روز از رونق بازارشان می‌کاهد.

جواد شکریان
برچسب ها: بامدادجنوب
نام:
ایمیل:
* نظر: