bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۲ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
هیچ‌کس از داشتن اماکن تفریحی برای سرگرمی، شادی و تفریح سالم شکایتی ندارد اما مواردی که این روزها در گوشه و کنار و حاشیه دهکده گردشگری دیده می‌شود،بسیارتاسف‌برانگیز، تهدیدکننده وآسیب‌زاست.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: کمبود امکانات تفریحی، از جمله کاستی‌ها و کمبودهایی بوده که از دیرباز در استان بوشهر مطرح بوده و طرح‌ها، برنامه‌ها و گاهی بلندپروازی‌های آن‌چنانی در این راستا از سوی مسوولان مربوط مشاهده شده است. این در حالی است که با تلاش و زحمت فراوان و از جیب در آوردن و در آن جیب گذاشتن، سرانجام دهکده گردشگری بوشهر افتتاح شد. بی‌گمان هیچ‌کس از داشتن اماکن تفریحی برای سرگرمی، شادی و تفریح سالم خود و خانواده‌اش شکایتی ندارد اما مواردی که این روزها در گوشه و کنار و حاشیه دهکده گردشگری دیده می‌شود، بسیار تاسف‌برانگیز، تهدیدکننده و آسیب‌زاست. روز گذشته در خصوص حمله به عنف در دهکده گردشگری نوشتیم که در اینجا از تکرار مکررات پرهیز می‌کنیم و خوانندگان را به آن ارجاع می‌دهیم. در جامعه‌ای که افراد آن نسبت به امور خود و اطرافیانشان احساس مسوولیت نکنند، به‌راحتی چشم خود را بر واقعیات می‌بندند و حتی حاضر به خواندن نقد دیگران هم نیستند. تنها طوطی‌وار مقابل صاحبان زر و زور سر تسلیم فرو می‌آورند و دست ارادت می‌دهند، غافل از این‌که روزی این حوادث ناگوار که روزانه در کمین هستند، گریبان خود و خانواده‌شان را می‌گیرد، آیا اینان آن روز هم، روزه سکوت می‌گیرند یا همچنان به تمسخر و توهین به ناقدان برمی‌آیند؟ شاید هم تغییر رویه داده و یا این‌که به خیل منتقدان بپیوندند. 
به هر حال میان آن کس که در این وانفسا و ازدحام پرهیاهوی زندگی، گلیم خویش به در می‌برد ز موج و میان آن کس که جهد می‌کند که بگیرد غریق را تفاوت بسیار است. چند روز پیش یکی از شهروندان با مراجعه به دفتر روزنامه بامداد عکس‌هایی را نشان داد که حکایت از بی‌مسوولیتی فرد خاطی داشت و البته بی‌توجهی متولیان مربوط و مسوول. عکس‌ها نشان‌دهنده خودرو سنگینی است که در فراغ خاطر مشغول تخلیه فاضلاب در دریا آن هم در نزدیکی دهکده گردشگری است که بنا بوده خلا تفریحی بوشهری‌ها را پُر کند و وعده خوشحال‌کننده دیگر برای بوشهری‌ها راه‌اندازی هتل و رستوران شناور است که اکنون با بو و طعم فاضلاب می‌توانند تا ناکجاآباد شناور باشند. 

حال این سوال مطرح می‌شود که از نظر قانونی و طبیعی فاضلاب باید کجا و چگونه تخلیه شود؟ آیا تخلیه فاضلاب در دریا و در جوار اماکن گردشگری قانونی و صحیح است؟ فاضلاب اساسا ماهيت ناپاك و كثيفي دارد و شرایط غير بهداشتي و ناسالمی را ایجاد می‌کند. انواع ميكروب‌هاي بيماري‌زا در فاضلاب‌ها وجود دارد. فاضلاب حاوي مواد سمي و تركيبات بسيار پيچيده است. اصولا در فاضلاب عامل بيماري‌هاي وبا، حصبه، شبه حصبه، اسهال‌ها، ورم معده، ورم روده و ورم جگر و كرم قلابدار وجود دارد. این میکروب‌ها از طريق آب آلوده شده با فاضلاب يا تماس مستقيم به انسان منتقل مي‌شوند. حال تصور کنید خانواده‌ها و فرزندانشان برای شنا به این منطقه بیایند غافل از این‌که اینجا محل تخلیه فاضلاب است. به گفته شهروند یاد شده، وی در مسیر خانه به محل کارش، چند روزی است که شاهد این اتفاق است، به عبارتی این اتفاق هر روز در حال تکرار شدن است. آن‌قدر بی‌توجهی و نبود نظارت بر امور و ساماندهی آنها فراوان شده که راننده خودرو مورد نظردر روز روشن با آسودگی تمام، هر جایی که دوست داشته باشد، فاضلاب را تخلیه می‌کند و خود نیز کنار ساحل از هوای پاک لذت می‌برد؛ هم خدمت به مردم و هم تفریح! 
بهتر است از این پس پیش از بلندپروازی‌هایی که منجر به گزیدن انگشت حیرت شود، در اندیشه چگونگی بهره بردن از این مکان‌ها و برقراری «امنیت» در آنها باشیم که به نظر می‌رسد امروزه بیش از هر چیز دیگری به آن نیازمندیم. در مکان تفریحی که «نگهبان» نباشد، حمله به عنف، ایجاد مزاحمت، دزدی و این بار تخلیه فاضلاب نه تنها عجیب و غیر ممکن نیست بلکه کاملا طبیعی و عادی جلوه می‌کند و صدها هزار شهروند که صاحب منصب و مقامی هستند یا جزء عوام محسوب می‌شوند، چشمشان را بر این وقایع می‌بندند تا از بین آن صدها هزار نفر، سرانجام یک نفر که هنوز «بیدار» است، نگران و متاثر می‌شود و به فکر چاره‌ای می‌افتد. 
آنچه بدیهی است، آن است که قصد ما از نوشتن این گزارش تنها «هشدار» و «بیدارباشی» به مسوولان مربوط است تا این بار پیش از وقوع حادثه و رخ دادن حادثه‌ای ناگوار، تدبیری بیندیشند. پیش از آن‌که باز هم مردم، قربانی سهل‌انگاری و ندانم‌کاری آنها و به کارگماشتگانشان شوند و به‌طور قطع «اخراج» راننده خاطی، بهترین و کارسازترین راه چاره نخواهد بود. بی‌شک اخراج او آسان‌ترین کار ممکن و راحت‌ترین انتخاب است اما موجب ریشه‌کن کردن این اقدام نابجا نخواهد بود و تنها می‌تواند منجر به از هم پاشیدگی خانواده‌ای باشد. قطعا دهکده گردشگری، تنها مکان تفریحی و گردشگری نیست که طعمه تخلیه فاضلاب می‌شود، از همین رو ضروری است بر بقیه مکان‌ها هم نظارت‌هایی اعمال شود. 


نام:
ایمیل:
* نظر: