bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۴ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
قیمت نفت خام سبک برنت دریای شمال روز دوشنبه گذشته در بورس لندن به بیش از 40 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین حد در سال جاری میلادی بشمار می آید.
روزنامه ابتکار نوشت:  قیمت نفت خام سبک برنت دریای شمال روز دوشنبه گذشته در بورس لندن به بیش از 40 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین حد در سال جاری میلادی بشمار می آید.

هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که از آن به عنوان مهم ترین مرجع قیمت گذاری حدود دوسوم نفت دادوستد شده در بازارهای بین المللی و مرجع و پایه ای برای قیمت گذاری دیگر انواع نفت در بازار اروپا استفاده می شود ، عصر روز دوشنبه به 40.83 دلار رسید که بیش از 5 درصد رشد نشان می دهد. در ژانویه گذشته هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال تا 27 دلار نیز رسیده بود که پایین ترین حد ظرف بیش از 12 سال گذشته بشمار می رفت.تحلیل گران بازار نفت در آن زمان، بالا بودن تولید نفت خام همزمان با افزایش مازاد نفت در بازارهای جهانی در کنار کاهش تقاضای جهانی و بروز نگرانی از آینده اقتصاد جهان خصوصا کند شدن رشد اقتصادی اقتصادهای در حال ظهور همانند چین را از علل این کاهش که از سال 2003 میلادی بی سابقه بود، اعلام کرده بودند.
 
میانگین بهای نفت خام در سال جاری میلادی
نفت خام برنت دریای شمال در حال حاضر به بالاترین حد در سال جاری میلادی رسیده است اما همچنان نسبت به تابستان سال 2014 میلادی 70 درصد کاهش نشان می دهد.قیمت نفت برنت در اواسط سال 2014 بیش از 115 و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت بیش از 97 دلار در هر بشکه بود.به گزارش منابع انگلیسی، بهای نفت شاخص آمریکا، 'وست تگزاس اینترمیدییت '( دبلیوتی آی ) نیز روز دوشنبه با 1.87درصد افزایش ، به 36.59 دلار رسید.به گفته تحلیل گران تقویت قیمت طلای سیاه در بازار جهانی به دلیل بروز خوش بینی در مورد احتمال کاهش تولید نفت خام از سوی تولیدکنندگان اصلی نفت خام صورت می گیرد.تولیدکنندگان بزرگ نفت خام جهان قرار است در ماه جاری میلادی در مسکو نشست داشته باشند که ازجمله مباحث آنها کاهش و یا حداقل تثبیت تولید نفت خام از سوی آنها خواهد بود.علاوه بر این آنها معتقدند که کاهش ارزش نرخ برابری دلار آمریکا نیز در تقویت قیمت نفت خام، تاثیر داشته است.هرچند گزارش برخی منابع اقتصادی از جمله داده های آژانس فیتچ (the agency Fitch) موید آن است که میانگین بهای نفت خام در سال جاری میلادی احتمالا در حد 35 دلار باقی خواهد ماند.به هر صورت افزایش نسبی بهای نفت خام در بازار جهانی می تواند خبری خوب برای شرکت های بزرگ نفتی خصوصا شرکت های درگیر در استخراج نفت خام دریای شمال باشد که ظرف یکسال گذشته به دلیل سقوط بهای نفت خام بشدت تحت فشار قرار گرفته بودند.
 
نفت بدون توجه به بازگشت ایران به 50 دلار می‌رسد
برخی از تحلیلگران اما نظر دیگری دارند و با نگاه مثبت تری به بازار نفت نگاه می کنند. این تحلیلگران می‌گویند: نگرانی از کندی تقاضا، اشباع بازار جهانی و اختلافات در خاورمیانه باعث شد که قیمت نفت در ابتدای سال 2016 به شدت سقوط کند، اما اکنون تغییر رویکرد تولیدکنندگان میتواند قیمت نفت را به 50 دلار در هر بشکه برساند.هلیما کرافت رئیس استراتژی بازار موسسه RBC کاپیتال مارکت به ان بی سی گفت: با اینکه گفتگوها درباره توقف سطح تولید روی بازار تاثیر گذاشته گفت: روانشناسی بازار تغییر کرده است. همه اکنون به افزایش قیمت ها با سطح 50 دلار فکر می‌کنند.در شرایطی که نفت 40 دلاری در مقایسه با قیمت‌های یک ماه پیش دور از ذهن به نظر می‌رسد اما روند رسیدن نفت به 50 دلار نیز شتاب گرفته است.
 
ایران قیمت نفت خود برای اروپا و آسیا را افزایش داد
ایران نیز از فرصت پیش آمده استفاده کرده و قیمت رسمی فروش بیشتر درجات نفت خود به مشتریان اروپایی و آسیایی به جز منطقه مدیترانه افزایش داده است.ایران به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک با پیش بینی تقاضای بالاتر برای نفت خود پس از لغو تحریم‌ها، قیمت فروش نفت خود به خریداران آسیایی را در ماه آوریل به بیشترین اختلاف با نفت مشابه عربستان از سال 2011 تاکنون می رساند. ایران از ماه فوریه همچنین فروش نفت به اروپا را شروع کرده ولی تاکنون روند افزایش آن بدلیل موانع حقوقی موجود کند بوده است. محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران چند روز پیش به رویترز گفت که انتظار دارد فروش نفت به اروپا از مارس به بعد افزایش پیدا کند در حالیکه افزود مشکلات بانکی و کشتیرانی تاکنون مانع صادرات به این قاره شده اند. انتظارات مبنی بر تخفیف سنگین ایران برای بشکه های نفتش تاکنون محقق نشده اند و پالایشگاه های اروپایی می‌گویند ترجیح می‌دهند نفت ارزانتر عراق، کردستان و کویت را بخرند. قمصری گفت: ایران تخفیف‌های بیشتری به خریداران ارائه نخواهد کرد، بلکه ممکن است افزایش قیمت برای فروش نفت خود به اروپا را به وسیله فروش یکسری محموله‌ لحظه ای به قیمت نفت برنت بررسی کند، اگرچه به متوسط وزنی برنت(BWAVE) برای قرار‌دادهای دوره‌ای پایبند است. وی افزود: شاید برای برخی محموله‌های کوچک بتوانیم قیمت آنها را براساس نفت برنت تعیین کنیم، اما قرار‌داد دوره‌ای براساس BWAVE خواهد بود. به جز اروپا اهداف اصلی شرکت ملی نفت ایران برای افزایش فروش نفت در آسیا، کشورهای چین، هند و کره جنوبی هستند. وی افزود: بخش عمده یا بزرگ‌ترین بخش این محموله‌های صادراتی اضافه شده به اروپا خواهند رفت. عربستان، قطر، ونزوئلا و روسیه در اولین توافق نفتی جهانی طی 15 سال گذشته توافق کردند که سطح تولید خود را در سطوح ماه ژانویه متوقف کنند. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هفته گذشته پیشنهاد توقف سطح تولید نفت را مضحک و خنده‌دار خواند. منابع آگاه ایرانی می‌گویند: ایران تنها زمانی آماده مذاکره در خصوص یک توافق در زمینه سطح تولید است که تولید‌ش به سطوح قبل از تحریم‌ها برسد.
برچسب ها: اقتصاد ، نفت ، ایران
نام:
ایمیل:
* نظر: