bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۱۹۶
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۳ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
تعطیلات نوروزی پس از شش ماه کار بی‌وقفه هم برای پدر و مادرها و هم برای دانش‌آموزان مدرسه‌ای و دیگر افراد خانواده فرصت خوبی بود تا تجدید قوا و خود را برای شش ماه دیگر آماده کنند. ما نیز به مسافرت رفتیم...
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: تعطیلات نوروزی پس از شش ماه کار بی‌وقفه هم برای پدر و مادرها و هم برای دانش‌آموزان مدرسه‌ای و دیگر افراد خانواده فرصت خوبی بود تا تجدید قوا و خود را برای شش ماه دیگر آماده کنند. ما نیز به مسافرت رفتیم... . جای سوزن انداختن نبود. به جای تماشای مغازه‌ها و اجناس، باید مراقب خود و جیبمان میبودیم و این‌که به افراد دوروبرمان برخورد نکنیم و اسباب دردسر نشویم. «تش بزن پیلله، بیو ای سمت بازار»؛ فروشنده‌ای که تقریبا هوار و فریاد می‌کشد تا مشتری جذب و به عبارتی دشت کند. اینجا «گناوه» است؛ شهری که هر ساله میزبان آمار قابل توجهی از مسافران نوروزی است که علاوه بر بازدید از ساحل و دریای گناوه، خرید نوروزی خود را از این شهر «ارزانی» انجام دهند. گناوه هر چند دومین سالی است که یادگار عزیز خود را نداشت اما واژههای شاعر زیباییها بر همه شهر سایه افکنده بود و شعر زیبای «ایرجو» آذینبخش گناوه شده بود.

نوروز امسال شهرهای گناوه و دیلم شلوغ‌ترین شهرهای استان بودند. این شلوغی و ازدحام جمعیت در شهرستان گناوه به حدی بوده که به گفته مسوول روابط عمومی شهرداری بندر گناوه در ایام نوروز روزانه بیش از 30 کودک گمشده در ساحل و بازار این بندر به والدین آنان تحویل داده شده است. این در حالی است که در این بین ازدحام مسافران نوروزی و شور و شوقشان برای خرید، برای ساحل و دریای گناوه، وصف‌ناشدنی است. مشاهده این همه مسافر از جای جای استان و کشور، تنها یک نکته را به ذهن متبادر می-کند؛ استان بوشهر خلاف عقیده برخیها، ظرفیت‌های گردشگری بسیاری دارد که علاوه بر جذب گردشگر و سرازیر کردن ثروت و درآمد ناشی از آن، موجبات اشتغال‌زایی، زدودن فقر از چهره شهر و تامین رفاه و آرامش شهروندان را فراهم می‌کند. اینها در حالی است که خود ما بوشهری‌ها این موضوع را باور نداریم و گاهی از آن طرف بوم افتاده‌ایم. یکی از بزرگترین این مشکلات در این حوزه البته، نبود مدیریت صحیح و برنامهریزی دقیق است. 

تمام همت خود را به کار بستیم تا این بار بر سر وعده‌مان بمانیم و آن را عملی کنیم اما دهکده‌ای را افتتاح کردیم که به گفته یکی از مسافران، این دهکده هنوز تا گردشگری فاصله دارد، زیرا جای‌جای آن نیمه‌تمام رها شده بود و حتی خبری از فضای سبز در آن قسمت‌ها نبود. هر چند گفته این مسافر و دیگر مسافران نوروزی که از شهرهایی با امکانات و ظرفیتهای گردشگری بالایی همچون شیراز و اصفهان به استان ما آمده بودند، خط بطلانی بر تلاش مسوولان برای به رخ کشیدن بوشهری دیگر نیست اما وضعیت جاده‌ها، نابسامانی آنها، تلفات جانی و مالی ناشی از این نابسامانی و ... سزاوار و شایسته مردمی که روی نفت نشسته‌اند و البته خود سهم چندانی از این سرمایه ندارند، نیست. 
به یاد داشته باشیم که میهمانان و مسافران نوروزی، سفیران فرهنگی هستند که خاطرات خوب و بد خود را از بازدید و سفرشان منتقل میکنند و بی‌شک این بازدید برنامه سفری سال دیگر آنها را نیز رقم می‌زند. حال اگر میزبان خوبی بوده باشیم، سال 96 با استقبال چندبرابری و گسترده مسافران روبه‌رو خواهیم بود و می‌توانیم با افتخار از داشته‌های گرانبهایمان برایشان بگوییم و به آنها که گمان می‌کنند استان بوشهر تنها دریا دارد، اثبات کنیم که داشته‌های این استان محروم بیش از یک دریاست ولی افسوس که ... . به خاطر داشته باشیم که این مسافران امانتدار حیثیت و آبروی فرهنگی ما هستند. 

یکی از تجربیات مشترک میهمانان نوروزی، گلایه از کمبود سرویس‌های بهداشتی بود. این مورد تنها منحصر به شهر بوشهر یا گناوه نبود بلکه در تمام شهرهای استان، کمبود سرویس‌های بهداشتی به چشم می‌خورد. یکی از مسافران در این‌باره به بامداد جنوب گفت: با توجه به این‌که بچه کوچک داریم که تحمل ندارند، صف‌های طولانی برای سرویس بهداشتی اسباب ناراحتی ما را فراهم کرده است که علاوه بر این صف‌های طولانی، این سرویس‌ها با توجه به تعداد جمعیت، بهداشت مناسبی ندارند. 
وی در ادامه به خوش‌آب و هوا بودن استان بوشهر در این ایام اشاره کرد و افزود: علاوه بر بوشهر، به گناوه و دیلم هم رفته‌اند و خریدهای نوروزی خود را در آنجا انجام دادهاند. این مسافر نوروزی از تنوع جنس و ارزان قیمت بودن اجناس در گناوه ابراز رضایت کرد و یادآور شد که آنها هر ساله برای برخورداری از نعمت دریا و خرید به استان بوشهر می‌آیند. 
شایسته است بیش از پیش برای حفظ داشته‌هایمان و البته افزایش آنها تلاش کنیم، آن هم با بهره گرفتن از مشاوران باتجربه و کارآزموده، نظرسنجی از شهروندان و تجربیاتشان، برنامه‌ریزی مدون، کارشناسانه و کارساز. 

با تدبیر شهردار بندر گناوه و نیروهای شهرداری و همچنین دیگر ارگانهای مربوط، با وجود برخی کمبودها که اصولا زیرساختی است اما آنچه بر مسافران نوروزی گذشت، خاطره شیرینی برای آنها بوده است. 
مسافران از شهر و استان ما رفتهاند اما میتوان این بنادر را به شهرهای چهارفصلی تقسیم کرد و بهنوعی «گردشگری تجاری» را در این مناطق گسترش داد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: